vad är riskerna med cannabis?

Permalänk
Medlem

Man har i mångt och mycket låtit ideologi gå före praktik. Sveriges narkotikapolitik har i många avseenden gjort mer skada än nytta. Man kan självklart ha egna personliga åsikter om cannabis och alkohol, men man måste också förstå att ett förbud inte alltid leder till det man vill att det ska leda till och då måste man istället ställa in sig på skadereducering. Men det ligger så oerhört mycket prestige i hela cannabisdebatten vilket gör en öppen debatt oerhört svår att få seriös.

Och folk kommer inte att "följa lagen" om de anser att de som stiftat den inte haft tillräcklig kunskap - se bara på aktuella IPRED- och FRA-debatter på datorforum.

Och vid varje sönderreglerad marknad så kommer även en alternativ marknad att frodas, och den marknaden kommer att drivas av kriminella. Se bara på förbudstiden i USA, maffian jublade.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Så trots att hårdare straff inte har något samband med hur många som brukar droger vill du ändå höja straffen? Missar jag något här eller vill du ha höjda straff för att jävlas med folk som är fast i ett missbruk trots att det inte minskar användandet av droger?

Ja, du missade tydligt något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag anser även att de som åker fast, och väljer att få hjälp och sluta ska få minskat/uteblivet straff. Knarklangare ska straffas hårdare, mycket hårdare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Har du några som helst fakta som pekar på att lagen har någon som helst negativ inverkan på antalet människor som röker cannabis?

Rimligtvis borde du kunna presentera tydliga sådana bevis, annars är ju lagen verkningslös.

Om man vill följa de svenska lagarna så röker man inte cannabis. Så svårt var väl inte det att förstå?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Varför tycker du att man från början måste straffa människor som varken skadar sin omgivning eller sig själva?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Så du håller alltså fast vid att personer som varken skadar sig själva eller sin omgivning ska straffas?

Då du kan straffas för flera tusen saker utan att vare sig en själv eller någon blir skadad så ser jag inget problem med det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Då du kan straffas för flera tusen saker utan att vare sig en själv eller någon blir skadad så ser jag inget problem med det.

Du har inget problem med att sätta folk i fängelse helt utan anledning alltså? Nämn gärna några (tusen) andra lagar som straffar människor utan att de på något sätt skadar sig själva eller andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Du har inget problem med att sätta folk i fängelse helt utan anledning alltså? Nämn gärna några (tusen) andra lagar som straffar människor utan att de på något sätt skadar sig själva eller andra.

ladda ner musik? ingen tar ju någon fysik skada av det?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ladda ner musik? ingen tar ju någon fysik skada av det?

Spelar du dum nu eller? Självklart behöver det inte enbart vara fysisk skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Spelar du dum nu eller? Självklart behöver det inte enbart vara fysisk skada.

nedskräpning?

köra för fort? du krockar inte bara för att du kör för fort?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Du har inget problem med att sätta folk i fängelse helt utan anledning alltså? Nämn gärna några (tusen) andra lagar som straffar människor utan att de på något sätt skadar sig själva eller andra.

* Trimma mitt luftgevär.

* Bygga ett hus utan tillstånd.

* Vapenvägran vid värnplikt.

Räcker det eller ska jag fortsätta?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
nedskräpning?

köra för fort? du krockar inte bara för att du kör för fort?

Men sluta nu. Vid nedskräpning förstör du miljön och vid fortkörning riskerar du att skada andra. När du röker på riskerar du inget av de.

Poängen är att motiveringen till lagen som gör innehav och konsumtion av Cannabis inte är riktig är därför borde lagen i ett sunt samhälle avskaffas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Men sluta nu. Vid nedskräpning förstör du miljön och vid fortkörning riskerar du att skada andra. När du röker på riskerar du inget av de.

Poängen är att motiveringen till lagen som gör innehav och konsumtion av Cannabis inte är riktig är därför borde lagen i ett sunt samhälle avskaffas.

Om du röker i min närhet så drabbar röken mig. Just därför jag avskyr rökning i allmänhet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

ordervägran vid värnplikt? 2 år bakom lås och bom för det sägs det

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ordervägran vid värnplikt? 2 år bakom lås och bom för det sägs det

Men då mår ju befälet psykiskt dåligt för att du inte lyssnar på honom.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men då mår ju befälet psykiskt dåligt för att du inte lyssnar på honom.

slänger han in mej i fängelse så kan han gött må lite dåligt:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du röker i min närhet så drabbar röken mig. Just därför jag avskyr rökning i allmänhet.

Folk som luktar svett i tunnelbanan stör mig. Det gör inte att jag vill sätta folk som luktar illa i fängelse. Jag har accepterat det faktum att man inte kan slänga alla som stör en i fängelse.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Folk som luktar svett i tunnelbanan stör mig. Betyder det att man borde sätta folk som luktar illa i fängelse?

Om du tycker det så får du väl göra det. Är dock lite skillnad att lukta svett och röka cannabis.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du tycker det så får du väl göra det. Är dock lite skillnad att lukta svett och röka cannabis.

NEJ DET MENAR DU INTE!?

Du argumenterade precis att eftersom du "avskyr" rökning så borde det vara olagligt. Med den argumentationen så är det absolut ingen skillnad på att lukta svett och att utsätta andra för rökning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
NEJ DET MENAR DU INTE!?

Du argumenterade precis att eftersom du "avskyr" rökning så borde det vara olagligt. Med den argumentationen så är det absolut ingen skillnad på att lukta svett och att utsätta andra för rökning.

Ciggrök är allmänt hälsofarlig, minskar konditionen och även proteinsyntesen. Just därför avskyr jag rökning. Snus däremot har jag inga som helst problem med.

EDIT: Och inte svett heller för den delen, även om det inte är så fräscht.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ciggrök då den är allmänt hälsofarlig, minskar konditionen och även proteinsyntesen. Just därför avskyr jag rökning. Snus däremot har jag inga som helst problem med.

EDIT: Och inte svett heller för den delen, även om det inte är så fräscht.

Poängen, som helt verkar gå över ditt huvud, är att det är helt orimligt att göra saker olagliga bara för att vissa stör sig på de.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Poängen, som helt verkar gå över ditt huvud, är att det är helt orimligt att göra saker olagliga bara för att vissa stör sig på de.

Nej, inte om de är skadliga och drabbar andra.

Att stå och gasa för fullt med din bil utan anledning får du heller inte göra, och det är med all rätt, då vissa störs av det. Så din poäng fungerar inte fullt ut.

EDIT: Sen så handlar det även om behov också.

Finns det ett behov av att luka svett ibland? Ja, de gör det.
Finns det ett behov av att röka cannabis/cigaretter? Nej, de gör det inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej, inte om de är skadliga och drabbar andra.

Att stå och gasa för fullt med din bil utan anledning får du heller inte göra, och det är med all rätt, då vissa störs av det. Så din poäng fungerar inte fullt ut.

EDIT: Sen så handlar det även om behov också.

Finns det ett behov av att luka svett ibland? Ja, de gör det.
Finns det ett behov av att röka cannabis/cigaretter? Nej, de gör det inte.

Du börjar förstå! Absolut ska saker som utsätter andra för en realistisk skaderisk vara olagliga. Däribland tomgångskörning (även om det är främst skadar miljön), men däremot inte Cannabis.

Ang. edit:
Det finns inte heller något behov av godis eller alkohol. Men nu faller det sig så att vi människor gillar att göra saker bara för att vi tycker det är skoj eller ger oss njutning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ciggrök är allmänt hälsofarlig, minskar konditionen och även proteinsyntesen. Just därför avskyr jag rökning. Snus däremot har jag inga som helst problem med.

Fast cannabis måste inte rökas.. det kan intas på andra sätt, bl a oralt. Mtp att du säger dig inte ha några problem med en fysiskt skadlig och beroendeframkallande drog så länge den intas oralt, borde du rimligtvis inte ha några argument för ett förbud av en annan drog som är mindre skadlig och intas på samma sätt?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
EDIT: Sen så handlar det även om behov också.

Finns det ett behov av att luka svett ibland? Ja, de gör det.
Finns det ett behov av att röka cannabis/cigaretter? Nej, de gör det inte.

Bara för att du inte förstår behovet så betyder inte det att det inte finns.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om man vill följa de svenska lagarna så röker man inte cannabis. Så svårt var väl inte det att förstå?

...och om lagarna rörande dylika droger skadar samhället i stort, är det då rimligt att lagarna existerar?

Om en lag inte är rimlig, är det då helt nödvändigt att följa den?

Om en lag inte kan legitimera sin existens, är det inte ännu mer osannolikt att den kan legitimera folks åtlydnad?

Faktum är att lagar bara är en nedteckning av en hög normer från tiden när de skrevs. Tyvärr inser alltför få människor det, och tror att lagarna är något sorts självändamål. Det är fel.

Lagarna finns för människornas skull, människorna finns INTE till för lagarna skull. Om lagarna inte gör någon nytta för människorna så ska de inte finnas, än mindre lydas.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Du börjar förstå! Absolut ska saker som utsätter andra för en realistisk skaderisk vara olagliga. Däribland tomgångskörning (även om det är främst skadar miljön), men däremot inte Cannabis.

Ang. edit:
Det finns inte heller något behov av godis eller alkohol. Men nu faller det sig så att vi människor gillar att göra saker bara för att vi tycker det är skoj eller ger oss njutning.

Godis är energi och kan behövas ibland. Alkoholen är kraftigt reglerad vilket är riktigt bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Fast cannabis måste inte rökas.. det kan intas på andra sätt, bl a oralt. Mtp att du säger dig inte ha några problem med en fysiskt skadlig och beroendeframkallande drog så länge den intas oralt, borde du rimligtvis inte ha några argument mot en drog som är mindre skadlig och intas på samma sätt?

Det stämmer bra. Sådant som andra drabbas,rökning som exempel, är helt klart värre än ett piller. Jag har t.ex inget emot AAS och effe, men jag förstår ändå att det är olagligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Bara för att du inte förstår behovet så betyder inte det att det inte finns.

Finns det alltså ett behov av samhället att röka på?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Finns det alltså ett behov av samhället att röka på?

Jadu, det där är individuellt. Man kan inte bara slänga in allt i "samhället". Jag tror på individen och dess rättighet att välja om denne vill röka cannabis eller inte. Vad en individ behöver eller inte behöver är inte upp till mig, dig eller någon annan att bestämma.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Godis är energi och kan behövas ibland. Alkoholen är kraftigt reglerad vilket är riktigt bra.

Så du menar att anledningen till att vi inte gjort godis olagligt är att "det kan behövas ibland"? Överkonsumtion av godis leder (på samma sätt som Cannabis) till sjukhuskostnader för samhället och fysiska samt psykiska problem för "brukaren".

Förövrigt så är det just ett liknande system som det finns för alkoholen idag som de flesta legaliseringsföreståndare vill ha för Cannabis.

Permalänk
Medlem

Ni som är emot en avkriminalisering, tänk er scenariot om alkohol blivit illegaliserat. Hembränningen hade ökat, den organiserade brottsligheten hade tagit över marknaden och blivit betydligt starkare, smugglingen hade ökat t.ex. Vem som helst kan ju förstå att det inte hade funkat. Om man då ser på Cannabis så är det just den sitsen vi är i nu(om än i lite mindre skala, men faktum är att det blir mer och mer accepterat för varje dag). Alla(förutom den organiserade brottsligheten) hade tjänat på en avkriminalisering.

Det handlar inte om att alla ska kunna gå runt höga varje dag, det handlar om att eliminera problemen som förbudet skapar. Såklart ska staten få ta kontroll över försäljningen, man kommer fortfarande inte få köra bil påverkad. Det kommer inte bli så stor skillnad som många här verkar tro. Skulle ni börja röka bara för att det blir lagligt? Nej, antagligen inte, varför skulle då andra börja?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jadu, det där är individuellt. Man kan inte bara slänga in allt i "samhället". Jag tror på individen och dess rättighet att välja om denne vill röka cannabis eller inte. Vad en individ behöver eller inte behöver är inte upp till mig, dig eller någon annan att bestämma.

Okej. Jag håller inte med dig, ty jag tror på demokratin och nu har våra folkvalda politiker ansett att ett förbud är bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Så du menar att anledningen till att vi inte gjort godis olagligt är att "det kan behövas ibland"? Överkonsumtion av godis leder (på samma sätt som Cannabis) till sjukhuskostnader för samhället och fysiska samt psykiska problem för "brukaren".

Just därför står energiinnehåll på baksidan av godispåsarna. Sen är det upp till var och en att visa lite ansvar att inte käka för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Förövrigt så är det just ett liknande system som det finns för alkoholen idag som de flesta legaliseringsföreståndare vill ha för Cannabis.

Nu har jag bara hört avkriminalisering rakt av och det är jag emot. Statligt ägda "haschcaféer", ja det kan diskuteras.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det märks att många här är unga. Väldigt bestämda åsikter åt ena eller det andra hållet brukar tyda på det. Ett tips om ni vill läsa in er litet på narkotikafrågan är att läsa lite av Ted Goldberg. Han skriver väldigt klokt och begripligt.

OBS: Ett förbud kan alltså leda till MER elände än själva substansen!

Visa signatur