Permalänk
Avstängd

Några frågor om HD-filmning

Min flickvän har köpt en videokamera, en canon HF200. Vi är båda noobs när det gäller de olika formaten på film så jag har några enkla frågor som ni säkert kan hjälpa mig med.

1. När vi filmar på högsta kvalitén (MPX @24 MB/S) så hackar det rejält när vi försöker spela upp det på hennes laptop med VLC. Beror detta på codecs eller är det så att datorn inte pallar spela upp det? Hon har en sony vaio med dualcore, 3gb ram, men integrerat grafikkort. Detta gäller även om vi försöker spela upp inspelningar på FXP @17MB/S.

2. Eftersom vi ännu inte skaffat en tv som klarar full-hd, så vill vi i dagsläget kunna filma med bästa möjliga kvalité för att bränna och spela upp på DVD. Vilken inspelningskvalité ska man ha då?

3. Vilket program till PC behöver man för att bränna MTS-filer?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

1. VLC är dåligt på att avkoda HD. Bättre alternativ är MPC med CoreAVC.

2. Varför inte spela in i HD för att kunna njuta av det ni filmat när ni senare skaffar HDTV? Annars har PAL DVD en upplösning på 720x576 sammanflätad bild i 25fps. Vad det motsvarar på er kamera vet jag ej. Borde finnas en "SD-mode" eller nåt.

3. Menar du konvertera till DVD? Finns något sådant i Nero vet jag. Men det finns hundra olika sätt. I windows 7 finns ett DVD-authoring-program inbyggt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Nu funkar det, installerade MPC och CoreAVC.

Jo, du har rätt. Det är bäst att spela in i högsta möjliga upplösning så att vi sedan kan använda dessa när vi skaffar full hd-tv. Om det bara går smidigt att konvertera dessa filer till DVD. Ska testa med Nero och se.

Men jag undrar dock över ifall man inte förlorar i utrymme genom att bränna full-hd filer på DVD? Eller är det så att Nero automatiskt konverterar om filerna så att de ta mindre utrymme?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Tack för svaren. Nu funkar det, installerade MPC och CoreAVC.

Jo, du har rätt. Det är bäst att spela in i högsta möjliga upplösning så att vi sedan kan använda dessa när vi skaffar full hd-tv. Om det bara går smidigt att konvertera dessa filer till DVD. Ska testa med Nero och se.

Men jag undrar dock över ifall man inte förlorar i utrymme genom att bränna full-hd filer på DVD? Eller är det så att Nero automatiskt konverterar om filerna så att de ta mindre utrymme?

DVD-formatet stödjer INTE HD så då får ni bränna det som en dataskiva och hoppas på att er DVD-spelare klarar av det vilket inte är säkert.
Jag filmer lite i HD och jag kör alltid högsta kvalité som jag sedan exporterar (SPARA ORIGINALFILERNA) till ett format som stödjs av DVD-spelare efter redigering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
DVD-formatet stödjer INTE HD så då får ni bränna det som en dataskiva och hoppas på att er DVD-spelare klarar av det vilket inte är säkert.
Jag filmer lite i HD och jag kör alltid högsta kvalité som jag sedan exporterar (SPARA ORIGINALFILERNA) till ett format som stödjs av DVD-spelare efter redigering.

Jag förstår. Vilket program rekommenderar du för att exportera filerna till DVD-format? För jag vill inte bara bränna filerna som dataskiva, eftersom vi vill kunna bränna filmerna och skicka till släkt och vänner.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du vill bränner filerna som dvd så du kan spela upp dem på vilken enhet som helst kan du ta en titt på convertxtodvd: http://www.vso-software.fr/products/convert_x_to_dvd/

Om den klarar HD vet jag tyvär inte, då jag inte filmar i HD men ta en titt iaf:)

Permalänk
Entusiast

Eftersom jag redigerar all film lite så använder jag mig av Adobe Premiere för redigering och konvertering och sen Adobe Encore för att fixa med själva skivan.
Det är antagligen lite överkurs om du bara vill ha det på DVD.
Jag har för mig att Windows Moviemaker i Vista faktiskt är rätt ok för så enkla saker men har inte testat själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24