32" tv hd-ready eller full hd?

Permalänk

32" tv hd-ready eller full hd?

Tjena.

Jag letar efter en bra och prisvärd 32tums tv.
Ska ibland annat koppla ihop den med datorn för att titta på semesterbilder & filmer.
Undrar då om det är värt att köpa en full hd 32" eller bara hd-ready och isf vilken?

Har inte så stor koll på tv apparater och vad det är man ska titta efter.
Men har tittat på följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=298168
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294231
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=298879

Mvh Niklas

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Sötast

Jag har inte personligen tittat på en Full-HD 32" men jag har en HD-Ready och jag undrar verkligen om FullHD gör någon skillnad på den lilla storleken på normalt avstånd.

Permalänk
Medlem

Man ser inte skillnad på Full-HD och "HD-Ready" på en 32" skärm/TV
Samma med en 46"-50" skärm/TV.

Man måste ha en jävla stor TV för att ögonen ens ska kunna urskilja pixlarna... De sitter FÖR tätt på mindre skärmar.

Lite svårt att förklara, men jag hoppas att du förstår.
Min poäng är att du inte kommer se någon skillnad på 720p och 1080p på en 32" TV.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du borde stoppa upp dina fingrar i röver hahhaah

Permalänk
Medlem

Re: 32" tv hd-ready eller full hd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Tjena.

Jag letar efter en bra och prisvärd 32tums tv.
Ska ibland annat koppla ihop den med datorn för att titta på semesterbilder & filmer.
Undrar då om det är värt att köpa en full hd 32" eller bara hd-ready och isf vilken?

Har inte så stor koll på tv apparater och vad det är man ska titta efter.
Men har tittat på följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=298168
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294231
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=298879

Mvh Niklas

Det är skillnad mellan dessa format....Du kan läsa detta:

http://www.biohemma.nu/filer/hdreadykontrafullhd-5-07.pdf

Permalänk
Medlem

Om du ska ha 32" TV till datorskärm så bör du nog titta på en 1920*1080. Annars så kvittar det och är lite slöseri med pengar.
Det blir väldigt bra bild med HD ready för filmtitt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Om du ska ha 32" TV till datorskärm så bör du nog titta på en 1920*1080. Annars så kvittar det och är lite slöseri med pengar.
Det blir väldigt bra bild med HD ready för filmtitt.

Ska inte ha den som datorskärm men kommer att använda den för att spela upp film från datorn.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en 40" som TV med filmuppspelning från datorn.
För min del är nog HD-Ready bättre, för det blir lite lättare att läsa när datorn med internet är påslagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putte147

haha bäst idag!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Det är skillnad mellan dessa format....Du kan läsa detta:

http://www.biohemma.nu/filer/hdreadykontrafullhd-5-07.pdf

----------------
Stor skillnad mellan formaten, ja i sak har du rätt men du missar poängen att på en sådan liten tv så ser du inte med blotta ögat skillnaden på materialet och du måste upp över 60 tum i princip för att du skall notera den verkliga skillnaden mellan formaten.

Detta har stötts och blötts i alla hembioforum och liknande i all evighet, hd-ready eller fullhd, ja eller nej, bra eller dåligt.
Det finns massor tester som bekräftar det som tidigare sades att mellan 32-50+ tum så är skillnaderna minimala.

Däremot så om man skall använda den som datorskärm så tycker jag rent subjektivt att man ska köpa en full-hd tv för att få till upplösningen på ett schysst sätt, plus att du kan se fina full-hd filmer..även om ögat inte uppfattar det så är det ju psykosomatiskt om inte annat;)

Min uppfattning till dig som frågade är att du ska köpa dig en prisvärd 42" fullhd med någorlunda känt märke framför en 32" som du kikat på som jag tycker är knasiga köp pga en 32" idag med full-hd aldrig kan bli prisvärd i jämförelse med en full-hd 42:a

Det här är mina åsikter, inte nån universal sanning...begrunda eller förkasta:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hmmm. Blir 1366x768 ett problem för datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johej
Hmmm. Blir 1366x768 ett problem för datorn?

-------------
Nejdå, inga problem alls, har haft en sån tidigare, en sharp som jag körde med men tröttnade på den efter att den rasat i golvet o började muppa sig..men jag kommer aldrig byta ner mig igen från min fullhd 42":a finlux som jag köpte istället för den 32:an med samma upplösning som du har

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putte147

Det där inlägget var inte så passande va?

*putte147 avstängd*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

lånar dit inlägg e skit sugen på köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=298879 Samsung LE-32A336 men ser att den inte har 1080p
men den har 1080i kan man titta på 1080p endå en kompis sa att de gick ibland på visa lcd eller ska man köpa en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=282620 LG 32LG3000 som har

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Eftersom båda har upplösningen 1366x768 betyder det att de bara kommer att visa upp 720p. Sen att de skriver att tv'n stödjer 1080i och 1080p signaler betyder bara att den kan ta emot signalen och skala ner den till 720p.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

32" 720P= 4000:-
32" 1080P = 6000:-
Skillnad i filmtitt: 0, spelar ingen roll från vilken source. Detta är självklart endast fallet om man inte sitter 30 cm ifrån TVn. Utan på en normalt betraktningsavstånd.

Ert val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
----------------
Stor skillnad mellan formaten, ja i sak har du rätt men du missar poängen att på en sådan liten tv så ser du inte med blotta ögat skillnaden på materialet och du måste upp över 60 tum i princip för att du skall notera den verkliga skillnaden mellan formaten.

Självklart...Jag gav han den länken, så han kunde studera lite, och sedan avgöra vad han verkligen ville ha..

Permalänk
Medlem

Om man har en 40tums lcd skärm och ska använda den som dataskärm och kör igenom hdmi, funkar det fint med en dålig dator eller behöver man en kraftig dator för att klara av att kolla på film och såna saker ej spelande??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maniacal
Om man har en 40tums lcd skärm och ska använda den som dataskärm och kör igenom hdmi, funkar det fint med en dålig dator eller behöver man en kraftig dator för att klara av att kolla på film och såna saker ej spelande??

Bara du har en dator som kan spela ditt media bra, och har bra mjukvaru codecs, då ska det inte vara några problem, Skärmstorleken har ingen betydelse..... Har du ett kraftigt grafikkort som stöder video rendering av hårdvara är det ännu bättre, då finns det knappas några begränsningar av din dator...

Permalänk
Medlem

Det är viktigare att jämföra bildkvaliten än upplösningen, det kan vara stor skillnad mellan olika tv-apparater och att betala lite för att spara pengar kan i slutändan visa sig vara en mycket dålig affär.

Många är de som har besökt mig och blivit ledsen då de märker hur stor skillnaden kan vara i kvalité, det som kan vara lättast att jämföra i butik är hur bra svärtan och hantering av grånyanser (mörka scener eller rökiga) är då detaljer helt enkelt inte syns på vissa modeller.

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-------------
Nejdå, inga problem alls, har haft en sån tidigare, en sharp som jag körde med men tröttnade på den efter att den rasat i golvet o började muppa sig..men jag kommer aldrig byta ner mig igen från min fullhd 42":a finlux som jag köpte istället för den 32:an med samma upplösning som du har

Skönt att höra, då min budget gillar 40" i den upplösningen (1366x768).