Permalänk
Medlem

Köp av ljudkort

Då var det dags att köpa ett ljudkort då. Ska ha det till musik och framför allt spel(Och det måste ha stöd för surround, btw). Har kollat runt lite och hittat dom här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347274
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406
Är det nåt att ha elr har ni andra förslag? Skulle helst nt vilja lägga mer än en tusenlapp.

Vore tacksam för svar, MVH MaCkZz0R

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem

xonar dx

Permalänk
Medlem

Xonar Dx, får lite sämre FPS än med creative men bättre ljudkvalité. vet inte hur deras programvara funkar men det bör funka rätt bra eftersom så många har gått över från creative och gått till Asus.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Ok, tack för väldigt snabba svar

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Helvete va dyrt DX blivit, låg ju på mellan 7-800 förut... Men jag säger också DX.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag kör med X-540 högtalarna från logitech med det intergrerade ljudkortet i P5Q Pro, kommer det va stor skillnad om jag köper Xonar DX?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Nja, vad jag uppfattar ju bättre högtalare desto större skillnad i ljudet när du byter ljudkort. Men du bör märka att ljudet blir klarare om du köper asus. Kan även vara så att sourroundet funkar bättre i Xonar DX.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar.

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Du kommer att märka skillnad. Dina högtalare är ju ganska okej för att vara datorhögtalare. Du flyttar flaskhalsen från ljudkortet till högtalarna, helt enkelt. Något som i min mening är bättre, eftersom ljudkortet har större konfigurationsmöjligheter.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Du kommer att märka skillnad. Dina högtalare är ju ganska okej för att vara datorhögtalare. Du flyttar flaskhalsen från ljudkortet till högtalarna, helt enkelt. Något som i min mening är bättre, eftersom ljudkortet har större konfigurationsmöjligheter.

Jag hade sparat till andra högtalare och slängt in ett äldre soundblaster skämt o sido, jag tror att ett nytt ljudkort hade gått lika bra.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Creative är inte värt sålänge du inte köper ett dyrare jämtemot xonar så ett xonar ska du köpa

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Hur står sig mitt gamla Soundblaster Audigy 2 (PCI) mot Xonar DX och X-FI gaming/music?
Jag har endast stereohögtalare (Z-2300 (analoga)) och behöver därför inte surround.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Creative är inte värt sålänge du inte köper ett dyrare jämtemot xonar så ett xonar ska du köpa

xonar dx har samma dac och opamp* som X-fi så skillnaden är minimal samt att xonar dx kostar flera hundra mer.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hur står sig mitt gamla Soundblaster Audigy 2 (PCI) mot Xonar DX och X-FI gaming/music?
Jag har endast stereohögtalare (Z-2300 (analoga)) och behöver därför inte surround.

Om man tittar på speccen på X-Fi, Xonar och Audigy, så verkar Xonar vara det bästa kortet i packen. Bäst SNR, trevliga drivrutiner jämfört med Creative (talar bl.a av personlig erfarenhet, Xonar känns mer seriöst i gränssnittet), samt bättre komponenter på själva kortet.

I spel, där EAX o.dyl spelar roll, så vinner antagligen X-Fi, eftersom Xonars EAX-emulering är snäppet buggig av sig. Å andra sidan så har Xonar mycket bättre delar på utgången, som ger bättre ljud överlag, speciellt på analoga högtalare.

För det mesta, så duger alla de gamla Creative-korten fint ännu. De stora problemet med dem är Vista-stödet, som Creative har gjort allt för att bli av med.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Jag använder nu Vista 32-bit, så Xonar är kanske bästa valet trots allt?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

För Vista så skulle jag ta ett Xonar. Jag upgraderade från nåt halvsunkigt Creative-kort till Xonar, och det är en världs skillnad i användarvänligheten i Vista. Xonar "bara funkar".

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Okej, då kör jag på Xonar då

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Avstängd

... Fast ska du ha något som "låter riktigt bra" och dessutom hålla på _överhuvudtaget_ med musik, så är ju dessa kort löjligt dåliga i jämförelse mot m-audio. Audiophile 2496 är dessutom riktigt prisvärt nu -- stabilaste drivrutinerna som existerar och asio-stödet behöver jag väl inte ens skriva något om?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44507

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Okej, men den är ju PCI, funkar den i mina PCI-E x1 ?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Nej, du kan inte lägga ett PCI-kort i PCI-E, men jag har svårt att tro att du inte har någon PCI-plats ledig.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Oj, fel av mig. Tänkte lite fel, men anyways... På vilket sätt är Creatives kort sämre till Vista. Har tänkt lite och vet nt om jag vill lägga 1000 på Xonars kort. Är det så himla stor skillnad?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Buggar! Men jag måste ha haft turen att få drivisar som Inte buggar... men som sagt många klagar över buggande drivrutiner med creative så det gäller nog att ha lite tur helt enkelt^^,

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Okej ska snart köpa kortet nu, men jag vill bara veta lite grejer först. Är det lätt att koppla in det?, har aldrig kopplat in något till datan förut, behöver jag köpa till någon sladd elr något?, skulle vara tacksam för snabbt svar...

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DX är nästan 200 spänn billigare på inet, plus att du kan utnyttja gratis frakt.

gratis frakt:
https://www.inet.se/artikel/6101343/

kortet:
https://www.inet.se/datorkomponenter/ljudkort/asus-xonar-dx/6...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

ja det är som att sätta i ett litet graffekort utan kabel/kablar Det skulle nog nästan en schimpans med förbundna ögon klara av^^,

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Tackar, så man behöver alltså inte koppla det till nätagget elr något?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacKzZ0R
Tackar, så man behöver alltså inte koppla det till nätagget elr något?

Nope, bara att trycka ned i PCIe slotten och installera drivare.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Preciiiis som ph33r beskrev ^^,

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

gött, tack för svaret beställde kortet från databutiken igårkväll, kanske kmr det på fredag eller måndag...

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

vad är den större skillnaden på asus korten? typ dx och essance? är sugen på att uppgradera mitt audigy 2 zs

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)