Permalänk
Medlem

Okänd ansluten på router

Hade ett mycket märkligt problem nu på förmiddagen. Internet var oerhört segt och jag fick heller ingen kontakt med min nätverksdisk (WD Mybookworld). Kollade på Mac:en och där verkade allt flyta på, så jag loggade in på routern för att se om något verkade suspekt. Det märkliga var att istället för nätverksdisken hade jag en ip-adress som kom utifrån (169.254.84.xxx). Jag stängde av alla enheter förutom Mac:en och uppdaterade listan med anslutna enheter, ip-adressen var borta, startade upp nätverksdisken igen och den ansluter som vanligt.

Jag har ställt in routern så bara mina enheter ska få ip-adresser och att inga fler kan delas ut och WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES) som säkerhet på trådlösa. Men har jag blivit hackad måntro? Via nätverksdisken på något vis? Har lösenord på den för åtkomst och har inte registrerat den för tillgång utifrån.

Någon som varit med om liknande eller har några idéer?

edit: verkar som att loggen är rensad på routern också för en timme sen :S

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Link-local_address lite info om vad du fick för ip adress.

Resten har jag lite svårt att svara på men har du +8 tecken på trådlösa sitter du mer än säker så det låter långsökt att du blivit hackad.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

169.254.* är ipadresser som automatiskt tilldelas utrustningen när de inte får en adress tilldelad till sig via DHCP.

Skulle jag sätta mina pengar på något så är det att din router hakat upp sig, slutat ge ut ipadresser. När sedan WD disken försökt förnya sin IP så ställde den in sig på 169.254.* adressen som du angav eftersom routerns DHCP-server inte svarade. Detta förklarar också varför loggen var rensad. Huvudanledningen till att routrar hänger sig är vad jag förstått att loggen blir för stor.

Din dator och andra sidan hade kvar av leasetiden på sin IP och fungerade men väldigt trögt då routern var sepe.

My guess anyway...

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, känns lite tryggare nu, haha gillar kardemumman: routern var sepe.

Tur att ni finns!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com