Permalänk

Raid i Vista 64

Hej!
Sitter här på jobbet och passar på att förbereda på lite arbete hemma.
har precis införskaffat 2 diskar som jag tänkte köra i raid0 på wv64.

Förberedelserna jag gjort är att ladda ner drivisarna till modermodemet.
Asus ger mig en "skapa en diskett" .exe..
Jag tänker "Vafan..Ingen modern människa använder den skiten längre!"

Så vad jag undrar, Kan jag på något sätt lura loss drivisarna från det unkna diskett skapar exen. Och om positivt utlåtande på fråga ett, Går det bra att möka in dem på en usb sticka och meka i dem installationen?

Se om vi kan räta ut detdär.. tackar för svar !

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Avstängd

vad är det du ska göra? Om moderkortet är från Asus så brukar inställningarna finnas i Bios från början. Ska du raida i Windows räcker det med en fungerande Windowsinstallation.

Permalänk

Jag ska allså skapa en ny raid array som ska vara systemdisk.
Jag hittade en uppackad version av SataRaid drivrutiner. Så ena frågan har eliminerats.

Så slutgiltiga frågan lyder ju då igenkligen; Går det bra att installera sataRaid drivrutiner under installationen av Vista 64 från usb sticka?

Men som det låter på dig så behövs ingenting? Bara köra på?
Sitter på ett P5N-D moderskepp.

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

Jag kör på RAID 0 och jag behövde drivrutiner i Vista installationen, annar hittade den inte mina hårddiskar.. dock hittade jag på ASUS hemsida mina raid drivrutiner, så förde över dom till en usb sticka så löste de problemet..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Jag blir lite osäker, men det låter fel att Vista ska avgöra om det är en raid eller ej om moderkortet stöder det. Man bör göra inställningarna i BIOS för att få Vista eller valfritt annat operativsystem att se alla diskar som en enda. Jag skulle säga att du inte behöver dem men SweSparky säger bevisligen motsatsen

Permalänk

Jaha! Du menar så! Ja givitvis måste jag fiffla lite i BIO först, men det är inte det jag undrade över, Det var främst drivrutiner och om det gick att installera från USB sticka eller om jag skulle tvingas till att hitta en diskettstation samt ännu svårare, Hitta en hel diskett..

Men Swesparky besvarade frågan utmärkt

Tack båda två för hjälpen !

*Snabb fråga till SweSparky, prestandaskillnaden? Blev det en stor skillnad från singeldisk?

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

Ja, det går att ha drivrutinerna på en USB-sticka när du installerar Vista

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)