Permalänk
Medlem

C++: Felmeddelande

Jag har suttit och skrivit lite cpp och ja får ett fel flera ggr. som är lite irriterande eftersom jag är en dum nybörjare på C++ och vet inte vad det är för fil som felar eller vad den gör... det står såhär:

Unable to open file 'SYSTEM.OBJ'

#include <iostream.h> #include <string> int main() { string color; cout << "Vilken färg har apelsinen?"; cin >> color; cout << "Apelsinen är" << color; }

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

#include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { string color; cout << "Vilken färg har apelsinen?"; cin >> color; cout << "Apelsinen är" << color; return 0; }

Den här koden fungerar utmärkt på mitt vc++.
Vilken kompilerare kör du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke

#include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { string color; cout << "Vilken färg har apelsinen?"; cin >> color; cout << "Apelsinen är" << color; return 0; }

Den här koden fungerar utmärkt på mitt vc++.
Vilken kompilerare kör du?

Borland C++ Builder 6 ... Vi använder det i skolan så det var lämpligast på så sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såna felmeddelanden får man om man inte har korrekta sökvägar till de objektfiler som behövs vid länkningen. Du måste nog peka ut katalogen där system.obj ligger.
Just system.obj har jag aldrig saknat, sånt brukar vara fixat som default.
Vilken kompilator/miljö har du?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Borland 6.0

#include <iostream> #include <string> using namespace std; void main() { string szName; cout << "What is your name? "; cin >> szName; cout << "Hello " << szName << endl; }

denna koden fungerar sisådär för mig Det kommer upp en dosprompt men den försvinner direkt. ... förstår inte vad jag ska göra. Den ska ju stanna uppe ... det är väll cin som ska göra det har jag fel?

Edit : Den fungerar likadant med int main() och return 0;

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att öpnna en dospromt och sedan starta programet i dospromten så skall du se att det funkar bättre..

cin tar ju bara emot inmatning av användaren..

Permalänk
Hedersmedlem

getch(); på slutet ska hjälpa mot det där. FÖRE return dock, det ska alltid stå sist (säger vi så länge ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

#include <conio.h> måste man ha för att använda getch(); oxå

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

testa den här

#include <iostream>
#include <string>
#include <conio>

using namespace std;

void main()
{
string szName;
cout << "What is your name? ";
cin >> szName;
cout << "Hello " << szName << endl;
getch();
}

Permalänk
Medlem

Jag lyckades finna ut vad som var fel... (eller ja hur man blev av med det) om man stängde ner Borland och öppnade .cpp filen direkt så gick det bara fint sen. Det verkade om om det inte skapade ett projekt åt filen och den på så sätt inte kunde kompileras på rätt sätt eller ngt. Men tack för all hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
testa den här

#include <iostream>
#include <string>
#include <conio>

using namespace std;

void main()