om processor och grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
lås tråd!!

Vid håller cat_fish_1

Permalänk

@ Wunessson

Testa CCC 2.21 på någon av de lägre nivåerna för bättre flyt samt lite snyggare grafik än stock medium/high.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wunessson
så det är verkligen sant nu då men tanke på mitt moderkort jag har nu då märker jag ändå skillnad med 4830 ändå då alltså eller?

Japp, HD4830 är ett bättre kort än 9600GT. HD4830 är i klass med eller bättre än 8800GT och 9800GT som i sin tur är bättre än 9600GT.

Personligen skulle jag dock försökt ge mig till tåls lite och väntat tills jag fått in lite mer pengar och köpt ett HD4850 istället. Detta för att verkligen märka skillnad.

Av de alternativ du funderat på så ger ett nytt bättre grafikkort mest prestandaökning. Men förvänta dig inga mirakel, bara lite bättre flyt och möjlighet att sätta lite högre grafikinställningar.

Om du tänkt fortsätta uppgradera så är mitt tips att vänta tills du fått ihop mellan 1500 och 2000kr per del för moderkort resp. processor (eventuellt lite mindre för moderkort och mer för processor). Det brukar vara där någonstans man får mest prestanda för pengarna (och man får rätt bra presterande grejor).
Vet man hur man överklockar, så kan man komma billigare undan om man väljer rätt komponenter. (Men det kräver ju att man sätter sig in i hur det hela fungerar)

Det går naturligtvis att lägga mindre, men då får man lov att acceptera lite sämre prestanda. Att lägga så mycket mer per del är i mitt tycke inte prisvärt, då prisökningen då ofta blir större än prestandaökningen (procentuellt sett).

Vill man ha grym prestanda i Crysis får man dessvärre plocka fram stora plånboken i dagsläget, vilket inte verkar vara ett alternativ, så ha sansade förväntningar på prestandan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

@Wunessson: 8 inlägg i rad måste vara rekord! Detta och lite annat gör att jag låser tråden så ta lärdom och visa lite mer respekt för reglerna.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM