Permalänk
Medlem

"Anslutningen avbröts" COMHEM

Sen jag skaffade comhem och deras 50mb anslutning vilket medförde nytt modem, har jag haft problem med internet. Jag får meddelandet
"Anslutningen avbröts

Anslutningen till servern återställdes under hämtningen av sidan.

* Platsen kan tillfälligt vara nere eller upptagen. Försök igen om en
stund.

* Om du inte kan öppna någon sida alls, kontrollera datorns
nätverksanslutning.

* Om datorn eller nätverket skyddas av en brandvägg eller proxy, kontrollera
att Firefox har tillstånd att ansluta till webben."

ganska ofta när jag surfar. Jag blir då tvungen att uppdatera sidan så kommer jag tillslut in. Sidor kan ibland se konstiga ut också, som att ingen grafik visas.
Jag tänkte att det kunde vara ett problem med inbyggd brandvägg men jag ringde till comhems support och enligt dom sitter det ingen brandvägg i modemet. Modemet är ett Cisco EPC2607.
Vad kan det annars vara för fel?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Avstängd

DNS problem kanske ?

Permalänk
Medlem

hur kollar man det?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Använder du Windows Live Messenger?
Har hört att vissa modem eller en viss firmware inte klarar av WLM, fråga mig inte hur eller om det stämmer.

Tål ju att testas iallfall.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Vet problemet!
Du fick det nya modemet med router o wlan?
Jag o 3 andra polare fick samma "skräpmodem" med samma fel!
Jag brukar fjärrstyra och hjälpa folk genom messenger o då med det nya "skräpmodemet" så ballar den ur totalt!
Bytte till den nya utan router +wlan o allt funkar klockrent!
ComHem vet om detta problem men försöker o fippla undan med svepskäl.
Bara o stå på dig! byt modem.

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Fick samma modem som dig när jag uppgraderade till 50/10 och sedan dess har det varit problem med både telefoni och internet. Det händer titt som tätt att jag tappar kontakten med internet och får ladda om sidorna. Att titta på streamad tv på aftonbladet eller Youtube går inte heller då bilden fryser efter ett tag. Ska jag ladda ner en fil eller drivrutin så får jag börja om minst tio gånger innan jag fått ner hela filen.Comhem säger att alla värden ser bra ut men det funkar som skit.Och allt började med nya modemet.Har provat att köra utan min router D-Link 655 men det är samma fel då också.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wesman
Vet problemet!
Du fick det nya modemet med router o wlan?
Jag o 3 andra polare fick samma "skräpmodem" med samma fel!
Jag brukar fjärrstyra och hjälpa folk genom messenger o då med det nya "skräpmodemet" så ballar den ur totalt!
Bytte till den nya utan router +wlan o allt funkar klockrent!
ComHem vet om detta problem men försöker o fippla undan med svepskäl.
Bara o stå på dig! byt modem.

Nej han har ett 50/10modem UTAN wlan/router.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

det är ett sånt här jag har:

http://comhem.se/blob/view/-/3410/data/4362/-/manual_EPC2607....

får också problem vid streamning på youtube och liknande, måste uppdatera sidan flertalet gånger innan den visar videon.

edit:
Jag får felen även när msn live inte är igång.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Aha..men va skumt för det låter exakt samma fel som vi upplevde.
Detta modem fick vi först Cisco EPC2425 ,bytte sen till denna Scientific Atlanta EPC2203.
Men iofs vi kör ju med 24/1
Hoppas du får ordning på det!

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

ingen mer än mig som har samma fel?
Kan det vara nåt annat än modemet som krånglar?
Inte haft liknande problem med tidigare upplopplingar då jag haft andra modem.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med comhem's bredband får ofta när jag precis startat datorn och ska gå ut på internet så får jag "fel vid sidhämtning" Anslutningen avbröts.

Om jag väntar ett tag så funkar det hyfsat och mätnigen säger att jag har 23.3 mb/s av 24 mb/s men som sagt så kan det avbrytas och jag måste sluta och surfa och komma tillbaka efter ett tag.

Jag har också Cisco EPC2425 det trådlösa modemet med inbygd router.

comhem påstår att detta är hårdvarufel har dom rätt eller är det mitt ?.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har man comhem's trådlösa modem bör man VERKLIGEN stänga av brandväggen i modemet. Den är buggig som attan. Går att göra under settings någonstans.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har liknande problem som trådskaparen, fast det är bara http anslutningar som strular... ping och hastighet funkar prima...

Konstiga är att all HTTP anslutning dör helt men allt annat funkar.. sitter på ventrilon och ts med polarna och det funkar prima :S

Har redan haft hit reparatör samt fått ett nytt modem fast de funkar ändå inte så de ska hit igen... ^^

Kör självfallet även trådbundet (även provat att byta sladdar)

*edit*
förra modemet: vette fan men reparatören sa att de va deras "standard modem
nuvarande modem: SA EPC2434

*edit 2*
har btw 24/1 och bor i gbg

Permalänk
Medlem

Jag upplever liknande problem med den comhem anslutningen som jag har. Sitter på 10/1 och har ett EPC2425. Att tanka ner filer går fort som tusan. Oavsett om det är via HTTP, FTP eller torrents. Däremot så går vissa sidor knappt att ladda och man får ofta felmeddelanden om att sidan inte kan visas.

Är det modemet som är kaputt eller vad är det?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Ringde som sagt till Comhem igen och de skulle sända en reparatör... dock så stängde jag av brandväggen i modemet samma dag, och sen dess har bredbandet funkat som det ska! Så jag fick avbeställa reparatören

Så mitt tips är att stänga av brandväggen i modemet!

Detta görs under, "setup", klicka sedan på "options", och klicka ur "Firewall Protection"

Iaf på mitt modem: SA EPC2434

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem som trådskaparen och har klagat i ett par månader och har fått ett nytt modem från comhem som funkade precis lika dåligt... har exakt samma fel..

Läste denna tråden och tog bort brandväggen... och nu verkar det funka hur bra som helt.. Håller detta sig.. så är jag evigt tacksam

Mitt Modem EPC2425

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem som er med samma modem (EPC2425). Dels problem med websidor som inte laddar av en eller annan anledning. Dels problem med att den trådlösa uppkopplingen lägger av. Har precis stängt av brandväggen så jag hoppas att det kommer bli lite bättre. Synd att comhem har så bra erbjudanden, för vad de levererar är ju ruttet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irving
Har haft samma problem som er med samma modem (EPC2425). Dels problem med websidor som inte laddar av en eller annan anledning. Dels problem med att den trådlösa uppkopplingen lägger av. Har precis stängt av brandväggen så jag hoppas att det kommer bli lite bättre. Synd att comhem har så bra erbjudanden, för vad de levererar är ju ruttet...

Finns inget annat att säga, detta stämmer ju till 100%! Har likadant modem som dig och samma problem med trådlösa samt att när man försöker ladda vissa sidor på internet så måste man typ starta om internet-anslutningen eller vänta typ 1-2min innan det funkar igen -.-

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Låter som en nice bugg på modemet OM det fungerar utan firewall och eller ip-flooding. Blev det bättre och vilket av inställningarna orsakade vilket problem?

Ni nämner 2 helt olika fel, bryts och seg eller avbruten sidsurfning, så vet jag mer kan jag försöka få upp ögonen för comhem om problemet. Med bryts så menar jag att modemet rebootar synligt eller att man klart märker att ALL trafik, både torrents och tex om man har telefoni, dör. Med seg eller avbruten sidsurning så menar jag att http-sidor visar "sidan kan inte visas" eller är seg att ladda men man har hela tiden bra värden i bredbandskollen eller annan trafik flyter fint. Alltså väldigt likt DNSproblem.

Är problemet i kombination med mycke trafik med torrents eller liknande? Är det via kabel eller trådlöst? Har ni lagt in någon portforward eller är modemet cleant inställningsmässigt i övrigt?

comhem vill ju försöka öka på sitt anseende i år så lite hjälp från deras ärade kunder skadar nog inte Jag lovar dock inte att comhem kan eller kommer göra något åt mina/era synpunkter men ang deras Netgearmodem har det lyckats till viss del åtminstonde.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky, det som är för mig iaf är "Seg eller avbruten sidsurfning" som du kallar det

Jag använder kabel, och när jag använder trådlöst på båda mina laptops så stängs internetanslutningen av helt lite då och då och man måste starta om anslutningen (gå in i Nätverksanslutningar -> inaktivera -> aktivera).

Jag har öppnat portar i min router och stängt av IP-Flood Detection. Allt annat är som vanligt (dvs. brandvägg på etc.)

Jag har inte testat hur det är utan brandvägg.. kanske värt att göra det.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Kom på att det är bra att veta om det är Cisco EPC2425 eller modellen innan som också har inbyggd router/wifi. Dom är inte identiska fysiskt sett. Minns ej exakt vad den modellen heter och hittar den inte på comhem.se. Tror båda kör liknande mjukvara dock.

Bäst vore om man kunde inaktivera NAT helt och hållet på denna modell vilket går på deras nya Netgearmodem. Eller åtminstonde ha en ping/tracertgrej i modemgränssnittet vilket Netgearmodemet också har för mer felsökning. Önskelista?

Ahh EPC2434 heter den äldre modellen av trådlösa ciscomodemet Hittade ett på blocket...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak som dig flaxehytt

Min fru har en bärbar som vi kopplar upp med wifi, den tappar internetanslutningen emellanåt. Då måste man antingen vänta länge eller starta om modemet.

Sedan kopplar jag upp min dator med kabel och då får jag ofta problem med att ladda visa hemsidor. Brukar köra torrents med vuze ibland, men jag har inte sett någon korrelation mellan det och att hemsidor inte laddas.

Permalänk

@Phunky: Jag har EPC2425. Tror du det går att ringa till ComHem och be dom skicka ett nyare modem eller måste man betala extra isåfall?

@Irving: Japp, likadant som dig. Jag använder µTorrent ifall jag tankar något som är .torrent fil men det är aldrig några problem där, inte heller när man tankar något via webbläsaren (http nerladdning?), det är endast när man försöker gå in på hemsidor som lagget uppstår.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Just avbrott trådlöst kan bero på 100 olika saker, tjejen hade samma fel på sin dator men fungerade med nya drivare till nätverkskortet. Har dock annan opratör privat.

Tror bara Netgearmodemet är gratis/billigt om man binder sig för 100/10 tjänsten tyvärr. Testa utan ipflooding och firewall och hör av dig hur det fungerar. Gärna med vilket som löser vad.

Fler tips från andra om det jag skrev ovan mottages gärna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har samma modem som en hel del andra har, nämligen Cisco EPC2425. Som OS kör jag Windows 7 x64 och vid varje avbrott jag har (upp till 15 om dagen) så får jag likt följande entry i system-loggen:

Citat:

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-DNS-Client
Date: 2010-01-27 11:37:32
Event ID: 1014
Task Category: None
Level: Warning
Keywords:
User: NETWORK SERVICE
Computer: COLUMBUS
Description:
Name resolution for the name www.expressen.se timed out after none of the configured DNS servers responded.

Är det fler som får samma fel när surfen slutar fungera?

Jag har avaktiverat IP Flooding men har kvar brandväggen än så länge, ska göra ett test och strunta i brandväggen och om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett cisco2434 och jag har nog bäst fel av alla, så fort ja slår på trådlösa i routern så hänger sig skiten, håller på att starta om sig, LAN porten börjar blinka som satan tills jag antingen drar ur kabeln och stoppar i den igen, eller drar ur strömmen, obs att det trådlösa aldrig fungerar, och ja routern funkar inte förrens man stänger av det.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men låter som dom flesta har samma problem, och meddelandet i explorer är ju ganska värdelöst, det som förmodligen händer är att modemet hänger sig, jag har liknande på ett annat modem, men det är väldigt sällan, och när jag kör bredbandskollen så står den och surrar på 24mbit så kan det hacka till den åker i botten sen flyger upp i 70kbit, och i samma veva så tar det längre tid mellan testerna, så jag antar att det är antingen riktigt ostabila system eller skit i comhems trådar.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basher
Jag har samma modem som en hel del andra har, nämligen Cisco EPC2425. Som OS kör jag Windows 7 x64 och vid varje avbrott jag har (upp till 15 om dagen) så får jag likt följande entry i system-loggen:

Är det fler som får samma fel när surfen slutar fungera?

Jag har avaktiverat IP Flooding men har kvar brandväggen än så länge, ska göra ett test och strunta i brandväggen och om det gör någon skillnad.

Kolla upp vad comhem har som DNS-server och så lägger du in den och så tar du även en extern DNS och lägger in som sekundär och ser om problemet löser sig.

Permalänk
Medlem

Re: "Anslutningen avbröts" COMHEM

Till TS: Har du testat med någon annan dator än din egen?(Så man vet om det är lokalt på din dator problemet ligger eller om det ligger i utrustning/routing) Låter som uppslag för dig med som skulle kunna lösas med att använda någon annan DNS-server än just Com hem's egna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Udd3n
Kolla upp vad comhem har som DNS-server och så lägger du in den och så tar du även en extern DNS och lägger in som sekundär och ser om problemet löser sig.

Redan testat och det hjälper inte...har grävt fram modemet kollat lite och varje gång jag tappar anslutningen så startar modemet om. Hur som helst så är det felanmält till ComHem nu.

Fick frågan om jag använde mig av torrents vilket på sätt och vis kan ha med saken att göra lite att göra med tanke på antalet connections det kan bli men eftersom jag har problem även utan utorrent igång så är det inte där problemet ligger, men dom lär väl skylla på det ändå och stänga ärendet.