Permalänk
Medlem

grafräknare

jag pluggar matte på komvux och behöver köpa en grafräknare. eller rättare sagt jag har redan köpt en TI-84plus i tisdas, råkade av en slump snubbla in på en tråd om just den där det stod att den inte fungerar med vista 64 så jag antar att desamma gäller med w7.

jag har öppet köp i 3 dagar till och funderar på om jag ska lämna tillbaka den och köpa någon annan.
isåfall har ni något bra tips? lag läser matte b nu men kommer antagligen läsa eller tenta av c och d med.

jag har planerat att läsa speldesign och programmering på högskola ifall det fins nåt extra som kanske krävs där? (det var nån som berättade något om att man ska ha en räknare för programmering vilket jag inte hört talas om)

ska jag köpa något nyare (maxpris då 1000-1500) eller ska jag köra på på TI-84plus och trycka in nån partition med xp32 som jag faktist endå borde göra för att kunna lira lite gamla spel och köpa en "proggrameringsräknare" (om det nu fins något sådant) senare?

Permalänk
Hedersmedlem

När du, om kanske fem år, funderar på hur många gånger du har haft behov av att koppla räknaren till datorn kommer du inse att det inte är någon större fråga.

Permalänk
Medlem

då tar jag det som att det är lika bra att köra på ti-84an.

grejen är väl den att man får ju punga ut en del mer för att kunna koppla den till datorn so vill man kunna göra det. även om jag inte vet mer en att man kan få in spel på den på det sättet

i viket fall som helst så är den svarta snyggare en den blåa(som dom rekomenderade i skolan) vilket var den första anledningen till att det fick bli den

Permalänk
Entusiast

Ge det en vecka eller två till så är kompatibilitetsproblemen lösta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man klarar sig genom högskolan med en Ti82:a från förra seklet så...

Permalänk
Medlem

Jag har haft en TI-84 i 4 år nu och antalet gånger jag har kopplat den till datorn går att räkna på ett finger typ. Du kan alltså med gott samvete ha kvar den. Det går ju att programmera en del saker i den, men jag har inte kollat så noga på det.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Har kört TI-84 plus i 3 år, har aldrig kopplat den till datorn, har inte behövt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Läste matte A - E och en gnutta F med min TI-83Plus och behövde aldrig koppla den till datorn.

Gick ur gymnasiet 2005 och har fortfarande inte kopplat in den till datorn

Det lilla jag har programmerat gjorde jag rätt på räknaren, typ som att räkna ut P och Q som ger X1 och X2... busenkelt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Efter att ha klarat mig utan miniräknare genom ca 10 års grund och forskarutbildning på universitetet, så tror jag nog att en sådan är rätt överflödig för att lära sig matten i gymnasiet också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Efter att ha klarat mig utan miniräknare genom ca 10 års grund och forskarutbildning på universitetet, så tror jag nog att en sådan är rätt överflödig för att lära sig matten i gymnasiet också.

Problemet är ju bara att gymnasiematten ofta förutsätter att man har tillgång till en räknare och gör uppgifter därefter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Problemet är ju bara att gymnasiematten ofta förutsätter att man har tillgång till en räknare och gör uppgifter därefter.

Jo, det är ju tyvärr sant.
Detta är dock inte en nödvändighet för att lära sig gymnasiematten, snarare tvärtom.
Alltför ofta används miniräknaren slentrianmässigt och blir ofta ett hinder i lärandet i och med att studenterna knappar in på den istället för att tänka själva.

Funderar lite på att skriva någon serie gymnasiematteböcker någon gång där de är mer inriktade på förståelse än knappande på räknare och mekaniskt lösande av uppgifter enligt färdiga mallar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jo, det är ju tyvärr sant.
Detta är dock inte en nödvändighet för att lära sig gymnasiematten, snarare tvärtom.
Alltför ofta används miniräknaren slentrianmässigt och blir ofta ett hinder i lärandet i och med att studenterna knappar in på den istället för att tänka själva.

Funderar lite på att skriva någon serie gymnasiematteböcker någon gång där de är mer inriktade på förståelse än knappande på räknare och mekaniskt lösande av uppgifter enligt färdiga mallar.

Det hade varit guld värt på i alla fall natur där många sedan läser mer matte på högre nivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

På komvux/gymnasie klarar man sig med en Ti-82 stats som finns att köpa för ungefär 600 kr...... Köper man Ti-84 så kommer man ändå inte att använda dom extra funktioner som finns in den, man kommer inte äns att använda alla funktioner som finns på 82:an

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Du lär nog klara dig ganska gott med TI-84+, jag gick natur och fick min av skolan, tappade bort den och köpte en TI-81 från nätet för 100:- som jag ska använda vid högskolans fysik nu.

De få gånger någon kopplade miniräknaren till datorn i min gamla klass var när de la in tetris....

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk

Jag har ännu inte i någon matematikkurs på universitetet fått använda mig av en räknare.. Kommer ihåg första föreläsningen när en kille frågade vilken räknare man borde köpa och läraren flinade och sa, "Du får inte ha någon". det blev helt tyst i salen.
I andra kurser får vi ha räknare, men det är sällan de kommer till riktig nytta, använder oftast en helt vanlig med +-/* för att kontrollera att jag inte gjort ngt slarvfel. Som när jag en gång fick 3^3 till 9...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Problemet är ju bara att gymnasiematten ofta förutsätter att man har tillgång till en räknare och gör uppgifter därefter.

Vi behövde aldrig använda någon grafräknare. Det lilla vi höll på med grafer fick vi köra på något program på datorn, mest för att det tydligen var något kursmål att man skulle kunna det.

Men det kanske är olika.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har aldrig kopplat en grafräknare till datorn, varken den Casio 9750G jag hade i slutet av högstadiet och i gymnasiet (NV, student -02) eller den Texas TI-89 Titanium jag har nu. TI-89:an har jag mest för att det är praktiskt och för att jag blev trött på att Casion ritade så otroligt långsamt. Nu brukar man inte få ha så avancerade som TI-89 då den kan lösa algebra, men jag läser ändå inte några mattekurser (och tänker inte göra det heller)... Skulle väl i ärlighetens namn klara mig med en vanlig sketen +-/*-räknare, men jag tycker grafräknare är smidigt i största allmänhet. Eftersom jag hade råd så kunde jag lika gärna skaffa en som det var lite drag i... Slutsats: Du klarar dig bra med den du har, annat är bara overkill men kan vara trevligt om man har råd samtidigt som det är helt onödigt.

Permalänk
Avstängd

För den som inte vågar klara sig helt utan räknare men inte vill få sin matematikförståelse sabbad kan jag inte annat än att rekommendera postfixnotation. Idag är det i princip bara HP som gör postfix- ("RPN")-räknare. Casio, TI, Sharp, m.fl har alltid använt "algebraisk notation" vilket borde ligga någonstans jämte våldtäkt på straffskalan...

Edit: Konkret tips: HP-35s, namngiven för 35-årsjubileet för världens första vetenskapliga miniräknare som råkade heta just "HP-35". RPN, icke-grafritande och programmerbar, precis som det ska vara!

Edit2: Okej, jag erkänner: TI-89 är rätt ball den med, men saknar RPN och har därför ingen själ.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
För den som inte vågar klara sig helt utan räknare men inte vill få sin matematikförståelse sabbad kan jag inte annat än att rekommendera postfixnotation. Idag är det i princip bara HP som gör postfix- ("RPN")-räknare. Casio, TI, Sharp, m.fl har alltid använt "algebraisk notation" vilket borde ligga någonstans jämte våldtäkt på straffskalan...

Edit: Konkret tips: HP-35s, namngiven för 35-årsjubileet för världens första vetenskapliga miniräknare som råkade heta just "HP-35". RPN, icke-grafritande och programmerbar, precis som det ska vara!

Edit2: Okej, jag erkänner: TI-89 är rätt ball den med, men saknar RPN och har därför ingen själ.

Riktiga män använder matlab
Den dagen det kommer en PDA som är godkänd att ta med på tenor som klarar Matlab hyggligt så går min Ti-83+ i pension.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Den dagen det kommer en PDA som är godkänd att ta med på tenor som klarar Matlab hyggligt så går min Ti-83+ i pension.

Skälet till att ti-83 är tillåten är väl att den inte är lika kraftfull som till exempel matlab?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skälet till att ti-83 är tillåten är väl att den inte är lika kraftfull som till exempel matlab?

Nja på de tentor som miniräknare är tillåten så har man inte så mycket mer nytta av matlab än en ti-83 förutom att det är lättare att skriva stora uträkningar.
Man får ju inte ha miniräknare på mattetentorna och på resten spelar det ingen roll om du löser dina diffekvationer analytiskt, med en miniräknare eller ODE43.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nja på de tentor som miniräknare är tillåten så har man inte så mycket mer nytta av matlab än en ti-83 förutom att det är lättare att skriva stora uträkningar.
Man får ju inte ha miniräknare på mattetentorna och på resten spelar det ingen roll om du löser dina diffekvationer analytiskt, med en miniräknare eller ODE43.

Men i lägen där det finns godkända och icke godkända räknare (typiskt i gymnasiet (högre studier brukar antingen vara utan eller också med dator och matlab)) brukar gränsen dras vid ti83-nivå; främst för att den inte är symbolhanterande.
Edit: eller ja, nu var det ju förvisso inmatningsmöjligheterna du var ute efter...

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men i lägen där det finns godkända och icke godkända räknare (typiskt i gymnasiet (högre studier brukar antingen vara utan eller också med dator och matlab)) brukar gränsen dras vid ti83-nivå; främst för att den inte är symbolhanterande.
Edit: eller ja, nu var det ju förvisso inmatningsmöjligheterna du var ute efter...

Och jag lämnade gymnasiet för 4 år sedan så för mig är det allt eller inget som gäller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24