Permalänk
Medlem

Musik-hörlurar

Hej, jag har ingen kunskap om hörlurar och behöver därför lite hjälp....

Jag har högtalare på mitt rum, som låter hyfsat bra, men eftersom jag bor hemma så kan jag inte lyssna på musik efter mina föräldrar har lagt sig, eftersom deras rum är precis under mitt :/ Jag har ett par skit hörlurar och vill köpa nya så jag kan lyssna efter de har lagt sig... Men jag vill ha samma kvalitet på ljudet i hörlurarna som med högtalarna... Om ni förstår vad jag menar. Mina budget högtalare är Canton Chrono 502.... Hur dyra hörlurar måste jag köpa för att uppnå samma kvalitet som dessa högtalarna ? Har inte riktigt bestämt mig för hur mycket jag vill lägga ut i pengar, men det ska väll inte kosta mer än mina högtalare ?? Vill gärna också få något tips på hörlurar. Om ni behöver veta så lyssnar jag mest på Rock/Metal, som T.ex. Foo Fighters, Linkin Park, Bloc Party och Avenged Sevenfold.

Har två andra frågor eftersom jag inte kan något om hörlurar Är det någon skillnad på ljudet om hörluren har 3,5mm- eller 6,3mm kontakt ? Går det lika bra med en "vanlig" förstärkare som med en hörlurs-förstärkare till hörlurar ? Har en Harman Kardon HK980

Skriv gärna om det finns något annat som jag borde veta...

EDIT: Är Denon AH-D1001 bra ?

EDIT igen: glömde skriva att det ska vara heltäckande hörlurar....

Permalänk
Medlem

Lättast är nog om du först skriver vad du är beredd att lägga på hörlurar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Okej... Kan tänka mig att gå upp till 1100 kr...

EDIT: Ändrade priset...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar allt av BOSE, dock hävdar jag inte att det inte finns nåt mer prisvärt, man betalar lite för prestigen i märket...

Ex: Bose Öronsnäckor (riktigt bra ljud som kan mätas med on-ear-hörlurar)
Bose on-ear-hörlurar (precis inom din budget)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

välkommen till Canton klubben har RC-L

jag har kör med sennheiser hd555 inte så dyra låter fint.
knappast samma drag som med mina högtalare men dom låter helt ok.

Sennheiser HD650 skulle man haft fast lite över min budget =D

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Oj ! Förlåt glömde skriva att det ska vara heltäckande hörlurar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hevin
Oj ! Förlåt glömde skriva att det ska vara heltäckande hörlurar....

Skit i de första lurarna då, men de andra är sjukt bra. Har aldrig testat nårga bättre och min farsa jobbar på en butik som säljer hi-fi

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

dom där bose ligger på öronen och man kommer att få ont om man har dom på en längre stund.
hela örat ska in i lurna för bästa komfort.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
dom där bose ligger på öronen och man kommer att få ont om man har dom på en längre stund.
hela örat ska in i lurna för bästa komfort.

Har du testat? Sitter precis med ett par på mig och lyssnar på musik. Har haft på mig dem sen ca 18:15 och känner bara ett par mjuka kuddar ( som är 1 cm tjocka) och absolut inte något annat för att inte tala om smärta.

EDIT: redigerat stavfel

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu själv med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101962 ...
Det är de bästa headsettet jag haft eller testat då det är mycket go bas o.s.v. Men smaken är som baken och jag kan tänka att du får bättre hörlurar för 2000kr men tycker dessa är sjukt prisvärda :).

Sen så kan man inte säga att ett headsett skaver då de passar olika bra till olika huvuden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jackeswe
Jag kör just nu själv med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101962 ...
Det är de bästa headsettet jag haft eller testat då det är mycket go bas o.s.v. Men smaken är som baken och jag kan tänka att du får bättre hörlurar för 2000kr men tycker dessa är sjukt prisvärda :).

Sen så kan man inte säga att ett headsett skaver då de passar olika bra till olika huvuden.

Håller med, men dessa är så mjuka att de borde vara bekväma för de flesta. Men det skulle vara väldigt synd om Hevin skulle vara undantaget...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Fatality lurarna om du inte gillar Logitech soundet. Om du nånsin hört ett billigt logitech/creative 2.1 system, tänk dig detta komprimerat in i headset form så får du Creative Fata1ity Headset. Jag tycker dessutom att de är för små, och täcker inte mina öron bra nog, sedan är de sjukt plastiga och knarrar så fort man klämmer lite på dom. Bra för sitt pris dock inget man skall ha för att ersätta ett par högtalare som du har.

Testa ett par Sennheiser HD555, kostar runt tusenlappen, och de är verkligen sjukt bra. Mycket rent och fint ljud där basen komplimenterar resten av ljudet istället för överrösta och ta över som i de flesta billigare lurar. Nackdelen är att de läcker en hel del ljud, som om det sitter någon bredvid dig (flygplan, buss etc) så hör dom precis allt du spelar relativt tydligt. Inget som går igenom väggar om du inte drar på väldigt mycket dock. Sen har den 6.5mm plugg i orginal, men adapter till 3.5mm medföljer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa AKG lurar är riktigt bra köpt ett par K530 som jag är väldigt nöjd, var lite skeptisk i början då de lät som skit. Men efter 20-30 timmar så blev det riktigt bra. Men eftersom du verkar ha rätt så höga krav så rekomenderar jag ett par dyrare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=277548 . Ska vara riktigt bra fått 10 av 10 av 3 personer på omdömen.

http://www.goodgearguide.com.au/review/games/akg_acoustics/k_... - Recension.
Använd prisjakt och gå in på hörlurar och gå efter omdömen. Kolla runt lite på olika modeller!

[edit] har för mig att Bose tar överpris för vad man får i ljudväg när det gäller högtalare men har aldrig sett/lyssnat på Bose lurar. Finns HD595 också ifall du gillar Sennheiser, bör gå bra att köra med förstärkarens hörlurs uttag vilket jag gör. Om du inte blir nöjd så kan du alltid köpa en lurförstärkare senare.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen... Men jag är fortfarande inte riktigt säker, De mest attraktiva för mig just nu är AKG K272 HD och Denon AH-D1001... Det är bara en som har kommenterat Denon hörlurarna... Denon sägs ju ha dem bästa High-end hörlurarna, men jag vet inte om dessa jag länkade precis är det... Kom på att Hi-Fi Klubben har dessa hörlurana, så ska åka dit någon gång och provlyssna

Permalänk
Avstängd

AKG 271 Studio har jag ägt. Dessa fick LTS (ljudtekniska sällskapet) godkännande där målet är att de ska vara så neutrala, transparenta som möjligt. 271 blockerar effektivt bort störande ljud, hörde faktiskt inte ens att dörren öppnades som jag lätt gör med t.ex. AKG 601 hörlurar (halvöppna). 271 hade dock den nackdelen att de sitter lite väl hårt och man kan genom lurarna höra sin egna andning, vilket var för störande så jag sålde dem.

Akta förresten hörseln med hörlurar. Det händer lätt att man vrider på för mycket...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Denon är kända, iaf vad jag vet för att de har en bra snabb stark bas. De ska också vara lite mer strömkrävande. Om du köper en sluten istället för öppen eller halvöppen konstruktion så får du bättre bas men sämre ljud (låter lite instägnt). Denon som du länkande passar nog bäst till Hip-hop, techno/trance elektro och liknande. Blir nog bullrigt med rock/klassik musik och då blir det nästan outhärdligt att lyssna.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Gå in på Head-Fi (största hörlurs-forumet på nätet) och kolla där och fråga vad de rekommenderar för lurar till rock/metal och svaret du kommer få är...

GRADO

Skippa Bose och sådana där Fatality-headset. Riktig skit jämfört med ett par Grado-lurar till just rock/metal. Just det där Fatality headsetet har jag testat och det är nog den sämsta hörluren jag hört. Det blev liksom bara en stor gröt av allt. Håll dig borta om du letar efter en musiklur!

Jag kör med Grado SR-80 för musik och Sennheiser HD555 till gaming/film (grymt komfortabla lurar men hänger INTE med Grado-lurarna till musik).

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Avstängd

Grado låter bra men han var ute efter "heltäckande hörlurar" så då passar de inte.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Metrophone Studio Kans! Dämpar ALLT ljud frn omgivningen och läcker ABSOLUT INGENTING!
Det är studiolurar så ljudet är kristallklart!

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=11912&artno=145574

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Med "heltäckande", menar du då stängda lurar eller lurar som går runt hela örat?

Om du vill ha stängda lurar för att stänga ut/in ljud, så är inte Grado det bästa valet nej.

Eller menar du heltäckande för komforten? Jag har då inga problem att ha de flera timmar i sträck. Dina öron kommer ändå tacka dig för de ljuvliga tonerna som strömmar in

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Medlem

Jag har flera Grado lurar och tycker dom är ganska bekväma, fast dom inte är heltäckande, för Grado är ganska svårslagna när del gäller rock och metal,
Jag utgår ifrån att du inte vill ha helt slutna lurar efterssom det inte finns mer än ett väldigt fåtal då att välja på när man pratar bättre hörlurar, i stort sett alla är mer eller mindre öppna.
Kan föreslå AKG-601 som är heltäckande, eller Grado SR80, eller om du kan tänka dig att spräcka budget lite SR225 som är väldigt bra till din musiksmak
AKG-601 är en mer "snäll" lur
Grado lurar kan också drivas direkt ifrån vanliga ljudkort om det kniper, då dom är väldigt lättdrivna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

VERKLIGEN TACK !!! Grado lurarna verkar pefekt... Som jag sa så är jag noob när det gäller hörlurar, så jag trodde öppna hörlurar var något helt annat.... Ni kan gärna förklara vad det betyder att t.ex. hörluren är halvöppen (som Grado SR80) Jag ser att det är "öppet" med massa hål på yttersidan, men är detta som ett utblåsningshål på högtalare ?

EDIT: Jag fattade inte riktigt vad ni menade.... Blir det burkigt ljud om man har "sluten" hörlur eller var det om man hade heltäckande ? För om man kollar på Prisjakt så är de flesta heltäckande men öppen. o.O

Permalänk
Medlem

Ursäkta dubbelpost... Men jag blev lite förhastad innan... för jag tyckte att Grado hörlurarna var perfekta... Men nu när jag har läst lite så ser jag att det väldigt blandade meningar om hur sköna de är.... Mina skit hörlurar jag har nu är lika dana och jag får unt i öronen efter en stund... Så finns det inga andra hörlurar som ni vet är bra som är öppen/halvöppen men heltäckande ?? Helst märkena AKG eller Sannheiser... inte Grado för de har bara ett par heltäckande hörlurar som kostar 9k... Har nu ändrat mig angående priset och vill köpa för max 1100 kr...

Om ni inte håller med att Grado är osköna så försök övertala mig

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD555 som tidigare föreslogs av Foetus?

Jag har själv ett par "storebror" HD595 som är alldeles utmärkta (om man nu inte vill stega upp till sjukt höga priser).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Grado bör nog provas, en del tycker dom är helt ok sköna, andra inte, jag tycker dom är OK, men visst finns det dom som är bättre, ska ju nämnas att med grado så kan man byta själva skumgummit till tex dom som sitter på GS1000 vilket är mycket större och bekvämare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kan inte direkt SÅ mycket om ljud, men sennheiser är sjukt bra, denon är grymt bra(har visserligen bara prövat förstärkare)
Själv sitter jag dock med ett par sony MDR-V500(hel nöjd med dessa, dock gör det ont efter några timmars användning

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Har ändrat mig igen om priset Jag hittade ett par hörlurar som verkar bra... Här är länk till Prisjakt AKG K 242 HD Prisjakt och här till deras hemsida AKG K 242 HD, är dessa något bra ? De verkar väldigt bra ser riktigt coola ut De har lite mer alternativ var jag kan köpa dem också, som t.ex. BRC i Malmö som jag bara bor 2 mil ifrån.... Kanske kan testa dem där....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hevin
Ganska roligt att se skillnaden mellan vad vi använder här i Sverige(Europe) Jag skrev på Head-Fi forumet.... De gav tips på Alessandro ms1 som är typ som Grado och Audio-Technica AD700... Synd att det verkar att man inte kan köpa dom i Sverige :/ Det står på Audio-Technicas sida att man kan det genom Benum.se... För det första suger sidan och sen hittar jag inte dessa hörlurarna...

EDIT: Angående Sennheiser, så är det många som säger at HD555 är bra... men dem är från 2001... och ser inte för snygga ut ^^ Finns det värkligen ingen annan ?? Jag hade funderat mer Grado om man nu kunde testa dem innan man köper dem :/

Alessandro kan köpas här
http://www.alessandro-products.com/headphones.html
Priserna är ink frakt men utan moms och tull, men totalt blir MS1 billigare än Grado SR80.
Deras hörlurar är byggda av Grado men efter Alessandros spec.
Dom är något mer neutrala i klangen, MS1 ligger närmast Grado SR80/125

Var nära att skaffa en MS pro för nått år sen, men hitta ett par fina semi vintage Grado RS1 för överkomligt pris, så slog till på dom istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Alessandro kan köpas här
http://www.alessandro-products.com/headphones.html
Priserna är ink frakt men utan moms och tull, men totalt blir MS1 billigare än Grado SR80.
Deras hörlurar är byggda av Grado men efter Alessandros spec.
Dom är något mer neutrala i klangen, MS1 ligger närmast Grado SR80/125

Var nära att skaffa en MS pro för nått år sen, men hitta ett par fina semi vintage Grado RS1 för överkomligt pris, så slog till på dom istället.

Förlåt.. Jag ändrade det inlägget istället för att posta nytt Tack för att du hittade det, men som jag har skivit nu så tycker jag AKG K 242 HD är bättre...

Permalänk
Medlem

AKG 242HD är en bra lur det med

Visa signatur

Acer Predator Helios 300