vad är riskerna med cannabis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du röker i min närhet så drabbar röken mig. Just därför jag avskyr rökning i allmänhet.

På samma sätt som det är förbjudet att dricka på allmän plats och röka i i princip alla allmänna inomhusmiljöer, skulle ju även rökning av cannabis vara hårt reglerad när det gäller almänna platser. Alltså, du behöver inte vara orolig för att andas in andrahandsrök, det argumentet är ju bara löjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Ni som är emot en avkriminalisering, tänk er scenariot om alkohol blivit illegaliserat. Hembränningen hade ökat, den organiserade brottsligheten hade tagit över marknaden och blivit betydligt starkare, smugglingen hade ökat t.ex. Vem som helst kan ju förstå att det inte hade funkat. Om man då ser på Cannabis så är det just den sitsen vi är i nu(om än i lite mindre skala, men faktum är att det blir mer och mer accepterat för varje dag). Alla(förutom den organiserade brottsligheten) hade tjänat på en avkriminalisering.

Fastän jag själv varit inne på samma argumentation som dig, behövde jag läsa någon annan skriva det för att det ska koppla för mig varför den där crippa är så envis... han är nog själv involverad i drogbranschen

Förövrigt så borde vi inte mata trollet ännu mer, iaf fram till det att han egentligen kommer med några nya argument som är på en högre nivå än dagisnivån.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Det märks att många här är unga. Väldigt bestämda åsikter åt ena eller det andra hållet brukar tyda på det. Ett tips om ni vill läsa in er litet på narkotikafrågan är att läsa lite av Ted Goldberg. Han skriver väldigt klokt och begripligt.

OBS: Ett förbud kan alltså leda till MER elände än själva substansen!

Har bara sett några kortare intervjuer och artiklar av Goldberg, men av det jag har sett verkar han vara en mycket klok person.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Nu har jag bara hört avkriminalisering rakt av och det är jag emot. Statligt ägda "haschcaféer", ja det kan diskuteras.

Det är ju lite det som är problemet... folk hör ordet legalisera och avkriminalisera, och målar genast fan på väggen (och sätter mandelkubben i halsen). Jag personligen har aldrig föreställt mig något annat än det ska vara statligt kontrollerat.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
På samma sätt som det är förbjudet att dricka på allmän plats och röka i i princip alla allmänna inomhusmiljöer, skulle ju även rökning av cannabis vara hårt reglerad när det gäller almänna platser. Alltså, du behöver inte vara orolig för att andas in andrahandsrök, det argumentet är ju bara löjligt.

Jojo, men nu finns det fler personer som Lcars som anser att lagar är bara normer som inte gör något att de bryts. Just därför jag är riktigt skeptisk när det gäller avkriminalisering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fastän jag själv varit inne på samma argumentation som dig, behövde jag läsa någon annan skriva det för att det ska koppla för mig varför den där crippa är så envis... han är nog själv involverad i drogbranschen

Håller inte på med droger, så du kan vara lugn. Har däremot polare som håller på med skiten, så helt "noob" är jag inte inom området om du skulle tro det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Det är ju lite det som är problemet... folk hör ordet legalisera och avkriminalisera, och målar genast fan på väggen (och sätter mandelkubben i halsen). Jag personligen har aldrig föreställt mig något annat än det ska vara statligt kontrollerat.

Jo, det är väl lite så. Men de jag har snackat med som vill legalisera vill göra det 100 % fritt så att säga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jojo, men nu finns det fler personer som Lcars som anser att lagar är bara normer som inte gör något att de bryts. Just därför jag är riktigt skeptisk när det gäller avkriminalisering.

Lagar är inte normer, men de är baserade på ytterst felbara normer, alltså är lagarna inte alls ofelbara de heller.

Så pass många lagar har kommit till det stadiet, faktiskt i princip alla, att folk anser att de ska upprätthållas just därför att de är lagar.

Att säga att cannabis bör vara förbjudet just därför att det är olagligt är fånigt, då lagen inte är baserad på något som helst förnuft eller konkreta fakta.

Varför finns lagar? För att kodifiera normer. Men finns det någon som egentligen tycker att det är fel att sabba sin egen kropp genom konsumtion av alkohol, tobak eller cannabis?

Folk måste faktiskt använda det lilla minimala förnuft de har och fundera på om förbudet mot cannabis gör någon nytta överhuvudtaget.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Folk måste faktiskt använda det lilla minimala förnuft de har och fundera på om förbudet mot cannabis gör någon nytta överhuvudtaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars

Lagarna finns för människornas skull, människorna finns INTE till för lagarna skull. Om lagarna inte gör någon nytta för människorna så ska de inte finnas, än mindre lydas.

Kan du bidra med någonting som påvisar nyttan för _samhället_ att legalisera cannabis? Nu syftar jag på bruk för allmänheten och inte för kroniskt sjuka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kan du bidra med någonting som påvisar nyttan för _samhället_ att legalisera cannabis? Nu syftar jag på bruk för allmänheten och inte för kroniskt sjuka.

Mindre pengar till kriminella, större skatteinkomster, mindre tung missbruk (och därigenom mindre kostnader för samhället om man vill vara cynisk), större förtroende för rättssamhället, ev. mindre alkoholrelaterad våld. Och det är bara några som jag kom att tänka såhär nu på en gång.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kan du bidra med någonting som påvisar nyttan för _samhället_ att legalisera cannabis? Nu syftar jag på bruk för allmänheten och inte för kroniskt sjuka.

Så fungerar det inte. Lagstiftning är något som varje stat ska vara sparsam med, förbjuda saker och ting ska endast göras när man kan bevisa att ett förbud gör nytta.

Så, bevisbördan ligger på vem som än anser att cannabis bör vara förbjudet. Att en hög idioter på regeringsnivå säger ditt eller datt är INTE ett riktigt argument för ett förbud.

Gör förbudet att konsumtionen blir markant lägre?
Gör förbudet att skadorna från konsumtionen reduceras?

Börja med att bevisa att så är fallet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Varför ska Cannabis legaliseras undrar du? Ja, möjligtvis för att vissa tycker det är fel att straffa människor för ett brott som inte skadar någon annan och på sin höjd ger minimala skador på brukaren. Räcker det som argument? Du har förövrigt ingen jävla aning om vad för olika berusningsmedel de olika debattdeltagarna föredrar att använda.

Varför tycker du vi behöver hårdare straff för en drog som på sin höjd ger minimala skador på dess användare?

Jag antar att ni som argumenterar för höjda straff och "hårdare tag" inte är särskilt beresta här i världen. Man behöver nämligen inte åka längre än till Danmark för att komma till ett land som i praktiken har avkriminaliserat personligt bruk. Tycker ni att samhället verkar fördummat där jämfört med Sverige? Sverige är faktiskt ett av få länder i både Europa och världen där folk höjer på ögonbrynen över en joint. Vad säger det egentligen om behovet av hårdare straff?

"Minimala", var det vad undersökningarna visade? Man påvisade väl sämre minne, och en hel del andra faktorer påverkades också. Om det nu är minimala skador så rök på du. Men förvänta dig ingen vård från samhället heller.

"Särskilt" berest vet jag inte, men besökt ett antal länder i världen. Sett folk springa påtända och försöka pracka på mig det ena och det andra efter gatorna. Mycket verkar vara Cannabis. Som svar på frågan om samhället; Ja, de delar av samhället som "brukar" drogerna kan anses fördummat.

Det säger väl att vi varit för slapphänta med polisarbetet? Hur ser folk på lagarna i vissa länder i asien, dvs knark == dödsstraff, skulle det varit något för Sverige om vi hade haft det i straffskalan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Mindre pengar till kriminella, större skatteinkomster, mindre tung missbruk (och därigenom mindre kostnader för samhället om man vill vara cynisk), större förtroende för rättssamhället, ev. mindre alkoholrelaterad våld. Och det är bara några som jag kom att tänka såhär nu på en gång.

Du tror inte att folk skulle övergå till annat missbruk precis som man gör idag? Att det skulle ge en inkomst kan du väl få rätt i, man skulle det bli en större inkomst än vad utgifterna är?

"Större förtroende", de allra flesta har stort förtroende för rättssamhället, de som inte har förtroendet är de som på ett eller annat sätt lever i konflikt med detsamma.

Vi skulle få större vårdköer, högre skatter för att ta hand om OD. Dessa är ju bara några av de saker jag kom att tänka på såhär just nu.

Som slutkläm, skulle ett helt liberalt samhälle vara en lösning, dvs du tar även ansvar för allt som händer för att du rökt substans a eller b? Vilket med andra ord skulle innebära att en del personer skulle gå i personlig konkurs vid ett besök hos läkare?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21

Du tror inte att folk skulle övergå till annat missbruk precis som man gör idag? Att det skulle ge en inkomst kan du väl få rätt i, man skulle det bli en större inkomst än vad utgifterna är?

Holland har ju uppenbarligen mindre tunga missbrukare än Sverige, dessutom är den genomsnittliga åldern bland dem betydligt högre än i Sverige (=överlever längre, mindre nyrekrytering).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21

"Större förtroende", de allra flesta har stort förtroende för rättssamhället, de som inte har förtroendet är de som på ett eller annat sätt lever i konflikt med detsamma.

Andel av befolkningen som använder cannabis är rätt så betydande, särskilt bland ungdomar där även allmänt den största misstron mot samhället finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21

Vi skulle få större vårdköer, högre skatter för att ta hand om OD. Dessa är ju bara några av de saker jag kom att tänka på såhär just nu.

Som slutkläm, skulle ett helt liberalt samhälle vara en lösning, dvs du tar även ansvar för allt som händer för att du rökt substans a eller b? Vilket med andra ord skulle innebära att en del personer skulle gå i personlig konkurs vid ett besök hos läkare?

Allt detta förutsätter ju att en legalisering faktiskt gör att missbruket ökar betydande, vilket det verkligen inte finns stöd för i varken forskningen eller statistiken. En legalisering innebär ju en ökad skatteinkomst, mindre missbruk av andra droger(ev. t.o.m. alkohol), och då, även om nu bruket skulle öka, ändå garantera minskade kostnader i slutändan.
EDIT: En enda alkoholist, o allra särskilt heroinist mindre är en betydligt, större vinst ekonomiskt för samhället än 10 cannabis användare.
Och då har vi inte ens tagit de betydligt lägre kostnader för polisen alternativt mycket mer resurser till annan brottsbekämpning.

Och vet du ett enda fall av någon som någonsin fått överdos av cannabis ? Överdos får man av främst opiater och div. tabletter, och det är väl en helt annan diskussion, men värt att noteras är att vi i Sverige, tack var den hårda politiken, har relativt höga överdostal eftersom drogernas styrka kan variera otroligt mycket.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

På tal om överdoser, vilket inte har med cannabis att göra; ett bra sätt för langare att göra sig av med problematiska kunder är att ge dem rent heroin. Eftersom köparna är vana vid runt 10-20 % rent heroin (resten utblandas med socker och skit) så kommer de att ODa och dö.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
På tal om överdoser, vilket inte har med cannabis att göra; ett bra sätt för langare att göra sig av med problematiska kunder är att ge dem rent heroin. Eftersom köparna är vana vid runt 10-20 % rent heroin (resten utblandas med socker och skit) så kommer de att ODa och dö.

Är de snåla funkar säkert tvättmedel eller dylikt också...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
"Minimala", var det vad undersökningarna visade? Man påvisade väl sämre minne, och en hel del andra faktorer påverkades också. Om det nu är minimala skador så rök på du. Men förvänta dig ingen vård från samhället heller.

"Särskilt" berest vet jag inte, men besökt ett antal länder i världen. Sett folk springa påtända och försöka pracka på mig det ena och det andra efter gatorna. Mycket verkar vara Cannabis. Som svar på frågan om samhället; Ja, de delar av samhället som "brukar" drogerna kan anses fördummat.

Det säger väl att vi varit för slapphänta med polisarbetet? Hur ser folk på lagarna i vissa länder i asien, dvs knark == dödsstraff, skulle det varit något för Sverige om vi hade haft det i straffskalan?

Du tror inte att folk skulle övergå till annat missbruk precis som man gör idag? Att det skulle ge en inkomst kan du väl få rätt i, man skulle det bli en större inkomst än vad utgifterna är?

"Större förtroende", de allra flesta har stort förtroende för rättssamhället, de som inte har förtroendet är de som på ett eller annat sätt lever i konflikt med detsamma.

Vi skulle få större vårdköer, högre skatter för att ta hand om OD. Dessa är ju bara några av de saker jag kom att tänka på såhär just nu.

Som slutkläm, skulle ett helt liberalt samhälle vara en lösning, dvs du tar även ansvar för allt som händer för att du rökt substans a eller b? Vilket med andra ord skulle innebära att en del personer skulle gå i personlig konkurs vid ett besök hos läkare?

Fast i Asien har man ju enorma problem med tyngre droger. Uppenbarligen fungerar inte stränga straff i det långa loppet. Sedan är bruket av CB något som förekommer i alla samhällsskikt. Åter igen, läs Ted Goldberg. Främst "Narkotikan i samhället" och "Narkotikan avmystifierad".

Visa signatur
Permalänk

Det här kan ju också vara intressant att se om man är lite lat för att läsa :
http://www.youtube.com/watch?v=E20uzyU9BE8
http://www.youtube.com/watch?v=O9ClsNks-eg

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
"Minimala", var det vad undersökningarna visade? Man påvisade väl sämre minne, och en hel del andra faktorer påverkades också. Om det nu är minimala skador så rök på du. Men förvänta dig ingen vård från samhället heller.

Undersökningar? Vilka undersökningar?
Jag ser inga undersökningar.

För övrigt har jag redan dåligt minne, är det så himla hemskt att det behövs ett förbud på det?

Citat:

"Särskilt" berest vet jag inte, men besökt ett antal länder i världen. Sett folk springa påtända och försöka pracka på mig det ena och det andra efter gatorna. Mycket verkar vara Cannabis. Som svar på frågan om samhället; Ja, de delar av samhället som "brukar" drogerna kan anses fördummat.

Så det är ett tecken på fördummande att folk försöker pracka på dig saker och ting på gatan?
Har du någonsin varit i Stockholm, hmmm? Drottninggatan, ring any bells?

Citat:

Det säger väl att vi varit för slapphänta med polisarbetet? Hur ser folk på lagarna i vissa länder i asien, dvs knark == dödsstraff, skulle det varit något för Sverige om vi hade haft det i straffskalan?

Korkat argument, du anser alltså att det amerikanska spritförbudet misslyckades på grund av att poliserna var för slapphänta?

Citat:

Du tror inte att folk skulle övergå till annat missbruk precis som man gör idag? Att det skulle ge en inkomst kan du väl få rätt i, man skulle det bli en större inkomst än vad utgifterna är?

Gör man det idag?
Och för att du ska få argumentera utifrån eventuell kostnad för samhället så måste du först bevisa att de kostnaderna finns, och att de skulle uppväga intäkterna.
Återigen, det är den som förordar förbudet som måste bevisa bortom allt tvivel att det faktiskt gör nytta.

Citat:

Vi skulle få större vårdköer, högre skatter för att ta hand om OD. Dessa är ju bara några av de saker jag kom att tänka på såhär just nu.

Är det så, eller är det bara skitsnack som du vräker ur dig?
Hur ser det ut i länder där cannabis är lagligt, eller i länder där det är accepterat om än inte helt lagligt?

Citat:

Som slutkläm, skulle ett helt liberalt samhälle vara en lösning, dvs du tar även ansvar för allt som händer för att du rökt substans a eller b? Vilket med andra ord skulle innebära att en del personer skulle gå i personlig konkurs vid ett besök hos läkare?

Vad sägs om att behandla cannabis som...ehm...jag vet inte, vilken annan rökning som helst?

Men du kanske vill att rökare ska personligen betala alla konsekvenser för sin rökning?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars

Så det är ett tecken på fördummande att folk försöker pracka på dig saker och ting på gatan?
Har du någonsin varit i Stockholm, hmmm? Drottninggatan, ring any bells?

Gör man det idag?
Och för att du ska få argumentera utifrån eventuell kostnad för samhället så måste du först bevisa att de kostnaderna finns, och att de skulle uppväga intäkterna.
Återigen, det är den som förordar förbudet som måste bevisa bortom allt tvivel att det faktiskt gör nytta.

Är det så, eller är det bara skitsnack som du vräker ur dig?
Hur ser det ut i länder där cannabis är lagligt, eller i länder där det är accepterat om än inte helt lagligt?

Vad sägs om att behandla cannabis som...ehm...jag vet inte, vilken annan rökning som helst?

Men du kanske vill att rökare ska personligen betala alla konsekvenser för sin rökning?

Om det är fördummande eller inte låter jag vara upp till var och en att tolka. Men jag blir irriterad när folk försöker pracka på mig saker jag inte är intresserad av, platsen spelar mindre roll.

Kostnaderna finns ju för samhället, men det verkar ju vissa inte se. Man ser bara de ord man vill se i undersökningarna "mindre (negativa) effekter än som tidigare trots". Det åligger väl snarare de som förespråkar en legalisering att påvisa att följderna för det är mindre än de som är idag. Och här någonstans brister det, då inget av detta kan påvisas.

Att vårdköerna blir längre är ju bevisat, man har vid studierna visat att det ger följder som leder till vård.

Om vi ska vara riktigt liberala så varför har vi några regleringar alls av någonting? Eller är det så att Kaldor-Hicks kriteriet inte ska gälla här, dvs att en majoritet får det (totalt sett mycket) bättre om en minoritet får det lite sämre?

På samma sätt som vi får betala försäkring på bilen som ska täcka det vi/andra gör efter vägen så borde ju de som nyttjar drogerna bli betalningsskyldiga. Det är ju trots allt ett fritt val som samhället inte borde finansiera.

Tror jag ska lämna denna diskussion, då drogliberalism inte är något jag förknippar Swec med, men det verkar ändrats de senaste åren.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Om det är fördummande eller inte låter jag vara upp till var och en att tolka. Men jag blir irriterad när folk försöker pracka på mig saker jag inte är intresserad av, platsen spelar mindre roll.

Min poäng, som du visst bestämde dig för att strunta i helt, är att du får det att låta som om gatuförsäljare är ett resultat av en legalisering av cannabis, vilket helt enkelt är skitsnack.

Citat:

Kostnaderna finns ju för samhället, men det verkar ju vissa inte se. Man ser bara de ord man vill se i undersökningarna "mindre (negativa) effekter än som tidigare trots". Det åligger väl snarare de som förespråkar en legalisering att påvisa att följderna för det är mindre än de som är idag. Och här någonstans brister det, då inget av detta kan påvisas.

Jag vet inte vilken planet du lever på, men här på jorden fungerar samhället som så att om du vill förbjuda något får du allt ta och bevisa att förbudet gör nytta.

Citat:

Att vårdköerna blir längre är ju bevisat, man har vid studierna visat att det ger följder som leder till vård.

Om det är bevisat så är det väl bara för dig att dra fram några faktiska bevis, varför gör du inte det?
Sluta prata strunt och kom med något konkret!

Citat:

Om vi ska vara riktigt liberala så varför har vi några regleringar alls av någonting? Eller är det så att Kaldor-Hicks kriteriet inte ska gälla här, dvs att en majoritet får det (totalt sett mycket) bättre om en minoritet får det lite sämre?

Börjar misstänka att du rökt på ganska ordentligt, för nu pratar du bara goja.
Men jag antar att det är lättare att argumentera emot åsikter som INGEN hittils har yttrat i den här tråden, då är det ju ingen som säger emot dig.

Citat:

På samma sätt som vi får betala försäkring på bilen som ska täcka det vi/andra gör efter vägen så borde ju de som nyttjar drogerna bli betalningsskyldiga. Det är ju trots allt ett fritt val som samhället inte borde finansiera.

Jag visste redan att förbudet var baserat på idioti, du behöver inte ytterligare driva hem den poängen.

Citat:

Tror jag ska lämna denna diskussion, då drogliberalism inte är något jag förknippar Swec med, men det verkar ändrats de senaste åren.

Du ser drogliberalism som något negativt, det är ganska tydligt.
Det som gör att din åsikt inte spelar någon som helst roll är det faktum att du inte baserar det på förnuft och logik, utan bara på propaganda om att "Droger är faaaaaaaaaaaaaarligt!".

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars

Du ser drogliberalism som något negativt, det är ganska tydligt.
Det som gör att din åsikt inte spelar någon som helst roll är det faktum att du inte baserar det på förnuft och logik, utan bara på propaganda om att "Droger är faaaaaaaaaaaaaarligt!".

nämn något av ANT som är nyttigt då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
nämn något av ANT som är nyttigt då?:)

Inget är speciellt nyttigt, men du har heller ingen poäng med det.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Inget är speciellt nyttigt, men du har heller ingen poäng med det.

Om det inte är nyttigt varför får då samhället stå för notan? Eller är det något som vi "solidariskt" ska finansiera för att några ska kunna försvinna in i dimmorna?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Om det inte är nyttigt varför får då samhället stå för notan? Eller är det något som vi "solidariskt" ska finansiera för att några ska kunna försvinna in i dimmorna?

Varför skall samhället vårda cigarettrökare? varför ska samhället ta ansvar för alkoholens skadeverkningar? varför skall samhället ta hand om folk som blir sjuka av skräpmaten de stoppar i sig? Vad skall vara skattefinansierat och vad skall lastas på individens försäkringar? Det är ideologiska/ekonomiska frågor som inte är specifika för någon viss drog och som måste lösas oavsett den är laglig eller ej.

Frågan du bör ställa dig, är vad det kostar samhället att jaga, lagföra och hålla en massa människor som annars hade arbetat och betalat skatt inlåsta för att de använder en substans med få eller inga långsiktiga skadeverkningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Om det inte är nyttigt varför får då samhället stå för notan? Eller är det något som vi "solidariskt" ska finansiera för att några ska kunna försvinna in i dimmorna?

Du anser alltså att personer som röker, dricker alkohol, äter mat, åker bil etc alla ska betala 100% av kostnaderna för skador åsamkade i samband med sagda aktivitet?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Varför skall samhället vårda cigarettrökare? varför ska samhället ta ansvar för alkoholens skadeverkningar? varför skall samhället ta hand om folk som blir sjuka av skräpmaten de stoppar i sig? Vad skall vara skattefinansierat och vad skall lastas på individens försäkringar? Det är ideologiska/ekonomiska frågor som inte är specifika för någon viss drog och som måste lösas oavsett den är laglig eller ej.

Frågan du bör ställa dig, är vad det kostar samhället att jaga, lagföra och hålla en massa människor som annars hade arbetat och betalat skatt inlåsta för att de använder en substans med få eller inga långsiktiga skadeverkningar.

I undersökningarna som presenterats så framgår det väl relativt tydligt att det får effekter. Sen om man värdesätter ett långtidsminne är upp till var och en.

Det är ju precis som du säger, var ska samhället dra gränsen? Jag tycker en sak, ni verkar tycka en annan. Det känns inte som om diskussionen kommer så mycket längre. Men för att svara på frågan i ämnet så har det väl framgått relativt tydligt i de undersökningar som presenterats?

Vad är positivt med att legalisera det? Man lägger pengarna att jaga/lagföra det på piratkopiering? Ett klart bättre syfte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Du anser alltså att personer som röker, dricker alkohol, äter mat, åker bil etc alla ska betala 100% av kostnaderna för skador åsamkade i samband med sagda aktivitet?

Att åka bil täcker ju 100% av det. Bensinskatten, vägskatt mm. Sedan går ju inte alls lika mycket tillbaka dit utan försvinner i ett moln av transfereringar till bl.a. vård av missbrukare. (Eller bilen täcker ju inte 100% av kostnaderna om man tar det totalt samhällsekonomiskt och tar hänsyn till miljö, och andra faktorer)

Vad är felet med att betala vad det kostar? Ser du något principiellt fel med att vara liberal ut i fingerspetsarna?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Det är väl bara att bekosta det genom skatta cannabis ordentligt.
Att industriellt tillverka cannabis skulle jag uppskatta kostar max 50 kr/kg (med tanke på att hampafrön från samma planta kostar under 20kr/kg) = 5 öre/g. Man skulle väl kunna ha en punktskatt på säg 30kr per gram och ett ev. kostnad för tillstånd att sälja det. Detta, tillsammans med ökade inkomster från momsen, skulle dra in en hel del pengar till staten. Dessa inkomster tillsammans med minskade kostnader för polisen, åklagare, domstolar, kriminalvården, arbetslöshet m.m. skulle ge massor plus för staten.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det är väl bara att bekosta det genom skatta cannabis ordentligt.
Att industriellt tillverka cannabis skulle jag uppskatta kostar max 50 kr/kg (med tanke på att hampafrön från samma planta kostar under 20kr/kg) = 5 öre/g. Man skulle väl kunna ha en punktskatt på säg 30kr per gram och ett ev. kostnad för tillstånd att sälja det. Detta, tillsammans med ökade inkomster från momsen, skulle dra in en hel del pengar till staten. Dessa inkomster tillsammans med minskade kostnader för polisen, åklagare, domstolar, kriminalvården, arbetslöshet m.m. skulle ge massor plus för staten.

Då bör man rimligtvis ta hänsyn till THC-halten i denna beskattning. Men jag tror det blir svårt att hindra folk från att odla hemma.

Att förbjuda hemodling fungerar inte med samma argument som hembränning (att det är livsfarligt om man gör fel). Att jäsa saker hemma är ju trots allt lagligt men inte särskilt utbrett då kvalitén är ganska låg. Något jag inte tror skulle vara ett problem med plantor.

Permalänk

Nja, jag tycker egentligen att även hembränning borde vara tillåtet. Att det skulle kunna gå livsfarligt fel är ju egentligen en överdrift utan dess like Antar att du syftar med risken för träsprit, och det får man inte ut genom jäsning av socker, utan genom torrdestilation av trä, alltså totalt omöjligt att "råka göra" när man ska göra etanol. Hembränning är ju tillåtet i många länder, men självklart bara för eget bruk.

I vilket fall som helst så håller jag med om att man ska ta thc-graden i beaktande. Det var bara ett enkelt exempel som jag drog där.

Och jag tycker också att även hemodling borde vara tillåtet, jag tror ändå att majoriteten skulle köpa sitt gräs/hasch av enkelhetens skull, men visst skulle det finnas folk som skulle odla för att de tycker att det är kul att odla.

Eftersom tillverkningskostnaden för cannabis skulle bara vara en liten bråkdel av totalkostnaden, skulle ju super gräs vara knappt dyrare än skitröka. Alltså tror jag inte kvalitén skulle vara så undermålig.
EDIT: Tänk dig gräs som odlas på ett fält i typ Ukraina kanske skulle kosta 20kr/kg i inköpspris, och det bästa gräs som odlas i småskaliga växthus organiskt i Sverige kostar 400kr/kg.
2 öre/g jämfört med 40öre/g , alltså egentligen ganska irrelevant på slutpriset

Förresten, kvalitén blir inte alls så dålig om man jäser hemma, i höstas gjorde jag t.ex. äppelvin och det vart utmärkt. Men jag kan förstå vad du menar, det finns ju många som uppskattar viner från ett visst distrikt med en viss andel koskit i marken osv

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nja, jag tycker egentligen att även hembränning borde vara tillåtet. Att det skulle kunna gå livsfarligt fel är ju egentligen en överdrift utan dess like Antar att du syftar med risken för träsprit, och det får man inte ut genom jäsning av socker, utan genom torrdestilation av trä, alltså totalt omöjligt att "råka göra" när man ska göra etanol. Hembränning är ju tillåtet i många länder, men självklart bara för eget bruk.

Du känner väl till att etanolånga är explosivt?
Dvs - en tabbe med kylningen hos en labmaster/CM + gnista kan orsaka explosion.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nja, jag tycker egentligen att även hembränning borde vara tillåtet. Att det skulle kunna gå livsfarligt fel är ju egentligen en överdrift utan dess like Antar att du syftar med risken för träsprit, och det får man inte ut genom jäsning av socker, utan genom torrdestilation av trä, alltså totalt omöjligt att "råka göra" när man ska göra etanol. Hembränning är ju tillåtet i många länder, men självklart bara för eget bruk.

I vilket fall som helst så håller jag med om att man ska ta thc-graden i beaktande. Det var bara ett enkelt exempel som jag drog där.

Och jag tycker också att även hemodling borde vara tillåtet, jag tror ändå att majoriteten skulle köpa sitt gräs/hasch av enkelhetens skull, men visst skulle det finnas folk som skulle odla för att de tycker att det är kul att odla.

Eftersom tillverkningskostnaden för cannabis skulle bara vara en liten bråkdel av totalkostnaden, skulle ju super gräs vara knappt dyrare än skitröka. Alltså tror jag inte kvalitén skulle vara så undermålig.
EDIT: Tänk dig gräs som odlas på ett fält i typ Ukraina kanske skulle kosta 20kr/kg i inköpspris, och det bästa gräs som odlas i småskaliga växthus organiskt i Sverige kostar 400kr/kg.
2 öre/g jämfört med 40öre/g , alltså egentligen ganska irrelevant på slutpriset

Förresten, kvalitén blir inte alls så dålig om man jäser hemma, i höstas gjorde jag t.ex. äppelvin och det vart utmärkt. Men jag kan förstå vad du menar, det finns ju många som uppskattar viner från ett visst distrikt med en viss andel koskit i marken osv

Nu har du fått för dig något dumt om du tror att det är totalt omöjligt att "råka göra" när man jäser etanol. All form utav jäsning har en mindre mängd metanol som biprodukt, som oftast är harmlös om den sprids ut jämnt över hela produkten. När man destillerar tenderar dock det att vara metanolen man får ut först och etanolen senare, vilket innebär att den första slurken kan innehålla en väldigt hög mängd metanol (och brukar även göra det).

Antingen slänger man bort den första slurken eller blandar stora volymer för att slippa problemet (i ett badkar förslagsvis ).

Sen så tillkommer ju andra problem såsom att alkoholångorna är explosiva (nämnt ovan) och att alkohol brinner osynligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Nu har du fått för dig något dumt om du tror att det är totalt omöjligt att "råka göra" när man jäser etanol. All form utav jäsning har en mindre mängd metanol som biprodukt, som oftast är harmlös om den sprids ut jämnt över hela produkten. När man destillerar tenderar dock det att vara metanolen man får ut först och etanolen senare, vilket innebär att den första slurken kan innehålla en väldigt hög mängd metanol (och brukar även göra det).

Antingen slänger man bort den första slurken eller blandar stora volymer för att slippa problemet (i ett badkar förslagsvis ).

Sen så tillkommer ju andra problem såsom att alkoholångorna är explosiva (nämnt ovan) och att alkohol brinner osynligt.

1. Dock är problemet exakt likadant för all laglig framställning om alkohol.

2. Etanol kan dock släckas med vatten, det kan inte exempelvis bensin.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Många missar det att Etanol har en flampunkt på 12-13 grader & därför är mycket brandfarlig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless