Permalänk
Medlem

gentoo

Halloj sweclockers!
Har nyligen köpt ny dator och tänkte ge mig in i linuxvärlden igen!
har tidigare kört allt mellan ubuntu och LFS. det jag testade sist dock innan jag lämnade för windows och spelberoendet(:p) var gentoo och det var en mycket trevlig upplevelse!
Tänkte bara höra med er om det fortfarande är något att ha? jag sitter nu på en core i7 920 med för mig okänt arkitektur-namn? ia64?
Kör även 2st gtx260 i SLI, hur funkar detta med nvidias drivis? sist jag använde linux(2-3 år sen) var nvidias driver överlägsen ati's men mycket har säkert hänt!

Undrar även om det är någon som testat installera valfri dist från en usb-sticka? nu när det faktiskt finns minimala install cd's och usbstickor som är stora nog att rymma dem

MVH Johan

Permalänk
Medlem

Din arkitektur är amd64, hur knepigt det än låter, alt. x86_64.

Nvidias drivrutiner funkar fint med SLi, ska inte vara några problem att få igång det. Dock kan man ju ställa sig frågan hurpass stor nytta du har av det under Linux, än iaf. Men fungera ska det göra!

Jag installerar alltid över usb-sticka, det går prima! Dock bara använt mig av Ubuntu än sålänge.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Din arkitektur är amd64, hur knepigt det än låter, alt. x86_64.

Nvidias drivrutiner funkar fint med SLi, ska inte vara några problem att få igång det. Dock kan man ju ställa sig frågan hurpass stor nytta du har av det under Linux, än iaf. Men fungera ska det göra!

Jag installerar alltid över usb-sticka, det går prima! Dock bara använt mig av Ubuntu än sålänge.

haha okej amd64 och x86_64 vad skiljer dem åt? kör man source-baserat vill man ju gärna att hårdvaran ska användas så fullt ut som möjligt när man ändå tar sig besväret och kompilerar allt
tror inte jag kommer spela någonting tungt ändå men vore kul att få igång SLI och se vad för skillnad man får i FPS i olika spel med native binärer! även spel under wine kanske går att få spelbara när man har lite mer kraft tillgänglig, beroende på hur bra det skalar under linux!

Tack för svaret hursomhelst, jag fortsätter forska i detta men kom gärna med fler tips och idéer! CFLAGS? x) har inte gett mig på gentoo wikin än, tänkte jag skulle höra med er som faktiskt sitter på fungerande installationer med en i7 och eller SLI först!

EDIT: glömde nämna jag sitter även på en intel SSD 80gb, vad tycker ni jag ska köra för filsystem för att få den att glänsa?

MVH

Permalänk

amd64 och x86_64 är två olika namn på exakt samma sak

något som jag dock skulle avråda dig ifrån är dock att försöka dig på gentoo, du vinner inget märkbart på att sitta kompliera alla program och skit själv, över att dra ner binärerna i t.ex. archlinux. mitt råd är att skita i gentoo och prova arch istället

kolla in wikin och se om du tror att det passar dig i alla fall

http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
amd64 och x86_64 är två olika namn på exakt samma sak

något som jag dock skulle avråda dig ifrån är dock att försöka dig på gentoo, du vinner inget märkbart på att sitta kompliera alla program och skit själv, över att dra ner binärerna i t.ex. archlinux. mitt råd är att skita i gentoo och prova arch istället

kolla in wikin och se om du tror att det passar dig i alla fall

http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

ok bra att veta

jag körde arch i ett år ungefär, det var också mycket trevligt och jag kan hålla med dig om att prestandavinsten är marginell. arch är ju trots allt byggt för modernare datorer även det, det är även ett väldigt rent system men gentoo är snäppet vassare där och portage har ett större utbud (iaf på den tiden) än vad man får via pacman.
ska dock kolla in arch litegranna, jag har bara goda minnen från den tiden

mvh

Permalänk
Medlem

Gentoo är dött, de har inga utvecklare kvar. Omöjligt att försöka ens hjälpa till då det hela styrs i en diktaturliknande hierarki på sin höjd får du in ditt program på sunrise overlayn men själva portage trädet är dött. Iaf inte alls det som Gentoo var känt för förut, att vara bleeding edge. :/

Får jag föreslå Funtoo istället. http://www.funtoo.org/en/funtoo/about/

EDIT; angående USB sticka så fungerar det oftast fint så länge man inte förbrukar alltför mycket bandbredden som att installera program etc.. då kan det hänga sig... om man kör en ren installation på stickan dvs. Annars kan man ju köra en Squashimage på samma sätt som liveskivor. Då läser man bara av de block som man behöver och mer trycks in i RAM minnet.

Unetbootin:
http://unetbootin.sourceforge.net/
Är ett fint projekt om man bara vill ta en ISO fil och trycka in det på en USB-sticka för att t.ex. testa olika liveskivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimi84
Får jag föreslå Funtoo istället. http://www.funtoo.org/en/funtoo/about/
[/B]

Bra val om du vill köra ~amd64 samt få tillgång till Sunrise utan extra conf.
Gentoo är inte dött, annars skulle inte Funtoo, Sabayon, SystemRescueCd mm finnas.

Permalänk
Medlem

Jag provade följa guiden på Funtoos hemsida för att "uppgradera" från Gentoo till Funtoo från att ha kört vanliga gentoo med ~amd64 och fick direkt problem med att funtoo ville nedgradera vitala paket som glibc, udev etc trots att jag fortfarnade valt att köra ~amd64 så jag undrar hur pass syncat det egentligen är med portage trädet.

Annars kunde jag inte se några direkta fördelar med att använda det, det är inte direkt svårt att lägga till Sabayon och Sunrise repostiroyn med layman.

Men, men det kanske kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Jag provade följa guiden på Funtoos hemsida för att "uppgradera" från Gentoo till Funtoo från att ha kört vanliga gentoo med ~amd64 och fick direkt problem med att funtoo ville nedgradera vitala paket som glibc, udev etc

Funtoo och Gentoo träden är till 99% identiska enligt http://www.funtoo.org/en/funtoo/faq/.
Angående glibc, Funtoo brukar ligga 1-3 dar efter gentoo så ibland kan man få vänta, Inte mycket till hjälp just i ditt fall men...
Har själv två Funtoo maskiner och dessa fungerar lysande varav en är en uppdaterad Gentoo maskin.