Ljudabsorbent till chassibygge?

Permalänk

Ljudabsorbent till chassibygge?

Hej!

Ska bygga eget ATX-chassi till AM3-platform.

Tänkte använda ljudabsorbent för ytterligare lägre ljudnivå.

Vad tror ni om dessa?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI...

Har ni även bra tips på prisvärda, TYSTA chassi-fläktar?

I övrigt ser min setup ut såhär:

Moderkort: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=443444

Minne: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349988

CPU: https://www.dustinhome.se/pd_5010213533.aspx

Nätaggregat: https://www.dustinhome.se/pd_5010206548.aspx

HDD: WD Caviar Green 1TB

MVH / Christian.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Jag hade sådana i en låda för länge sedan.

Visst blev det tystare.

Jag upplevde egentligen två nackdelar:
1. Chassit blir mycket tyngre. Jag satte in sådan matta i en full-towerlåda. Det blev helt klart jobbigare att flytta den.
2. Mattorna isolerar inte bara ljud utan värme också. Det blev mycket varmare i lådan => Fler fläktar => Lite högre ljudvolym.

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt att ha för chassi? Köp ett vettigt chassi om du tar något gammalt skit så behöver du inga dämpmattor så länge alla andra delar är tysta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vad hade du tänkt att ha för chassi? Köp ett vettigt chassi om du tar något gammalt skit så behöver du inga dämpmattor så länge alla andra delar är tysta.

Jag ska bygga ett chassi själv.

Är det lönt att ljudisolera chassit om värmen ökar vilket leder till att fläktarna går mer. Kanske blir mer högljutt i slutändan?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Som jag upplever det kan det vara värt att dämpa "skramliga" plåtar som
"förstärker" vibrationer. Då handlar det ju mer om att sänka resonans frekvensen än att direkt försöka dämpa ljud vilket jag upplever er som nästan hopplöst i en datorlåda.

Man behöver helt enkelt för mycket mjukt material i lådan för att få någon effekt och risken att man försämrar luftgenomströmningen mer än man dämpar ljud.

Satsa på "tjock" plåt och tysta komponenter i stället för dämpmaterial.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Jag ska bygga ett chassi själv.

Är det lönt att ljudisolera chassit om värmen ökar vilket leder till att fläktarna går mer. Kanske blir mer högljutt i slutändan?

Som Lideri skriver satsa på bra material och smarta lösningar för hårddiskarna sen smälla in tysta fläktar.

Dämpmatta gör intespeciellt mycket skillnad utan det viktigaste är att ha en bra lösning för hårddiskarna så inget skramlar sen blir det tyst per automatik om du har tysta fläktar.

Sen verkar många tro att "ahh jag smäller i lite dämpmattor så kan jag höja effekten på fläktarna så låtar dom inte lika mycket" utan dämpmattor är till för att ta bort irriterande ljud tex bitumen tar bort vibrationer och lite skumgummi sänker karraktären på olika ljud i princip.

Permalänk
Medlem

Om man redan har tysta chassi fläktar och tysta komponenter så är ju dämpmatta + bittummen ett steg längre.

För det gör skillnad, men kanske inte så väldigt mycket.

Permalänk

Det finns en annan version av dämpmattor på Feltema. Den är för isolering av högtalare. Den verakr funka bättre, även om jag inte har nån erfarenhet själv (än).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Det finns en annan version av dämpmattor på Feltema. Den är för isolering av högtalare. Den verakr funka bättre, även om jag inte har nån erfarenhet själv (än).

Dom är verkligen dåliga då jag hade dom i mitt förra chassi, den han länkar till top är det bästa alternativet om man vill komma billigt undan annars får man köpa märkesgrejor för 400-500kr.

Permalänk

Ska sno din tråd lite. Jag har en stor nätpanel i taket på mitt chassi som jag tänkte sätta igen, är bilisolering bästa att köra på då? Jag funderade ett slag på att köpa en sån där heltäckninsmattsfyrkant för småpengar fast det kanske inte blir så bra. Är det mjukt eller tungt material man ska satsa på?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Ska sno din tråd lite. Jag har en stor nätpanel i taket på mitt chassi som jag tänkte sätta igen, är bilisolering bästa att köra på då? Jag funderade ett slag på att köpa en sån där heltäckninsmattsfyrkant för småpengar fast det kanske inte blir så bra. Är det mjukt eller tungt material man ska satsa på?

Tyngre är till för att dämpa vibrationer i lådan och det som är fluffigt är till för att sänka/ta bort olika ljudfrekvenser.