Dags för ny dator - blir detta bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Du glömmer att i7 dras med problemet med väldigt höga latencies (långsam i/o), vilket är ett aber i musikarbete. Phenom2 med DDR2 har lägst latency på marknaden.

Är det så stort problem då? När jag tittat på andra specar från folk som köpt musikdatorer så har dom valt den processorn som jag har valt. Den sitter även i en musikdator från Dell som jag också tittat på......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Du glömmer att i7 dras med problemet med väldigt höga latencies (långsam i/o), vilket är ett aber i musikarbete. Phenom2 med DDR2 har lägst latency på marknaden.

Vilka latencies talar vi om här? Minnes-latencies? PCI/PCI-E buss?

Källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramo_and
Är det så stort problem då? När jag tittat på andra specar från folk som köpt musikdatorer så har dom valt den processorn som jag har valt. Den sitter även i en musikdator från Dell som jag också tittat på......

Antag nu att i7-orna verkligen har högre latency (vilket jag i denna stund bestrider beoende på vilken latency man menar ).

Att använda AMD-arna istället för i7-orna endast vore som att råda folk klippa håret lite kortare innan dem stiger på flygplanen, för att skära ner bränsleanvändningen och tänka på miljön.

Super låg latency är endast av betydelse om du är tvingad till att mixa ihop ljud från en eller flera externa (analoga) källor (att mixa ihop två filer påverkas inte alls men däremot att t.ex. lägga på keyboard-ljud på en redan existerande fil gör det) på ett svep med absolut perfektion. Annars kan man alltid spara det externa ljudet på en fil först och sedan manuellt (eller automatiskt) kompensera för latencyn.

Dessutom så påverkar val av OS och val av "kort" (ljudkort eller andra kort för inspelning) långt, långt mer än att du sitter på en i7-a istället för en processor från AMD.

i7-orna presterar erkänt mycket bättre än Phenom 2 i just multimedia applikationer och det finns inga som helst tvivel på vilket är det bästa valet här, om du har tillräckliga många sedlar i fickan.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."