Garanti slut, går det att reklamera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2008

Garanti slut, går det att reklamera?

Har ett PS3 60 gb inköpt augusti 2007.

För ungefär en vecka sedan så började de strula, de började med att ps3an inte kunde läsa dvd/blu-ray skivor men sen blev de problem med visa spel också. Vissa spel hade även tendensen att fastna i konsolen.

Nu fungerar inga spel, inga dvd och inga blu-ray filmer!

Vad göra?

Vem kontakta?

Jag har kvitto kvar

Då jag googlat har jag sett både på ps3.se och sony's officiela ps3 forum (svenska) att de är fler med detta problemet. Så de torde vara ett fabrikationsfel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2008

Har du inte 2 års fabriksgaranti då?

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Delsbo
Registrerad
Jan 2009

Har du garanti kvar, kolla i garantiavtalet vem du ska kontakta.

Om du inte har garanti kvar, och felet kan vara ett tillverkningsfel, kan du använda din reklamationsrätt. Då kontaktar du inköpsstället.

Det är dock upp till dig att "bevisa" att det är ett tillverkningsfel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cx486SLC
Har du garanti kvar, kolla i garantiavtalet vem du ska kontakta.

Om du inte har garanti kvar, och felet kan vara ett tillverkningsfel, kan du använda din reklamationsrätt. Då kontaktar du inköpsstället.

Det är dock upp till dig att "bevisa" att det är ett tillverkningsfel.

Har rätt starka bevis då både jag och många andra (inte bara i Sverige) har haft samma problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Indicier, inte bevis.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jun 2007

äh. inte behöver han "bevisa" det.
Han kan ange att det och det har hänt, trots att han inte har öppnat eller gjort något annat otillåtet med PS3an.
Han behöver ju knappast öppna apparaten och analysera vad som kan ha gått fel och pga av vad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2005

den ska hålla i minst 3 år om du använt den normalt. du har väl knappast skakat runt den när du spelat eller kastat den i golvet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2008

Nej, den har bara stått i hyllan och agerat htpc (streamat film från datorn) och lite spel, inte alls mycket

Tar alltid hand om mina saker, får se om jag tar mig i kragen och går ner i affären någon gång under nästa vecka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Delsbo
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
äh. inte behöver han "bevisa" det.
Han kan ange att det och det har hänt, trots att han inte har öppnat eller gjort något annat otillåtet med PS3an.
Han behöver ju knappast öppna apparaten och analysera vad som kan ha gått fel och pga av vad!

Förhoppningsvis har du rätt, men det ändrar inte det faktum att lagen lägger bevisbördan på ägaren i det här läget.

Jag har ingen aning om vad TS återförsäljare, distributör eller tillverkare har för policys (jag lägger mig i tråden för att jag har erfarenhet av reklamationsärenden, inte för att jag har en PS3).

Vanligtvis är det ju precis så smidigt som du beskriver när felet är någorlunda känt, men det finns faktiskt ingenting som hindrar dem från att kräva in fysiska bevis om dom skulle skita i PR-problemet och känna för att jävlas. Dom är i sin fulla rätt att göra det.

Men nu ska jag inte måla fan på väggen. Det här blev lite retoriskt, och du får säkert rätsida på det hela, direktiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Aug 2003

Tillverkaren ger ett (1) års garanti på ps3-basenheter!

För att förtydliga reklamationsrätten:

Om det är ett tillverkningsfel kan endast auktoriserade tekniker avgöra.
Men vad som också kan accepteras via reklamationsrätten är ett ursprungligt fel (fel inom garantitid) och där krävs det ett bevis från dig som kund.
Exempelvis om du har haft din basenhet inlämnad på service där du har fått dokumentation som styrker att det har varit likadant problem under garantitiden.

Main: Intel Ivy Bridge 3770K | Thermalright Silver Arrow SB-E | Corsair Vengance LP 16GB 1600mhz | ASUS P8Z77-V DELUXE | Asus GTX680 DCII TOP | OCZ Vertex 4 256GB | Seagate Barracuda Green 2TB | Antec P280 | Seasonic M12 600W | BenQ XL2410T |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Du har inte mycket att förlora på att lämna in PS3an. Tycker det är ganska pinsamt att en PS3 endast har 1 års garanti.

Om den inte klarar 1,5 år med normal användning tycker jag själv det tyder på fabrikationsfel som ska gå att reklamera.

//Bacon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Du har inte mycket att förlora på att lämna in PS3an. Tycker det är ganska pinsamt att en PS3 endast har 1 års garanti.

Om den inte klarar 1,5 år med normal användning tycker jag själv det tyder på fabrikationsfel som ska gå att reklamera.

Man har ganska mycket att förlora om det inte gäller som ett reklamationsärende, förmodligen tillkommer då ett kostnadsförslag på en större summa då basenheterna inte repareras, utan byts ut.
Om man nekar kostnadsförslag tillkommer en felsökningsavgift för diverse arbetskostnader och frakt (runt 300-500kr är väl en rimlig summa).

Main: Intel Ivy Bridge 3770K | Thermalright Silver Arrow SB-E | Corsair Vengance LP 16GB 1600mhz | ASUS P8Z77-V DELUXE | Asus GTX680 DCII TOP | OCZ Vertex 4 256GB | Seagate Barracuda Green 2TB | Antec P280 | Seasonic M12 600W | BenQ XL2410T |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Hände samma sak med min launch 60gb, garantin tog slut såklart, då den paja 1,5 år efter köp. Nordisk film ville inte ens ta emot den utan hänvisade dit jag köpte den (webhallen) men dom sa att antagligen skulle det kosta 2000-2500kr att laga den beroende vilket fel. Så jag bara sket i vilket orkade inte hålla på så köpte en ny på onoff med garanti och allt så nästa gång den pajar kan jag bara byta ut den mot en ny direkt.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit