Bildguide: Rengöring/byte av pump i Zalman Reserator 1 Plus

Permalänk

Imponerande att du har kört samma system i 7 år! På kranvatten dessutom!

Kan rekommendera HeatKiller3.0LC. Lågt vattenmotstånd och bra prestanda (använder inte min reserator längre. Är till salu här på SweC).

http://skinneelabs.com/i7-blocks-2.html

Tänkt på att Zalmans vatten block är guldpläterade för att inte orsaka korrosion i samband med aluminium. HK och EK är gjorde i koppar och orsakar galvanisk korrosion med aluminium. Man ska inte blanda aluminium och koppar i samma loop. Kanske går bra ändå om du använder mycket glykol (intressant att se om du får lägre temp med ett bra CPU-block)

Öppna Reserator:
Töm ut vattnet
Skruva av foten
Ta bort kopplingarna.
Sätt den flata delen (där kopplingarna satt i ett rejält skruvstäd) med träskivor imellan.
Ta i allt vad du orkar för att skruva av ”röret”.
(Sitter en stor o-ring som tätar så jag tror inte det är så bra med värme)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdk_warhead
Imponerande att du har kört samma system i 7 år! På kranvatten dessutom!

Kan rekommendera HeatKiller3.0LC. Lågt vattenmotstånd och bra prestanda (använder inte min reserator längre. Är till salu här på SweC).

http://skinneelabs.com/i7-blocks-2.html

Tänkt på att Zalmans vatten block är guldpläterade för att inte orsaka korrosion i samband med aluminium. HK och EK är gjorde i koppar och orsakar galvanisk korrosion med aluminium. Man ska inte blanda aluminium och koppar i samma loop. Kanske går bra ändå om du använder mycket glykol (intressant att se om du får lägre temp med ett bra CPU-block)

Öppna Reserator:
Töm ut vattnet
Skruva av foten
Ta bort kopplingarna.
Sätt den flata delen (där kopplingarna satt i ett rejält skruvstäd) med träskivor imellan.
Ta i allt vad du orkar för att skruva av ”röret”.
(Sitter en stor o-ring som tätar så jag tror inte det är så bra med värme)

Ja jag inser nu att de är rent flyt att de funkat som de gjort med tanke på hur de sett ut inuti.

Det blev en beställning av EK Supreme LT Acetal idag. Tror den kommer funka bra med Reseratorn med 600-pumpen och en schysst blandning med glykol eller annat hämmande medel.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Fick isär Reseratorn idag efter mycket möda och stort besvär. Var tvungen att förstöra packningen, vara två man som vred på den när den satt i skruvstäd, då kom den till slut.

Lite härliga bilder innifrån

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Kan nog vara läge med lite regöring
Hoppas du lyckas fixa det. Packningen borde man kunna ersätta med "flytande packning". Är nog svårt at hitta en ny o-ring i rätt storlek.

Flytande packning

Tror det är bäst att undvika att få det i gängorna för då blir det nog omöjligt att gör rent Reseratorn om 7 år igen...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdk_warhead
Kan nog vara läge med lite regöring
Hoppas du lyckas fixa det. Packningen borde man kunna ersätta med "flytande packning". Är nog svårt at hitta en ny o-ring i rätt storlek.

Flytande packning

Tror det är bäst att undvika att få det i gängorna för då blir det nog omöjligt att gör rent Reseratorn om 7 år igen...

Ja de får bli nåt flytande sen tror jag. Har beställt nytt block som sagt och ska beställa storebrorpumpen nu också. Ska bli kul att få igång allt sen igen, kommer givetvis köra med glykolvatten nu så man sliper den här typen av operationer. Men visst, är de bara vart sjunde år så är de inte så farligt

Men folk kan ju använda de som skräckexempel om inget annat, hehe.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Ja de får bli nåt flytande sen tror jag. Har beställt nytt block som sagt och ska beställa storebrorpumpen nu också. Ska bli kul att få igång allt sen igen, kommer givetvis köra med glykolvatten nu så man sliper den här typen av operationer. Men visst, är de bara vart sjunde år så är de inte så farligt

Men folk kan ju använda de som skräckexempel om inget annat, hehe.

Det blev en EK Supreme LT Acetal:

Och en Eheim Compact 600:

Packningen jag var tvungen att förstöra ersätter jag lite med gängtejp och packningen från locket, den är ju identisk. Borde räcka för att få de tätt igen.

Detta ska nog få fart på systemet och kyla min nya i3 540 tyst och fint

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Tänkte inte på packningen i locket. Smart

Kanske är lämpligt att fetta in gängorna för att det ska bli lättare nästa gång. Vet inte vad man ska välja för fett. Helst ska ju inte bakterier trivas i det

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Trådskaparen här. Huuh, vilket skräckexempel du visade upp där KreatinPower. Intressant att se! Det gäller att man är noggrann med vad man häller i systemet. De första åren körde jag med bara kranvatten också...

Permalänk
Medlem

Strömbrytaren du har lött ihop i början av tråden är det inga större fel på men tänk på att man ska alltid bryta fasen=den bruna kabeln. annars så har man 230 volt mellan diskhon och utterhöljet på pumpen om det nu skulle vara i metall och fasen nuddar höljet.
Du kanske redan visste det men alltid bra att vara försiktig med el

snyggt projekt förresten!

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem

Nya datordelar är beställda och Reseratorn renoverad. Ska bli kul att se vad den prestrerar nu efter rengöring och ny pump / block.
Det blev en i3 530 - Asus P7H57D-V EVO - Corsair 4GB DDR3 1600MHz

Ljudskillnaden mellan de två pumparna är minimal, fortfarande mycket tyst. Men jäklar vilken skillnad på trycket i pumpen. Öppnar man locket på Reseratorn ser man verkligen hur vattnet trycks upp mot ytan, här har det varit stiltje i min innan

Många varv gängtejp och packningen från locket fixade tätningen bra.
Passade även på att byta plastnipplarna till kraftigare i metall, även dessa med gängtejp och en bra gummipackning.

Några bilder från den renoverade Reseratorn:

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Ser bra ut tycker jag:up: Tala om vad du får för CPU temp före och efter!

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdk_warhead
Ser bra ut tycker jag:up: Tala om vad du får för CPU temp före och efter!

Det blir väldigt svårt eftersom hårdvaran kommer skilja. Jag har siffror för en E8500 med den gamla och kommer nu montera den på i3 530.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

E8500 TDP 65W http://ark.intel.com/Product.aspx?id=33911
i3 530 TDP 73W http://ark.intel.com/Product.aspx?id=46472

Kan vara intressant ändå:)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdk_warhead
E8500 TDP 65W http://ark.intel.com/Product.aspx?id=33911
i3 530 TDP 73W http://ark.intel.com/Product.aspx?id=46472

Kan vara intressant ändå:)

Ja dom ligger ju ganska nära varandra både i TDP och hastighet. Ska bli kul att se temp och vad den kan prestera med lite klock

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marken
Strömbrytaren du har lött ihop i början av tråden är det inga större fel på men tänk på att man ska alltid bryta fasen=den bruna kabeln. annars så har man 230 volt mellan diskhon och utterhöljet på pumpen om det nu skulle vara i metall och fasen nuddar höljet.
Du kanske redan visste det men alltid bra att vara försiktig med el

snyggt projekt förresten!

Inte för att vara jobbig, men hur tänkte du nu?
Du har förstås rätt, men i praktiken spelar det ingen roll då kontakten i väggen kan vändas hur som helst
Så om du inte mäter och markerar har du 50% chans att det blir rätt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Inte för att vara jobbig, men hur tänkte du nu?
Du har förstås rätt, men i praktiken spelar det ingen roll då kontakten i väggen kan vändas hur som helst
Så om du inte mäter och markerar har du 50% chans att det blir rätt.

Vad pratar du om nu? och vad är det jag ska mäta?:)

Fasen ska man alltid bryta inget snack om saken

och fasen är brun men kan ha annan förg också, thats it

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marken
Vad pratar du om nu? och vad är det jag ska mäta?:)

Fasen ska man alltid bryta inget snack om saken

och fasen är brun men kan ha annan förg också, thats it

Du vet ju inte om det är fasen du bryter eftersom du inte vet vart den är i väggen
Fasen kan lika gärna gå i den blå sladden, beroende på hur du vänder kontakten.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Du vet ju inte om det är fasen du bryter eftersom du inte vet vart den är i väggen
Fasen kan lika gärna gå i den blå sladden, beroende på hur du vänder kontakten.

aja det är ju klart

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem

Använd alltid destillerat vatten!! Haft min reserator i ca. 3-5 år nu och bytt vatten 1gång per år. Har aldrig haft avlagringar i systemet.
Böt till Eihem 1000 pump förra året. Eihem 1000 funkar perfekt, och var enkel att installera.

Botten och topp kan sitta väldigt hårt. Sätt i skruvstäd och VRID!! Använd kopparpasta eller liknande när du skruvar ihop det igen.

EDIT: missade sida 2 i tråden, hehe

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Nu är den nya datorn byggd och det lirar riktigt fint med vattnet. 21/27 grader idle och helt ljudlöst, mycket trevligt. Vet inte riktigt varför de skiljer "så mycket" på kärnorna men det spelar inte så stor roll egentligen. Antagligen sitter inloppet precis ovanför den ena kärnan och utloppet över den andra? Inte hunnit testa under belastning än.

Sist jag testade vattentempen var med E8500 i standardklock med två extra fläktar i lådan och även originalfläkten på Reseratorn, nån toppmonterad stor grej. Då höll den 30 grader så visst är det nog lite bättre nu.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Intressant. Tror dock inte att skillnad på kärn temperatur beror på inlopp/utlopp (skillnaden mellan inlopp och utlopp lär vara betydligt mindre än 6 grader). Du har ju metall anslutningar på reseratorn så det borde gå att mäta skillnaden mellan vatten in och ut där.

Skillnade kan bero på ojämn yta på CPUn, ojämnfördelning av TIM eller att en kärna helt enkelt går varmare.

Fick du "bra" flöde med EK Supreme LT? Du skrev att du fick bra flöde men var det med det nya CPU-blocket? EK Supreme LT ska ju ha hyffsat lågt motstånd men orginal blocket har ju knappt något motstånd alls.

Väldigt låg temp i alla fall

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdk_warhead
Intressant. Tror dock inte att skillnad på kärn temperatur beror på inlopp/utlopp (skillnaden mellan inlopp och utlopp lär vara betydligt mindre än 6 grader). Du har ju metall anslutningar på reseratorn så det borde gå att mäta skillnaden mellan vatten in och ut där.

Skillnade kan bero på ojämn yta på CPUn, ojämnfördelning av TIM eller att en kärna helt enkelt går varmare.

Fick du "bra" flöde med EK Supreme LT? Du skrev att du fick bra flöde men var det med det nya CPU-blocket? EK Supreme LT ska ju ha hyffsat lågt motstånd men orginal blocket har ju knappt något motstånd alls.

Väldigt låg temp i alla fall

Visst är det trevlig temp. Rumstemp

Kan va så att den är ojämn eller går olika varmt helt enkelt. Lär väl jämna ut sig vid belastning skulle jag tro, när hela klossen får upp värmen.

Jag vet inte hur man benämner eller mäter bra flöde men jag tycker det är bättre tryck i de nu. Det "sprutar" liksom upp vatten ur slangen inne i reseratorn när vattnet inte täcker slangen. Nu har jag givetvis mer vatten än så och man ser riktig rörelse i vattnet, Man kan även känna de i slangarna och de gjorde man inte innan. Vet inte om motståndet skiljer på Zalman orginalblocket och EK Supreme LT men det går inte trögt nu iaf.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

precis va ja behövde!!

ja tror det skulle förenkla saker om jag fixade min pump i reseratorn istället för att ha en utanför...

Ja ser tyvärr inte trådskaparens bilder, men på KreatinPower´s bilder så ser d ut som filningen i hörnet bara består av avskrapning på nåt som ser ut som nån slags fästbas. Är detta allt?

Vart/vad är det för metallnipplar som du bytt ut dom gamla i plast med?
Jag har redan haft sönder en av dom gamla i plast men hade då en reserv...

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupid Ass:

precis va ja behövde!!

ja tror det skulle förenkla saker om jag fixade min pump i reseratorn istället för att ha en utanför...

Ja ser tyvärr inte trådskaparens bilder, men på KreatinPower´s bilder så ser d ut som filningen i hörnet bara består av avskrapning på nåt som ser ut som nån slags fästbas. Är detta allt?

Vart/vad är det för metallnipplar som du bytt ut dom gamla i plast med?
Jag har redan haft sönder en av dom gamla i plast men hade då en reserv...

Du filer på nippeln som sitter inne i Reseratorn och även lite på ena hörnet på den nya pumpen om du väljer storebror. Inga svåra grejer, jag körde lite med en dremmel.

Metallnipplarna är helt vanliga standardnipplar precis som dom i plast som är original men dessa är metall. Tyckte det kändes bättre med metall än plast. Gummipackning imellan nippeln och Reseratorn och kunna spänna de hårt kändes bra.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Kul att se att guiden har varit till nytta - ser mycket bra ut KreatinPower!

Bildlänkarna är nu uppdaterade, sedan de försvunnit iom ombyggnaden av galleriet.

// TS

Permalänk
Medlem

Jag tänkte byta ut min Reserator nu mot annan intern kylning så om någon gillar vad de ser i tråden får ni gärna höra av er.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Temperatur

Jag vill bidra till tråden genom att säga att originalfläkten inte sänker temperaturen alls.

Om du däremot monterar en fläkt på det här sättet, så sänker du temperaturen med upp till 20 grader vid hård belastning.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt på min med, jag vill upplysa den som tänker byta, att dom har gjort om den stora modellen med en kant på pumpen, som man måste såga av för att överhuvudtaget få in den i Reseratorn och att sätta en slang är bara att glömma, det får inte plats.
Den har också annorlunda form, utseende och storlek.

*Edit*
Jag filade ner gängorna på den blåa nippeln och tryckte efter mycket ve och möda, dit den i hålet i efterhand.
Då fungerade det, jag hade dessutom en lite längre slang.

*Edit 2*

Tempen ökade med 5 grader under 100% belastning med slangen, därför tog jag bort den igen.

Bästa tipset jag kan ge för er som vill bättra på kylningen är att ta bort nipeln i botten helt, för bästa genomströmning.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många watt denna skapelse klara av att kyla med originalfpumpen? Funderar på att sätta in den i mitt nuvarande system med en phenom 2 940 @ stock och ett 7850/70.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga problem. Jag kör med en Phenom II 965 @ 3,7 samt ett överklockat GTX460.