Permalänk
Avstängd

Vilket OS?!?!

Tja, Ska inom kort bygga en egen dator... Anyway, vilket OS tycker ni jag ska köra, XP, Vista eller Windows 7?
personligen gillar jag mest XP men det lär ju dö ut inom relativt kort tid så . . . :/
MEN! Säg vilket OS och gärna varför

Visa signatur
Permalänk

Kör med XP tills windows 7 släpps

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Medlem

Windows 7 tveklöst!

Permalänk
Avstängd

vet inte , tar inte 7 mycket resurser, mer än vista t.o.m

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Snälla..

Win 7 "tar inte alls mkt resurser". bara läsa i vårat dedikerat win7 forum.

Permalänk
Vila i frid

Kör med Windows 3.11, det tar minst med resurser.

Själv kör jag med XP på burken jag spelar med och Vista på burken som bara står och Windows 7 på den tredje bara för kul. Även Ubuntu är installerat på alla burkar utom spelburken.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört med Windows 95, mycket bra OS. Krashar aldrig!

On a more serious note, använd det du har hemma. Om du är en pirat dvs kan fixa vad du vill ha så kör på Vista eller 7. Själv kör jag Vista och håller inte med mycket av kritiken. Mitt är oerhört snabbt i alla lägen och min burk är gammal.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Jag hade nog kört med Windows 95, mycket bra OS. Krashar aldrig!

On a more serious note ... Själv kör jag Vista och håller inte med mycket av kritiken. Mitt är oerhört snabbt i alla lägen och min burk är gammal.

Håller med dig! Xp kan vara väldigt rappt ibland men jag tycker i alla fall att Vista går "mjukare", eller vad man ska säga.
Vista är faktiskt inte särskilt resurskrävande heller. Xp tar runt 400-600mb beroende på vilka program och så man kör (gissning). På min gamla burk drar det runt 500mb. Mitt Vista home premium 64-bit å andra sidan drar runt 625mb när man inte har några "extra" program igång(har bild men vet inte hur man lägger upp). Ändå har jag både Aero och superfetch på samt allt annat nödvändigt. 100mb är en försumbar skillnad och man får nästan räkna med att minnesanvändningen går upp lite när man köper nytt OS, tycker jag.
//Calle

Permalänk
Avstängd

Om jag kör vista , vilket tkr ni jag ska ha då ?
x32 eller x86 -Bitars ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Om jag kör vista , vilket tkr ni jag ska ha då ?
x32 eller x86 -Bitars ?

32bit (x86) eller 64bit (x86_64) heter det.

Hur som helst, kommer du ha mer än 3GB ramminne i maskinen så ska du köpa 64-bit versionen. Om du däremot inte kommer köpa mer än 3GB minne till burken så skulle du kunna köpa 32-bit versionen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
32bit (x86) eller 64bit (x86_64) heter det.

Hur som helst, kommer du ha mer än 3GB ramminne i maskinen så ska du köpa 64-bit versionen. Om du däremot inte kommer köpa mer än 3GB minne till burken så skulle du kunna köpa 32-bit versionen.

Ska nog börja med 2 GB RAM, men sen blir det nog 4 GB

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

3GB är likabra att börja med, du kan iaf utnyttja allt, så gjorde jag.

2GB räckte inte till på vissa ställen tyvär.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
3GB är likabra att börja med, du kan iaf utnyttja allt, så gjorde jag.

2GB räckte inte till på vissa ställen tyvär.

Vet ifan asså. 4 GB RAM @ 1066 Hz = 995 :-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Vet ifan asså. 4 GB RAM @ 1066 Hz = 995 :-

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb... duger riktigt lång

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb... duger riktigt lång

Tack men det är bara 800 Mhz skuller helst vilja ha 1066 Mhz eller mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade nog tatt XP tills Windows 7 släpps. De verkar meganajs. Fast själv så lutar de nog åt Mac vid nästa datorköp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb... duger riktigt lång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Tack men det är bara 800 Mhz skuller helst vilja ha 1066 Mhz eller mer

PC8500 = 1066MHz

PC6400 = 800MHz

Permalänk
Medlem

Tycker det är så roligt att läsa "tar det inte mycket resurser" jaha? alla har väll minst 4GiG ram idag vad gör det om windows tar 1 gig av de 4?

Win 7 för övrigt tar väll runt 700 nyinstall eller nått sånt har jag för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Tycker det är så roligt att läsa "tar det inte mycket resurser" jaha? alla har väll minst 4GiG ram idag vad gör det om windows tar 1 gig av de 4?

Win 7 för övrigt tar väll runt 700 nyinstall eller nått sånt har jag för mig.

Det är många som inte har förstått att minnet är till för att användas. xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0t4l str3
Xp tar runt 400-600mb beroende på vilka program och så man kör (gissning). På min burk gamla burk drar det runt 500mb.

Så mycket drar i alla fall mitt XP XP tar ~300MB minne, W7 ~400MB och Vista ~600-800MB.

Det är dock inget fel att det tar minne så länge det släpper en del när applikationer kräver det, vad ska man med oanvänt minne till? Därför är det egentligen inget fel att Vista tar mycket minne.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Kör med Windows 3.11, det tar minst med resurser.

Själv kör jag med XP på burken jag spelar med och Vista på burken som bara står och Windows 7 på den tredje bara för kul. Även Ubuntu är installerat på alla burkar utom spelburken.

Kul att du kör ett OS med sämre spelprestanda på spelburken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Tycker det är så roligt att läsa "tar det inte mycket resurser" jaha? alla har väll minst 4GiG ram idag vad gör det om windows tar 1 gig av de 4?

Alla har inte alls 4 GB, känner kompisar med 512 MB

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Tack men det är bara 800 Mhz skuller helst vilja ha 1066 Mhz eller mer

Det var 1066 jag länkade till, 800 är ännu en tvåhundring billigare
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Antielefant

600 MB stämmer rätt bra för Vista x64. 500 om man stänger av skräp i bakgrunden. Of course, jag har inget val när det gäller x86/x64.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Min Vista installation ligger på 1,56 GB upptaget vid skrivbordet. Men vad gör det när den släpper det mesta så fort man startar ett spel?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/taskmgr.jpg

600 MB stämmer rätt bra för Vista x64. 500 om man stänger av skräp i bakgrunden. Of course, jag har inget val när det gäller x86/x64.

Så som jag tolkar bilen så har ditt OS cachat 13GB minne och du har således bara 3GB som är helt ledigt av dina totalt 16GB. Siffran som resovisas i "Minne" (492 MB) är ju bara hur mycket växlingsfil som används.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Antielefant

Nae, 12 GB är cachat som RAMDisk (tom för tillfället, annars skulle minnesanvändningen ha legat på 12 GB+). Sen har du ju en del som är cachat av mina grafikkort också.

492 MB är vad som är låst av aktiva processer, inklusive Windows kernel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har kört Vista i drygt 1 års tid , och innan dess XP.

Nu nyligen för någon vecka sedan avinstallerade jag Vista och satte in XP igen. O ja jag kan fan inte annat än säga fyfan va skönt att vara tillbaka till XP!!! , har allt jag kräver av ett operativsystem, kommer aldrig gå tillbaka till Vista!

Just my two cents

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad folk gör med sina Vistaburkar så dom går som dom vaskar runt i sirap, noll problem med det på den här burken iaf..

Windows 7 är dock de trevligaste OS:et ja testat hitils iaf, skönt o komma hem o få använda ett windows efter en hel dag med OS X Leopard i skolan:P

så trådskaparen, kör på W7, tycker jag iaf..

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om