Permalänk
Medlem

Hål i taket för GPU kylning

Det är så att jag har moddat mitt 6200LE grafikkort med en Core2duo kylare och nu när jag skulle sätta på locket på datorn så visade det sig att kylaren stack upp vilket gör att jag måste göra ett hål i taket på lådan(längs upp till höger)

Så jag undrade, är det någon som har någon ide på hur man kan fixa detta problem snyggt?

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

dremel och fläktgaller?
hur mycket sticker det upp/ut?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna montera fläkten utvändigt på chassit och sedan slänga på ett fläktgaller. Kan kanske inte säga att det skulle vara det snyggaste men nog en av de smidigare lösningarna, beroende på hur mycket plats som saknas....

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
dremel och fläktgaller?
hur mycket sticker det upp/ut?

Ungefär en centimeter
Glömde säga att jag tagigt bort fläkten från Kylaren så det är bara flänsen kvar.

Utan fläckten

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

du kanske skulle skära i kylare flänsen istället för att förstöra lådan tror inte du behöver allt övertill

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
du kanske skulle skära i kylare flänsen istället för att förstöra lådan tror inte du behöver allt övertill

Jo det skulle man iof kunna göra. Om man jämför med standardkylningen på 6200LE så blir det säkert stor skilnad på tempen ändå. Planen var att försöka överklocka grafikkortet ganska mycket.

BTW, någon som vet hur man kopplar ström till en 3-pinnars fläktkontakt när man inte har någon kontakt till det, om ni fattar vad jag menar
Kan tilläga att fläkten är från ett 8600GT så det är ingen vanlig 3-pinnars

Visa signatur

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Jo det skulle man iof kunna göra. Om man jämför med standardkylningen på 6200LE så blir det säkert stor skilnad på tempen ändå. Planen var att försöka överklocka grafikkortet ganska mycket.

BTW, någon som vet hur man kopplar ström till en 3-pinnars fläktkontakt när man inte har någon kontakt till det, om ni fattar vad jag menar
Kan tilläga att fläkten är från ett 8600GT så det är ingen vanlig 3-pinnars

Du syftar på att den har små pinnar eller? du kan om du har en sån där adapter från fläktkontakt till molex då ska det gå att koppla via kanske lite våld den där fläkten (hoppas du förstår va jag menar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det finns adaptrar. 4 pin ström till 3 pin fläkt. finns hos kjell bla.
EDIT: börjevandal hann före..

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Så molex är samma som 4pinnars?, har tyvärr lite tajt med sånna
A just det, glömde att jag klippt av kontakten till fläkten för att försöka göra en lite hemmagjord grej som inte funkade. så nu har jag 3 sladdar, en röd en svart och en vit(tror för att kunna sänka/höja RMP)

Visa signatur

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

Röd är väl +5volt medans svart är 0a. Är inte 100 men fler får gärna ge komentarer om det nu är så så funkar , röd på röd molex kabel o svart på svart molex kabel den blå får du lägga åt sidan eftersom den endast är för rotations hastigheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Så molex är samma som 4pinnars?, har tyvärr lite tajt med sånna
A just det, glömde att jag klippt av kontakten till fläkten för att försöka göra en lite hemmagjord grej som inte funkade. så nu har jag 3 sladdar, en röd en svart och en vit(tror för att kunna sänka/höja RMP)

är du lite händig kan du ju "tjuvkoppla"

Om du har en molexsladd över kopllar du enligt länken nedan:

http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Permalänk

Du kan nog inte klocka kortet mer trots att du byter kylare. En 6200 borde inte gå att klocka långt, och den blir nog inte speciellt varm heller. Ligger kortet under 90C så är det ingen som helst fara.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Röd är väl +5volt medans svart är 0a. Är inte 100 men fler får gärna ge komentarer om det nu är så så funkar , röd på röd molex kabel o svart på svart molex kabel den blå får du lägga åt sidan eftersom den endast är för rotations hastigheten

Ska pröva, måste bara skaffa en 4pinnars grenare först och sånt kan ju ta lite tid

Visa signatur

Permalänk

Jag gjorde så när jag skulle ha en fläkt att fungera att jag tog den röda kabeln och tryckte in den i det gula hålet och den svarta kabeln i det svarta hålet och det funka jätta bra så länge man ser till att man inte kortsluter något.
Då får man 12V dvs full styrka på fläkten.