min mac "fastnar" i startup-fasen

Permalänk
Medlem

min mac "fastnar" i startup-fasen

Min powerbook G4 "fastnar" i startup-fasen, jag ser äpplet, sedan står den och tänker, men jag kommer aldrig fram till "skrivbordet", har i princip provat det mesta och jag kommit fram till att det nog är hårddisken som är skadad

Min plan är att göra en boot-skiva som man kan köra in och försöka få datorn att starta, och då kan jag förhoppningsvis nå information på datorns hårddisk, och kanske rädda något, och om jag överhuvudtaget inte får upp disken, så borde väl det vara ett tecken på att det är den som är trasig, eller?

Är detta en bra plan, eller kan någon föreslå något annat?

Permalänk
Medlem

Installationsskivor som följde med maskinen kvar? Antar inte, av din formulering.
(Om så var fallet hade verify disk från den varit bra att köra(inte nödvändigtvis försök att reparera), eller AHT.)

Diskwarrior om du misstänker att det inte är några seriösare fel på disken, copycatx eller data rescue 2 om du tror det kan vara det. (För att försöka få tillbaka data)

Finns tillgång till annan mac och fwkabel kan du såklart prova target disk mode.

Enbart för att den fastnar på cog+apple (alternativt bara cog) behöver inte hd:n vara sönder, men har du provat annat som pekar på det är det givetvis troligt : )
Edit. Men det vore också bra att veta vad du provat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Installationsskivor som följde med maskinen kvar? Antar inte, av din formulering.
(Om så var fallet hade verify disk från den varit bra att köra(inte nödvändigtvis försök att reparera), eller AHT.)

Diskwarrior om du misstänker att det inte är några seriösare fel på disken, copycatx eller data rescue 2 om du tror det kan vara det. (För att försöka få tillbaka data)

Finns tillgång till annan mac och fwkabel kan du såklart prova target disk mode.

Enbart för att den fastnar på cog+apple (alternativt bara cog) behöver inte hd:n vara sönder, men har du provat annat som pekar på det är det givetvis troligt : )
Edit. Men det vore också bra att veta vad du provat.

Som jag skrev tidigare har jag nog provat det mesta:

1. zappat PRAM (nollställt parameterminnet)
2. provat att starta i säkert läge, utan resultat
3. återställning av PMU, utan resultat
4. provat att starta upp i single user mode, fick bland annat följande felmeddelande "IOATACController device blocking bus", och där verkar den också fastna, gick inte att skriva något mer, utan var tvungen att slå av strömmen
5. försökte koppla ihop datorn via firewire med en annan mac-dator, tror det hette just "target disc mode", men datorn dök aldrig upp på värddatorns skrivbord.

Saknar installationsskivan.

Det jag skulle vilja göra är att testa om hårdisken är trasig, och om så är fallet, försöka rädda information på den, eller om det är något annat som är trasigt, kanske bara är någon fil som skadats som gör att den inte startar, då är det ju onödigt att köpa en ny hårddisk, jag menar, om den inte är trasig.

Permalänk
Medlem

Ok, en kort sammanfattning.

Jag saknar installationsskiva, och min dator startar ej, och jag skulle vilja testa om det är hårddisken som är trasig.

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Plocka ur disken och prova den i en annan dator.
Du har ju redan provat den som "extern hårddisk", men det finns ju en risk/chans att det är ata controllern (el.dyl.) som är kass.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Plocka ur disken och prova den i en annan dator.
Du har ju redan provat den som "extern hårddisk", men det finns ju en risk/chans att det är ata controllern (el.dyl.) som är kass.

Ja, det är väl kanske det enda som återstår, hmm, bara det att det verkar vara väldigt bökigt att få ut hårddisken.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Angående firewire och target disc mode.. Med det menar du alltså att du har provat att hålla in "T" vid uppstart?

Det finns ju en commando prompt som man kan komma in i också på PowerPC datorerna. Kommer dock inte ihåg kortkommandot för det.. Men har du provat det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Angående firewire och target disc mode.. Med det menar du alltså att du har provat att hålla in "T" vid uppstart?

Startade upp värddatorn så att säga, den dator som fungerar, kopplade via FW in min dator som inte fungerar, höll in "T", startade upp min dator, och firewire-symbolen kom upp har jag för mig, men sedan hände inget mer, hårddisken dök aldrig upp på värddatorns skrivbord.

Citat:

Det finns ju en commando prompt som man kan komma in i också på PowerPC datorerna. Kommer dock inte ihåg kortkommandot för det.. Men har du provat det?

Ok, vad kan man göra när man kommit in i commando-promten? Kan man prova att starta därifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aehn
Startade upp värddatorn så att säga, den dator som fungerar, kopplade via FW in min dator som inte fungerar, höll in "T", startade upp min dator, och firewire-symbolen kom upp har jag för mig, men sedan hände inget mer, hårddisken dök aldrig upp på värddatorns skrivbord.

Ok, vad kan man göra när man kommit in i commando-promten? Kan man prova att starta därifrån?

Open Firmware heter prompten. Du kommer in i den genom att hålla in Command-Option-O-F i start.

Läs mer här: http://osxbook.com/book/bonus/ancient/whatismacosx/arch_boot....

Det var väldigt många årsen jag var där och pillade så jag kommer inte ihåg exakt vad man kan göra där. Dock minns jag att jag lyckades boota up och installera Linux över LAN på min gamla G3 eftersom CD-Romen hade slutat fungera på den. Annars borde du kunna köra några "ls" och se om du hittar några filer runt om på din hårddisk. Då märker du i alla fall om hårddisken är hel (om än kanske ev. korrupt)

... Och detta gav mig en ny idé.. Du kanske kan prova att boota en Linux Live CD eller liknande och se om du kan gå den vägen .. OBS att Linux Disten måste vara tillverkad för PPC i så fall.

Här finns en sida som guidar dig i installationen för Debian: http://sowerbutts.com/linux-mac-mini/

En annan idé kan vara att försöka boota med Diskwarriors bootskiva och därifrån försöka reparera hårddisken..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Open Firmware heter prompten. Du kommer in i den genom att hålla in Command-Option-O-F i start.

Läs mer här: http://osxbook.com/book/bonus/ancient/whatismacosx/arch_boot....

Det var väldigt många årsen jag var där och pillade så jag kommer inte ihåg exakt vad man kan göra där. Dock minns jag att jag lyckades boota up och installera Linux över LAN på min gamla G3 eftersom CD-Romen hade slutat fungera på den. Annars borde du kunna köra några "ls" och se om du hittar några filer runt om på din hårddisk. Då märker du i alla fall om hårddisken är hel (om än kanske ev. korrupt)

... Och detta gav mig en ny idé.. Du kanske kan prova att boota en Linux Live CD eller liknande och se om du kan gå den vägen .. OBS att Linux Disten måste vara tillverkad för PPC i så fall.

Här finns en sida som guidar dig i installationen för Debian: http://sowerbutts.com/linux-mac-mini/

En annan idé kan vara att försöka boota med Diskwarriors bootskiva och därifrån försöka reparera hårddisken..

Tack för tipsen och länkarna, försökte hajja lite av det du länkade till, men det var tyvärr några kunskapsnivåer ovan mina egna.

Skulle behöva några lättare tips, hmm.

Diskwarriors bootskiva? Har jag förstått sakn rätt, att om jag får tag i programmet Disk warrior, så innehåller den en bootskiva som jag kan försöka starta upp datorn ifrån?

Alltså i princip, sätta på strömmen på datorn, och sedan trycka in disk warriorskivan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för tipsen och länkarna, försökte hajja lite av det du länkade till, men det var tyvärr några kunskapsnivåer ovan mina egna.

Skulle behöva några lättare tips, hmm.

Okej.

Prova att starta datorn i Open Firmware med hjälp av Command-Option-O-F.

När du kommer till kommando prompten, skriv då:

dir hd:\

Då listar den filerna och katalogerna som finns i din root på hårddiskenr. Ser du några filer och kataloger betyder det i alla fall att hårddisken verkar fungera.

Har du förresten tillgång till en annan PPC mac? Alltså en G4 eller G5?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av spanXen
Okej.

Prova att starta datorn i Open Firmware med hjälp av Command-Option-O-F.

När du kommer till kommando prompten, skriv då:

dir hd:\

Då listar den filerna och katalogerna som finns i din root på hårddiskenr. Ser du några filer och kataloger betyder det i alla fall att hårddisken verkar fungera.

Kanon! Skall prova med en gång!

Citat:

Har du förresten tillgång till en annan PPC mac? Alltså en G4 eller G5?

Jepp, står en fungerande iMac, en sådan där platt, tror det är en G5, står alldeles bredvid mig här

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanon! Skall prova med en gång!

Jepp, står en fungerande iMac, en sådan där platt, tror det är en G5, står alldeles bredvid mig här

Okej, det jag tänkte du kan göra i så fall är först stänga av båda datorerna och sedan koppla en firewire kabel mellan dom. Starta sedan iMacen med 'T' intryckt så den kommer in i firewire-läge. Nu startar du din Powerbook med 'alt' intryckt. Då ska du kunna välja iMacens hårddisk och starta ifrån den.

Det blir alltså som du gjort innan i princip, fast tvärtom. Det som händer är att du startar iMacen's hårddisk på din Powerbook. Skulle det fungera är det med största sannolikhet hårddisken som är kass på Powermacen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur får man fram tecknen ":" och "\" i promten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, det jag tänkte du kan göra i så fall är först stänga av båda datorerna och sedan koppla en firewire kabel mellan dom. Starta sedan iMacen med 'T' intryckt så den kommer in i firewire-läge. Nu startar du din Powerbook med 'alt' intryckt. Då ska du kunna välja iMacens hårddisk och starta ifrån den.

Det blir alltså som du gjort innan i princip, fast tvärtom. Det som händer är att du startar iMacen's hårddisk på din Powerbook. Skulle det fungera är det med största sannolikhet hårddisken som är kass på Powermacen.

Härligt! Nu provade jag, och min powerbook får upp 3 olika ikoner, från vänster till höger, en pil-ikon som indikerar "return/tillbaka", en ikon som visar en hårddisk (troligtvis iMacen?), och en sista ikon som visar en pil som pekar till höger. Vad göra?

Ok, nu klickar jag på hårddiskikonen.

Edit: 2 minuter frammåt.

klickade på pilen som pekade till höger, äpplet kommer fram och börjar ladda, men fastnar i det läget.

Har iMacens hårddisk svårt att starta Powerbooken pga att iMacen kör på Tiger, eller kanske rent av Leopard, är uppriktigt sagt inte säker, och min powerbooks hardware är gjort för Panther?

Permalänk
Medlem
Citat:

Härligt! Nu provade jag, och min powerbook får upp 3 olika ikoner, från vänster till höger, en pil-ikon som indikerar "return/tillbaka", en ikon som visar en hårddisk (troligtvis iMacen?), och en sista ikon som visar en pil som pekar till höger. Vad göra?

Ok, nu klickar jag på hårddiskikonen.

Edit: 2 minuter frammåt.

klickade på pilen som pekade till höger, äpplet kommer fram och börjar ladda, men fastnar i det läget.

Har iMacens hårddisk svårt att starta Powerbooken pga att iMacen kör på Tiger, eller kanske rent av Leopard, är uppriktigt sagt inte säker, och min powerbooks hardware är gjort för Panther?

Antar att det är engelskt tangentbord i prompten.. I så fall sitter : på shift + ö.. Frontslash borde sitta på "mer än/mindre än" tecknet (till vänster om Z).. Eller om det är på streck (till höger om punkt)...

...

Har det varit likadant innan att den hänger sig vid äpplet? Kommer inte ihåg, men tror iMacens hdd borde synas som en FW-hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Antar att det är engelskt tangentbord i prompten.. I så fall sitter : på shift + ö.. Frontslash borde sitta på "mer än/mindre än" tecknet (till vänster om Z).. Eller om det är på streck (till höger om punkt)...

Ok, skall prova det när jag har tillgång till iMacen igen så jag kan koppla ihop, blir förhoppningsvis om några timmar

...

Citat:

Har det varit likadant innan att den hänger sig vid äpplet? Kommer inte ihåg, men tror iMacens hdd borde synas som en FW-hårddisk.

Alltså, det skumma är, att jag tog för givet att det skulle vara iMacens hårddisk som dök upp i powerbooken när jag körde denna koppling, men när jag tittar närmare är det fortfarande den lokala hårddisken, alltså powerbookens vanliga som dyker upp.

Förtydligande, båda datorerna är avstängda, men sammankopplade via FW. Jag startar iMacen, håller in T, och FW-symbolen dyker upp på iMacen.

Jag startar upp Powerbooken, och håller in ALT, och en hårddisk dyker upp. Jag trodde det skulle vara iMacens, men det visar sig vara den lokala hårddisken som dyker upp. Visst är det konstigt?

Permalänk
Medlem

Köpte Diskwarrior, ett diskreparationsverktyg.

Startade iMacen som vanligt, powerbooken som var ihopkopplad via Firewire, startades därefter upp, medan jag höll in T. Därefter startade jag diskwarrior från iMacen och kunde därifrån nå powerbookens hårddisk. '

Då fick jag upp följande meddelande "Directory cannot be rebuilt due to disk hardware failure".