Bluetooth anslutningsbarhet i Windows Vista
Hejsan!
Jag använder Windows Vista Home Premium 64-bit på min skräddarsydda PC som jag monterade förra året. För Bluetooth anslutning med PC'n använder jag en Bluetooth dongle (adapter) från Billionton Systems Inc. Här är vad som står på etiketten.
Billionton Systems Inc.
P/N:GUBTCR42
Order No:83888 (32-8866)
S/N:07071300501
Clas Ohlson AB
Den säljs på Clas Ohlson butiker, det är därför deras namn syns på etiketten, och 32-8866 är deras ordernummer, medan det andra numret är tillverkarens ordernumer.
Jag fick med CD skivan med drivrutiner för den och allt det där, men mjukvaran som inkluderades på den CD skivan verkar vara utdaterad. Jag tror att den inkluderar Toshiba Bluetooth stack (jag tror att den var omnämn annorlunda dock). Den inkluderade mjukvaran fungerar med Windows Vista, men endast knappt, för den verkar vara primärt anpassad för Windows 2000 eller XP. Jag minns att det var riktigt svårt att ta sig igenom installationsguiden. Installationsguiden visades dock, och jag tror att även Autorun funktionen fungerade fint så att den kunde visa sig automatiskt vid insättning av CD skivan. Men det var praktiskt omöjligt att ta sig igenom alla steg i installationsguiden, därför att knappar och dialoger var förskjutna och upp*****ade så att man knappt kunde se eller klicka på dem. Hur som helst, om man lyckades ta sig igenom alla steg i installationsguiden så att installationsprocessen kunde starta så var man i stort sett redo att börja använda den nya enheten.
Det var länge sedan jag installerade det här programmet, så jag är inte säker på om det fungerade helt ens efter att man har lyckats installerade det. Men det måste ha funnits en bra anledning till att jag slutade använda det, och att jag började använda den inbyggda Bluetooth stacken från Microsoft. Efter installation av Windows Vista nu, så pluggar jag bara in Billionton Bluetooth dongle rakt in i USB porten. Vista hittar den och installerar följande enheter/komponenter för den.
Generic Bluetooth Radio
Bluetooth-enhet (RFCOOMM-protokoll-TDI)
Microsoft Bluetooth Enumerator
Bluetooth-enhet (Personal Area Network)
Standardmodem över Bluetooth-länk
Bluetooth Peripheral Device (not installed)
Som ni kan se så använder min Vista installation svenskt gränssnitt.
Det enda som inte installerades är något som kallas "Bluetooth Peripheral Device". Det här borde vara det sista att installeras men jag får bara meddelandet "Windows måste installera drivrutiner för Bluetooth Peripheral Device" vilket borde vara lika med "Windows must install drivers for Bluetooth Peripheral Device" i det engelska gränssnittet.
Trots att "Bluetooth Peripheral Device" inte är installerad, så har jag fortfarande möjlighet att använda den här Bluetooth donglen för att ansluta min Nokia N73 och det verkar fungera felfritt. Men nu får jag "Ny maskinvara har hittats" (New hardware found, eller liknande på engelska) dialogen varje gång jag loggar in på Windows Vista. Jag brukar välja att avbryta den men den visar sig fyra gånger så jag måste avbryta den fyra gånger. I Enhetshanteraren (Device Manager) listas också "Bluetooth Peripheral Device" fyra gånger.
Varför är det så? Hur är det möjligt att Bluetooth donglen fortfarande fungerar trots att "Bluetooth Peripheral Device" inte är installerad? Vad är "Bluetooth Peripheral Device" och behöver jag den?
Jag försökte kontakta Billionton Systems för lite tekniskt stöd med antingen hur man installerar den sketna Toshiba Bluetooth stacken på rätt sätt i Windows Vista eller för att fråga efter en nyare version, eller instruktioner för hur man ska installera Bluetooth donglen utan att använda den inkluderade mjukvaran men att använda Microsoft Bluetooth stacken som finns inbyggd i Windows. Jag skickade e-post till dem två eller tre gånger för omkring ett år sedan när jag först köpte den här Bluetooth donglen, men de har inte svarat till mig ännu så jag förväntar mig inte några svar från dem längre. Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att installera den här "Bluetooth Peripheral Device" grejen eller att åtminstone skänka lite ljus på problemet och förklara vad det här är, vad det används för, och varför jag skulle behöva det.
Tack på förhand!
Referenser
Skärmbild 1 - Installation av drivrutiner för ny enhet
Skärmbild 2 - Installation av drivrutiner för ny enhet
Skärmbild 3 - Installation av drivrutiner för ny enhet
Skärmbild 4 - Installation av drivrutiner för ny enhet
Skärmbild 5 - Installation av drivrutiner för ny enhet
Skärmbild 6 - Installation av drivrutiner för ny enhet
Skärmbild 7 - Enhetshanteraren
Skärmbild 8 - Ny maskinvara har hittats (Bluetooth Peripheral Device)
Billionton Bluetooth USB dongle - Bild 1 (fram)
Billionton Bluetooth USB dongle - bild 2 (bak)
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111