Konstnärsinkomsten ska slopas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Leonardo da Vinci?

Nu vet vi givetvis inte så mkt om Da Vinci men nog var han inte riktigt normal för sin tid om vi säger så. Man skulle ha kallat honom en riktig kuf.

Men däremot har du rätt i att han ses främst som en konstnär. Hans uppfinningar och liknande har fått mycket uppmärksamhet men inte var hans konstnärstalanger bara en hobby precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu vet vi givetvis inte så mkt om Da Vinci men nog var han inte riktigt normal för sin tid om vi säger så. Man skulle ha kallat honom en riktig kuf.

Men däremot har du rätt i att han ses främst som en konstnär. Hans uppfinningar och liknande har fått mycket uppmärksamhet men inte var hans konstnärstalanger bara en hobby precis.

Kuf kanske, men inte var han mentalt störd eller gick och hade ångest hela tiden?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Kuf kanske, men inte var han mentalt störd eller gick och hade ångest hela tiden?

Pantheus: Det är läskigt hur någon kan ha så lite självinsikt och självdistans som du! Läskigt! På riktigt!

Hehe nåja det här blev ju mer omfattande än jag trodde

Alltså jag menar inte att alla konstnärer skulle vara mentalt störda eller hade ångest. Det finns andra delar av spektrumet också. Att man är en mer extrem personlighet egentligen. Trodde det framgick. Därav menade jag att de inte är "normala".

För övrigt anser jag att Pantheus är ett troll.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Alltså jag menar inte att alla konstnärer skulle vara mentalt störda eller hade ångest. Det finns andra delar av spektrumet också. Att man är en mer extrem personlighet egentligen. Trodde det framgick. Därav menade jag att de inte är "normala".

Men varför skulle deras extrema personlighet motsäga ett glassigt liv? Jag förstår ärligt inte vad du annars vill få fram med att försöka definiera dessa egenskaper, som började med missbruk och grava mentala problem, till att helt till att sedan övergå till "extrem personlighet" och "kufism".

Eller har vi lagt ner "glassigt eller inte"-diskussionen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men varför skulle deras extrema personlighet motsäga ett glassigt liv? Jag förstår ärligt inte vad du annars vill få fram med att försöka definiera dessa egenskaper, som började med missbruk och grava mentala problem, till att helt till att sedan övergå till "extrem personlighet" och "kufism".

Eller har vi lagt ner "glassigt eller inte"-diskussionen?

Hehe, ja jag tror inte man är särskilt glassig i sin tillvaro om man vandrar mellan olika extrema personlighetstyper. Att vara en kuf leder till att man blir demoniserad i samhället osv.

För mig innebär termen glassigt, ett liv där man är allmänt nöjd med tillvaron och där man smälter in i samhället och kan ta del av den på sina egna villkor och njuta av den. En kuf skulle nog inte kunna göra det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe, ja jag tror inte man är särskilt glassig i sin tillvaro om man vandrar mellan olika extrema personlighetstyper. Att vara en kuf leder till att man blir demoniserad i samhället osv.

För mig innebär termen glassigt, ett liv där man är allmänt nöjd med tillvaron och där man smälter in i samhället och kan ta del av den på sina egna villkor och njuta av den. En kuf skulle nog inte kunna göra det.

Jag tycker att detta är ett riktigt vagt och långsökt argument ("konstnärer lever inte glassiga liv p.g.a. sina personligheter"), men i brist på motargument (annat än min gissning) så får jag godta förklaringen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker att detta är ett riktigt vagt och långsökt argument ("konstnärer lever inte glassiga liv p.g.a. sina personligheter"), men i brist på motargument (annat än min gissning) så får jag godta förklaringen.

Det är mina egna gissningar också baserade på vad jag läst om konstnärer och inte en allmängiltig sanning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Eller har vi lagt ner "glassigt eller inte"-diskussionen?

Du kan vara en glass!

Kände att jag behövde bidra med nånting matnyttigt och givande till den här tråden. Några viktiga fakta liksom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Nog för att jag väldigt sällan håller med "högerligan" på SweC, men du gör inte särskilt bra ifrån dig tyvärr

Du kan vara en glass!

Kände att jag behövde bidra med nånting matnyttigt och givande till den här tråden. Några viktiga fakta liksom.

Högerligan? Jag kräver högerspöke! Liga är mer fotboll.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Jag kräver också att få vara ett högerspöke! Eftersom spöken inte finns, kan jag icke vara ond. Ligor brukar man bura in!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag som är lite ambivalent (iaf. värderingsmässigt) får väl nöja mig med att vara spöke då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag som är lite ambivalent (iaf. värderingsmässigt) får väl nöja mig med att vara spöke då.

GerSpö kanske är tillräckligt ambivalent?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad från Pantheus*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
GerSpö kanske är tillräckligt ambivalent?

Vore det inte trevligt med ett lite familjärt "höke"?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vilket även gäller de som sysslat med cricket. Varför har vi inget stöd så att man kan ägna sig åt cricket på heltid?

Trams åsido, det du säger stämmer inte. Av flera orsaker. Det är uppenbart orimligt om du tittar på det offentliga rummet. Detta var helt sterilt innan kulturbidrag? Nej. Vilka konstnärer och artister från historien är det man känner till? De riktigt stora som följdaktien också ofta (men långt ifrån alltid) hade stora ekonomiska förutsättningar. Vidare har många konstnärer och kulturpersoner fått tjäna sina pengar genom andra yrken. Konstnärsskap är ofta en hobbyverksamhet och staten kan inte göra något för att "stoppa" sådan, så några argument om att slopad livslön skulle vara skadligt för kulturen köper jag inte.

När det gäller att handla med konst och kultur har det länge varit de välbärgades privilegium, åtminstone flera hundra åt tillbaka. Så är det fortfarande. Har "fin"-konsthandel blivit en gängse hobby bland allmogen tack vara denna livslön menar du?

Därför att cricket inte gynnar befolkningen så som konsten gör. Självklart var det inte helt sterilt innan kulturbidrag, men kulturbidraget gör att människor med stor talang och små förutsättningar kan göra sin egen konst, istället för att tvingas göra konst som skall sälja till de stora massorna. Konsten ska inte enbart komma från de välbärgade.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Därför att cricket inte gynnar befolkningen så som konsten gör. Självklart var det inte helt sterilt innan kulturbidrag, men kulturbidraget gör att människor med stor talang och små förutsättningar kan göra sin egen konst, istället för att tvingas göra konst som skall sälja till de stora massorna. Konsten ska inte enbart komma från de välbärgade.

Men jag har aldrig fattat det där riktigt. Konst som inte är ekonomiskt är på nått sätt konst som ingen vill se. Varför ska vi ge bidrag för det?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Därför att cricket inte gynnar befolkningen så som konsten gör. Självklart var det inte helt sterilt innan kulturbidrag, men kulturbidraget gör att människor med stor talang och små förutsättningar kan göra sin egen konst, istället för att tvingas göra konst som skall sälja till de stora massorna. Konsten ska inte enbart komma från de välbärgade.

Men varför inte ha det som hobby då, om man inte har råd? Man kan till och med ha det som heltidssyssla om man bor billigt och har ett halvtidsjobb!

Vore det samtidigt inte bättre om konstnären levde en normal vardag med samma krav, bekymmer och friheter som andra människor och således påverkas och inspireras av den vardagen?

Känns det inte lite ... motsägelsefullt att hacka på de välbärgade när man sedan vill strö pengar som man inte har till höger och vänster för något så subjektivt som konst?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men jag har aldrig fattat det där riktigt. Konst som inte är ekonomiskt är på nått sätt konst som ingen vill se. Varför ska vi ge bidrag för det?

Detta är inget argument för konstnärsinkomst men vad som menas är att den konst som skapas kommer alltså alltid vara från välbärgade personer om inte de fattiga har någon möjlighet att kunna få någon slags ersättning.

Konstnärer blir oftast inte ens rika under sin levnadstid. Den kritik mot samtiden man för fram är oftast inte populär, men när tiden haft sin gång så förstår oftast mer och mer personer vad som menades med den konsten. (Inte med all konst givetvis) och då blir kritiken man presenterat mer aktuell.

Det är klart om man ser allt bidrag till samhället i strikt ekonomisk mening så kan man se det som konst ingen vill ha. Men konst finns ju överallt i samhället och det berikar nog mer än vad man tror. Givetvis kan man inte ta betalt för all konst heller. Det skulle också innebära en återgång till att enbart de välbärgade får se konst och tillverka konst.

Det är samma sak med museum, förr var det så att man inte ville släppa in allmogen in på museum, vad skulle de där och göra bland de fina föremålen de ändå inte fattade något av? Man löste det ofta genom förnedrande ritualer. En sådan var att man hade röda mattor runt museet, de fattiga fick gå runt på mattorna och se föremålen på avstånd. De rika kunde köpa en katalog och kunde därmed gå runt fritt bland föremålen.

Det var verkligen inte högprioritet bland de fattiga att gå på museum då. Därmed kunde de rika och välbärgade alltså kontrollera historieskrivningen och utesluta de fattiga. osv osv.

*** EDIT ***

Om all konst och allt kulturellt uttryck bestäms av de som har råd att njuta av det och skapa det så är det så det kommer ske i framtiden. Dvs de som inte har råd att skapa konst och kultur kommer bli exkluderade ur historien. Det gäller givetvis inte bara tavlor och skulpturer utan överhuvudtaget allt som har med skapande att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Detta är inget argument för konstnärsinkomst men vad som menas är att den konst som skapas kommer alltså alltid vara från välbärgade personer om inte de fattiga har någon möjlighet att kunna få någon slags ersättning.

Konstnärer blir oftast inte ens rika under sin levnadstid. Den kritik mot samtiden man för fram är oftast inte populär, men när tiden haft sin gång så förstår oftast mer och mer personer vad som menades med den konsten. (Inte med all konst givetvis) och då blir kritiken man presenterat mer aktuell.

Det är klart om man ser allt bidrag till samhället i strikt ekonomisk mening så kan man se det som konst ingen vill ha. Men konst finns ju överallt i samhället och det berikar nog mer än vad man tror. Givetvis kan man inte ta betalt för all konst heller. Det skulle också innebära en återgång till att enbart de välbärgade får se konst och tillverka konst.

Det är samma sak med museum, förr var det så att man inte ville släppa in allmogen in på museum, vad skulle de där och göra bland de fina föremålen de ändå inte fattade något av? Man löste det ofta genom förnedrande ritualer. En sådan var att man hade röda mattor runt museet, de fattiga fick gå runt på mattorna och se föremålen på avstånd. De rika kunde köpa en katalog och kunde därmed gå runt fritt bland föremålen.

Det var verkligen inte högprioritet bland de fattiga att gå på museum då. Därmed kunde de rika och välbärgade alltså kontrollera historieskrivningen och utesluta de fattiga. osv osv.

*** EDIT ***

Om all konst och allt kulturellt uttryck bestäms av de som har råd att njuta av det och skapa det så är det så det kommer ske i framtiden. Dvs de som inte har råd att skapa konst och kultur kommer bli exkluderade ur historien. Det gäller givetvis inte bara tavlor och skulpturer utan överhuvudtaget allt som har med skapande att göra.

Ursäkta, men var är då all denna konst som inte är ekonomiskt gångbar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ursäkta, men var är då all denna konst som inte är ekonomiskt gångbar?

Hur menar du? Sverige precis som alla andra länder sponsrar ju kulturen och konsten med olika medel. Det mesta av det är verkligen inte ekonomiskt gångbara. Av någon konstig anledning så gör ändå ALLA nationer det. Finns ingen nation som inte har bidrag till både konst och kultur.

Det är extremt få konstnärer som blir rika på sin konst eller ens kan försörja sig på det under sin livstid. Ändå kan den konsten bli värdefull för människorna långt efter konstnärens död.

Det är ju det som är problemet med skapande, du kan ju inte veta om det du skapar kommer vara det folket just då vill ha. Du måste chansa och hoppas att det funkar.

Uppsättningar av pjäser t.ex. Det kostar redan innan pjäsen kommer upp. Hyra in skådespelare, lokaler, övningar, kulisser, kläder osv osv. Men de får ju inte betalt förrän EFTER pjäsen spelats upp. Pengarna måste alltså finnas där redan.

*** EDIT ***

Vill du veta vilken konst som inte är ekonomiskt gångbar? Ja ta då t.ex. Édouard Manets "Olympia". Mycket "prisvärd" målning nu då man förstår vad han ville ifrågasätta och varför. På hans tid så blev han hånad och förlöjligad av den akademiska världen och näst intill utvisad ur Frankrike. Knappast något han kunde leva på alltså. Men hans uttryck skapade en debatt och en förändring i samhället tillsammans med andra impressionister

*** EDIT 2 ***

Vad samtiden vill ha är oftast Britney Spears och Big Brother. Är de uttryck för bra kultur och bra konst? Ska det vara enbart den kulturen som skall finnas kvar? Utan bidrag och stipendier så är det just den kulturen som blir kvar. Kommer den kunna berika människorna i framtiden på något sätt eller berätta något mer om samhället än det ytliga och vulgära uttrycket som alltid finns i alla samhällen. Mainstream betyder inte att det är bra , det betyder att alla vill ha det i någon form. Alla kan enas om det. De flesta människor är inte mainstream hela tiden, de vill ha olika slags uttryck, individuella och annorlunda. Men i mängder med olika former.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Vad samtiden vill ha är oftast Britney Spears och Big Brother. Är de uttryck för bra kultur och bra konst? Ska det vara enbart den kulturen som skall finnas kvar? Utan bidrag och stipendier så är det just den kulturen som blir kvar. Kommer den kunna berika människorna i framtiden på något sätt eller berätta något mer om samhället än det ytliga och vulgära uttrycket som alltid finns i alla samhällen. Mainstream betyder inte att det är bra , det betyder att alla vill ha det i någon form. Alla kan enas om det. De flesta människor är inte mainstream hela tiden, de vill ha olika slags uttryck, individuella och annorlunda. Men i mängder med olika former.

Med det argumentet skulle vi ju kunna införa tvång på att öka vårat sparande markant och då få en sämre levnadsstandard idag med motivation att kommande generationer får det bättre än de annars skulle haft det. Dock så lägger jag hellre pengar på min generation någon 4 generationer bort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Med det argumentet skulle vi ju kunna införa tvång på att öka vårat sparande markant och då få en sämre levnadsstandard idag med motivation att kommande generationer får det bättre än de annars skulle haft det. Dock så lägger jag hellre pengar på min generation någon 4 generationer bort.

Inte riktigt samma sak precis. Förstår inte alls relevansen i det jag skrev faktiskt. Varför tror du alla nationer spenderar pengar på kultur och konst som kostnad och inte ditt förslag då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Inte riktigt samma sak precis. Förstår inte alls relevansen i det jag skrev faktiskt. Varför tror du alla nationer spenderar pengar på kultur och konst som kostnad och inte ditt förslag då?

Ingen aning? Tycker det är vettigare att spendera pengar på att de nästkommande generationerna skall få högre levnadsstandard än att de ska få se på en ful tavla...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad samtiden vill ha är oftast Britney Spears och Big Brother. Är de uttryck för bra kultur och bra konst?

Nu är jag inte riktigt uppdaterad på definitionerna, men vad säger att de inte är sådana uttryck? Borde det inte vara det folket gillar som är intressant (i alla fall om man använder de där argumenten om att konst inte enbart skall vara för rika och liknande)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är jag inte riktigt uppdaterad på definitionerna, men vad säger att de inte är sådana uttryck? Borde det inte vara det folket gillar som är intressant (i alla fall om man använder de där argumenten om att konst inte enbart skall vara för rika och liknande)?

Det beskrev jag lite längre ner, alla gillar givetvis mainstream. Men sedan är vi alla individer vi gillar alla olika slags konstnärliga uttryck och olika slags kultur som genom bidrag kan samexistera med mainstreamkulturen. Det är oftast denna kultur som är lite provocerande och nytänkande, som söker nya uttryckssätt och nya vägar att gå som senare utvecklas. Sedan kan ju dessa givetvis bli mainstream i ett senare skede såklart osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Fast nu är det ju inte så att kulturen försvinner bara för att man inte sponsrar den med skattepengar. Det kommer fortfarande finnas gott om konstnärer, författare, poeter, skulptörer, musiker och teatersällskap. De får helt enkelt ägna sig åt sin hobby på fritiden som vanliga människor.

Jag ska återigen poängtera att jag inte är motståndare till all skattefinansierad kultur. Det vore alltför hycklande eftersom jag personligen tycker man ska satsa mycket på idrotten (som ju egentligen är andra sidan på samma mynt). Jag tycker dock att det ska vara ganska höga krav på hur man spenderar skattepengar - projekten måste hålla hög kvalitet och nå en rimligt stor publik. Skräckexemplet:

Citat:

Bland annat jämförs subventionsgraden mellan olika teatrar. Sveriges dyraste teaterbiljett – dyrast för skattebetalarna – finns på Norrdans. I genomsnitt har det turnerande danskompaniet, med bas i Härnösand, 132 besökare per föreställning. De betalar i snitt 66 kronor per biljett. Stat, landsting och kommun står för resten av den faktiska kostnaden, 2159 kronor per biljett. Det innebär att självfinansieringsgraden bara är tre procent. (SvD 3 sep 2008)

Kulturstöd över huvud taget är alltså rätt suspekt, men konstnärslön, dvs att helt kravlöst försörja någon med skattepengar livet ut, måste vara en av de allra sämsta subventionsformerna som finns. Om man över huvud taget ska sponsra icke-konkurrenskraftig konst så får man väl åtminstone ge konstnärerna pengar efter vad de presterar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Fast nu är det ju inte så att kulturen försvinner bara för att man inte sponsrar den med skattepengar. Det kommer fortfarande finnas gott om konstnärer, författare, poeter, skulptörer, musiker och teatersällskap. De får helt enkelt ägna sig åt sin hobby på fritiden som vanliga människor.

Jag ska återigen poängtera att jag inte är motståndare till all skattefinansierad kultur. Det vore alltför hycklande eftersom jag personligen tycker man ska satsa mycket på idrotten (som ju egentligen är andra sidan på samma mynt). Jag tycker dock att det ska vara ganska höga krav på hur man spenderar skattepengar - projekten måste hålla hög kvalitet och nå en rimligt stor publik. Skräckexemplet:

Kulturstöd över huvud taget är alltså rätt suspekt, men konstnärslön, dvs att helt kravlöst försörja någon med skattepengar livet ut, måste vara en av de allra sämsta subventionsformerna som finns. Om man över huvud taget ska sponsra icke-konkurrenskraftig konst så får man väl åtminstone ge konstnärerna pengar efter vad de presterar.

Jag håller med.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hur menar du? Sverige precis som alla andra länder sponsrar ju kulturen och konsten med olika medel. Det mesta av det är verkligen inte ekonomiskt gångbara. Av någon konstig anledning så gör ändå ALLA nationer det. Finns ingen nation som inte har bidrag till både konst och kultur.

Det är extremt få konstnärer som blir rika på sin konst eller ens kan försörja sig på det under sin livstid. Ändå kan den konsten bli värdefull för människorna långt efter konstnärens död.

Det är ju det som är problemet med skapande, du kan ju inte veta om det du skapar kommer vara det folket just då vill ha. Du måste chansa och hoppas att det funkar.

Uppsättningar av pjäser t.ex. Det kostar redan innan pjäsen kommer upp. Hyra in skådespelare, lokaler, övningar, kulisser, kläder osv osv. Men de får ju inte betalt förrän EFTER pjäsen spelats upp. Pengarna måste alltså finnas där redan.

Det här låter precis som vilken typ av produktutveckling som helst. Jag kan förstå subventionering av materiel och lokaler för att folk ska kunna utöva vissa typer av konst, men då handlar det om att själva utövandet tillför något till personen själv. Men att ge lön eller inkomst till personer som gör saker väldigt få personer ser (vilket var min fråga, var ÄR denna konst? Var jag kan se den?) tycker jag är slöseri. Gör folk saker ingen annan är beredd att betala för, varför ska de få betalt? Är de väldigt intresserade av att hålla på får de väl göra det på sin fritid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vill du veta vilken konst som inte är ekonomiskt gångbar? Ja ta då t.ex. Édouard Manets "Olympia". Mycket "prisvärd" målning nu då man förstår vad han ville ifrågasätta och varför. På hans tid så blev han hånad och förlöjligad av den akademiska världen och näst intill utvisad ur Frankrike. Knappast något han kunde leva på alltså. Men hans uttryck skapade en debatt och en förändring i samhället tillsammans med andra impressionister.

Fick han lön eller bidrag av staten? Målades tavlan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad samtiden vill ha är oftast Britney Spears och Big Brother. Är de uttryck för bra kultur och bra konst? Ska det vara enbart den kulturen som skall finnas kvar? Utan bidrag och stipendier så är det just den kulturen som blir kvar.

Fast det stämmer ju inte. Kultur som inte är mainstream kommer alltid att finnas, oavsett subventioneringar. Det är intressant att du tar upp just en musikartist. Inom musik finns det hur många undergroundartister som helst som inte subventioneras. Och jag frågar igen, var är denna subventionerade kultur som är så viktig? Jerka^s dansgrupp är ju ett praktexempel på att få personer får nytta av just den kulturen. Att vi då subventionerar den för att massorna ska ha råd, istället för bara de rika, stämmer ju inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Kommer den kunna berika människorna i framtiden på något sätt eller berätta något mer om samhället än det ytliga och vulgära uttrycket som alltid finns i alla samhällen. Mainstream betyder inte att det är bra , det betyder att alla vill ha det i någon form. Alla kan enas om det. De flesta människor är inte mainstream hela tiden, de vill ha olika slags uttryck, individuella och annorlunda. Men i mängder med olika former.

Ja, och troligen är de beredda att betala för det också. Priset behöver inte vara hutlöst dyrt. Alla behöver inte bli miljonärer på sin musik- eller konstkarriär.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Uppsättningar av pjäser t.ex. Det kostar redan innan pjäsen kommer upp. Hyra in skådespelare, lokaler, övningar, kulisser, kläder osv osv. Men de får ju inte betalt förrän EFTER pjäsen spelats upp. Pengarna måste alltså finnas där redan.

Till skillnad från om jag startar ett eget företag. För då får jag ju betalt i förväg för lokaler, utrustning och ev. lön.

Min farfar var konstnär. Utan bidrag. Han jobbade som polis samtidigt.

Egentligen borde han ju bara suttit hemma o målat hela tiden och fått pengar från staten. För annars hade det ju inte blivit någon konst gjord. Och jo, de var långt ifrån välbärgade.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if