Förlora förmågan att stava under alkoholpåverkan.

Permalänk
Medlem

Förlora förmågan att stava under alkoholpåverkan.

Det är ingen ovanlig företeelse att personer, uppenbarligen ganska förfriskade, loggar in på forum och gör sk "fylleinlägg". Inget konstigt i det, man har en stor överskottsglädje man vill dela med alla innan man somnar in till morgondagens misär. Det jag slås av är hur ofta dessa fylleinlägg är rent åt helvete felstavade.

Jag har skickat iväg sms och gjort inlägg, utan några som helst stavfel, när jag varit påtagligt berusad. Berusad så till den grad att jag haft problem att läsa vad som står på skärmen och kommunicera via tal.

Nu undrar jag, vad är det som gör att vissa förlorar denna stavningsförmåga? Dessa personer har uppenbarligen varit nyktra nog att logga in, klicka sig fram och skapa ett inlägg.

Min hypotes är att man gör det för att det ska bli fullständigt uppenbart att personen är onykter alternativt att den inte orkar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Beror på, visst förlorar du stavning med nivån på alkoholhalt i blodet. Men jag tror de flesta gör sig till, tror detta gäller generellt, många är inte alls så fulla de ger sken av att vara.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är nog olika, jag satt en gång och i princip for runt som en tornado på stolen och kunde knappt läsa vad som stog på skärmen, utan felstavningar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

kan man inte i nyktert tillstånd skiva utan att se på tagentbordet är det nog svårt att göra ett rättstavat inlägg vid onyktert tillstånd.

Permalänk

Det handlar väl inte om att stava rätt och fel, utan snarare att man inte bryr sig om att man trycker fel på tangenterna lättare när man är full, eller att man inte tänker/bryr sig om att läsa igenom det man har skrivit innan man postar det. Har man fortförande glada människor omkring sig så har man säkert annat att koncentrera sig på än att skriva korrekt. Men ja, sen är det klart att många gör till sig också för att verka extra fulla/roliga, som tex i nattens "fylle-trådar".

Detta är väl inte särskillt ovanligt på forum även i nyktert tillstånd Varje gång jag sitter och läser trådar så är det alltid någon sopa som skriver med hemska särskrivningar, glömmer ord, dåligt uppbyggda meningar, totaldissar punkter och kommatecken, osv. Personligen tycker jag iaf att det är en självklarhet att läsa igenom det man har skrivit innan man postar. Det tar inte många sekunder, och man slipper framstå som en dyslektiker (Otroligt sliten ursäkt btw) eller 13-åring. Visst om man har gjort några enstaka missar, men ofta ser det lite väl galet. Detta är irriterande för att man hakar upp sig i läsandet och får läsa igenom samma mening/inlägg flera gånger för att förstå vad som sägs.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har aldrig skrivit nåt i onyktert tillstånd så jag vet inte riktigt hur min text skulle se ut då. Men nog blir jag rätt korkat när jag är berusad. När jag var som mest berusad så hade jag svårt att förstå tal som om det var ett annat språk. Lyckligtvis dricker jag måttligt om något alls så det har bara hänt en gång för mig. Har faktiskt aldrig haft nån minneslucka som vissa tycks få när de är fulla.

edit: håller med dig, Mr Bravo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad på att veta vilka bokstäver ett ord innehåller och att sedan träffa dessa bokstäver korrekt på tangentbordet. Alkohol i tillräckliga mängder försvårar nog det senare rätt mycket

Jag brukar lyckas stava fel lite här och var även när jag är nykter, och hoppa över mindre ord ibland då fingrarna inte hänger med tankeverksamheten alla gånger. Att det då skulle bli värre på fyllan finner jag ingenting underligt med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

vissa gör sig till så är det bara. och vissa ska inte dricka drycker med Alkohål i den mängd att de inte kan agera på ett vettigt sätt själv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag tror mest på att det är motoriken som sätter stopp, tangenterna sitter ju faktiskt rätt nära varandra och har man då nått det tillståndet då det börjar bli svårt att läsa vad som står på skärmen, så struntar man helt enkelt i korrekturläsningen. Hur van man är att skriva på tangentbord spelar nog också in en hel del, många av oss har tangentlayouten i ryggmärgen och då är det lättare att träffa rätt även när man är berusad. Andra som är tvugna att titta på tangentbordet för att hitta bokstäverna tror jag har det svårare.

Sen är det ju självklart en fråga om attityd med, man tänker "äh en och annan felstavning gör inget, de förstår ändå". Det man inte märker är att det inte är ett enda rätt i det man har skrivit Speciellt påtagligt när man kör T9-funktionen på mobiltelefonen då en knapptryckning fel ger ett helt otolkningsbart ord oftast

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Det handlar väl om att motoriken går åt skogen efter en tillräcklig mängd alkohol.
Jag själv har inga större problem med att skriva / smsa när jag är full dock.
Å andra sidan så har jag en tendens att bara strunta i att svara på sms eller svara när någon ringer när jag är lite för full.

Permalänk
Medlem

Alkoholen påverkar motoriken, så det blir svårare att skriva på tangentbordet. När man skriver SMS har man hjälp av T9.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tror snarare att det är en kombination av nr 1 och 2. Man märker at det blir fel och tycker att det ser roligt ut och så bryr man sig inte. När jag skriver så kan det blir nåt fel då man slinter på tangenterna lite mer och läsa igenom det och rättstava är ju inte riktigt så aktuellt i det läget.

När man har hjälp av T9 på fyllan:P En bokstav feltryck så står det ju nåt helt osammanhängande meddelande istället.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det beror helt enkelt på hur mycket man bryr sig. Är man på bra humör och har roligt så tänker man nog inte på stavningen lika mycket. Sen om man vanligtvis är väldigt noga med stavningen så är man det även när man är full.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Själv stavar jag nog rätt när jag är full, fast det kräver nog ett par försök förrän jag träffar rätt tangenter/knappar. Innehållet är ju dock allt som oftast inget att hurra över.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Många säger att alkoholen påverkar motoriken och jag håller med.
Men det ni verkar glömma är att man faktiskt har chansen att läsa igenom sitt inlägg innan man postar det.

Inte kan man väl undgå att se att detta är åt helvete när man läser igenom?

Citat:

hALLÅ! jAG T-NKTE ATT vi kunde ha en fylle trååd f´här på swec

Så Skpl på er SWECXLOSKEWR I

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Inaktiv

visst jag tror att de flesta gör sig till bara för att känna sig häftiga, men sedan finns det ju sådana personer som mig som helt enkelt är alldeles för lat för att rättstava efter ett inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Men det ni verkar glömma är att man faktiskt har chansen att läsa igenom sitt inlägg innan man postar det.

Problemet är väll att många inte orkar bry sig hur än jävligt mycket de halkar runt på sitt tangentbord, kan ju hända att personen i det här fallet var så redigt berusad så att det tog någon minut att skriva det meddelandet och därav inte orkade rätta sig själv.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Tittar du på orden snabbt kan det tyckas vara helt åt helvete. Fast studerar du lite närmare, så ser du att det är motoriken eller förmågan att träffa rätt tagent är kraftigt förminskat. Bokstäverna personen har missat på ligger ju ganska nära varandra och man ser dessutom tendenser till att försökt rätta till orden, exv viss ordet "f´här" har personen försökt tabort "f" men missat backspace och ist träffat "´".

Jag har själv ganska svårt att skriva korrekt på tagenbordet när jag blir kraftigt berusad, då brukar jag faktiskt ha det lättare att prata ist för att skriva. Detta fast jag ändå skriver hyfsat bra på tagenbord i nycktert tillstånd.

Dessutom skall väl tilläggas att jag gillar lite skruvade trådar, ganska trevligt att folk försöker få till en seriös tråd fast man kanske borde vänta tills promillen runnit ur ådrorna...
Skrattade gott när jag läste fylletrådarna och tänkte att det kunde vart trevligt att få vart ute i helgen på en krogvända.
Hoppas att Evil_AnAnAs blir av med fyllespärren:D

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Tittar du på orden snabbt kan det tyckas vara helt åt helvete. Fast studerar du lite närmare, så ser du att det är motoriken eller förmågan att träffa rätt tagent är kraftigt förminskat. Bokstäverna personen har missat på ligger ju ganska nära varandra och man ser dessutom tendenser till att försökt rätta till orden, exv viss ordet "f´här" har personen försökt tabort "f" men missat backspace och ist träffat "´".

Hoppas att Evil_AnAnAs blir av med fyllespärren:D

Håller med
Nu kom jag även på vart jag känner igen dig ifrån alltid förknippat ditt namn men totalt glömt det hittade inte tråden där man skulle skriva om personerna på swec häller.
men iaf Ananas kommer bli av med sin fyllelåsning. Fins ju några som fått det innan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa börjar ju redan efter måttlig konsumtion tala obegripligt, och jag har svårt att tänka mig att det skulle bli bättre om de skrev i stället.

Permalänk
Medlem

Skriver jag fylleinlägg så brukar jag läsa igenom dem några gånger först innan jag postar.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vissa börjar ju redan efter måttlig konsumtion tala obegripligt, och jag har svårt att tänka mig att det skulle bli bättre om de skrev i stället.

Du menar att man inte bara glömmer hur man stavar, man glömmer hela svenska språket?

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Min uppfattning är att de flesta spelar då de är fulla, men att det är accepterat att skylla på alkoholen när de gör dumma saker. De skulle allt vilja göra samma saker nyktra också.

Sedan tycker jag alkohol är en dålig drog, då den har så många bieffekter (trötthet, pissnödighet, motorik), men knappt påverkat "psyket". Nu kan dock folk spela och ha alkoholen som ursäkt..

Nå angående skrivning så tror jag de flesta medvetet stavar sämre, självklart påverkar motoriken. Dessutom bryr de sig inte lika mycket, men ändå så bör det inte så så långt så att man slutar att bry sig.

Angående sms, så är de flesta mobiltelefoner konstruerade för "barnhänder", varvid det är jobbigt att skriva på dem i nyktert tillstånd. Ofta går det snabbare/smidigare att säga det man vill ha sagt genom att ringa, då kan man istället göra det.(speciellt då man är onykter) Och bara skicka sms vid viktigare saker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

tror att motoriken blir kass, och att man har för bråttom. Har varit ganska risig idag, och sovit mest, trots att jag inte har druckit en droppe alkohol blir det fel när jag skriver och måste rätta flera ggr.
Stavningsförmågan varierar nog med hur bäng man är:p

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta gör sig till men har faktiskt gjort såna inlägg och skrivit roliga meddelande på msn och då var anledningen att jag helt enkelt inte brydde mig om att kolla om jag stavade rätt.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att man skulle spela när man är full. Som om någon tycker man är tuff för att man är full?

Snarare gissar jag på att det beror på att alkoholen påverkar diverse funktioner i hjärnan. Jag vet själv att jag omedvetet missar hela ord när jag försöker skriva när jag är berusad.

Permalänk
Medlem

även om jag är så packad så att jag mår illa / får kisa med ett öga för att läsa, så stavar jag tamefan rätt ändå... Bara att ta det lugnt och skriva metodiskt så blir det perfekt..

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Citat:

Du menar att man inte bara glömmer hur man stavar, man glömmer hela svenska språket?

Jag har en vän som är totalt omöjlig att kommunicera med efter en viss mängd alkohol. Det kommer en massa svammel från honom men inget som går att uppfatta.
Det enda han klarar av då är att dricka mer, pissa (inte alltid på toan...) och att sova.

Permalänk

En kombination av de första tre svarsalternativen!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Mitt svar är att jag för det första inte orkar stava rätt och för det andra så blir man ju lite... handikappad av alkoholen, armarna rör sig sällan som jag vill!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90