Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/853/asssdbenchoczagility320.png/

Kan någon förklarar för mig? det e ju orimligt hög på read o väldigt lågt på Write

Permalänk
Medlem

Jämförelse mellan min SSD och RAM-Disk...

Hej! Om ni undar så använder jag RAM-Disken till att lägga Explorer cachen på. Cachen är standard på 250Mb och RAM-Disken är på 1Gb. När man surfar så laddar sidorna sjukt fort och när man ska bläddra tillbaks på sidorna går det ännu fortare. Har en sekventiell läshastighet på ca: 8.5Gb/s och skrivhastighet på ca: 12.5Gb/s. Sjukt snabbt alltså. Jag använder denna program http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk för RAM-Disken. Denna version är gratis och går att skapa max 4Gb partioner på ditt ram men det räcker ju för vanligt användande hemma. Denna program sparar en .img fil på en annan hårddisk när du stänger av PC'n. Alltså en spegelkopia av din RAM-Disk så typ program och liknade du har installerat där försvinner inte när du startar om datorn. Den laddar helt enkelt om .img filen tillbaks till din RAM-Disk. Dom flesta andra gratisprogram sparar inte installerade saker etc utan försvinner när du startar om PC'n. Om man bara har tillräckligt med ram så kan man i princip installera spel också. Har ej testat lägga spel på RAM-Disken ännu. Behöver nog köpa full versionen av programmet innan jag kan göra det. Licensen kostar $14.99. Det är ju bara 103.77SEK. Det är nog värt det skulle jag tro.

Bild på ATTO Disk Benchmark prestandatest på min C: (Corsair Force GT 120Gb)

Uploaded with ImageShack.us

Bild på CrystalDiskMark prestandatest på min RAM-Disk (1GB)

Var tvungen att bänktesta med 2 olika program eftersom CrystalDiskMark var det enda program som klarade av att ge mera korrekt resultat med RAM-Disken och ATTO var den som gav det mest korrekta resultat för min SSD.

Har hört att man kan lägga över SSD'ns cache på RAM-Disken och på så sett få en enorm prestandaboost. Undersöker fortfarande om saken. Återkommer med ett svar så fort jag fått reda på hur man gör.

Uppdaterat: Fick reda på hur man gör. Man kan inte utöka cacheminnet på självaste SSD'n men du kan göra så att det skrivs så lite som möjligt till din SSD(Teoretiskt sett borde det öka livslängden på din SSD). Detta ökar inte på själva bänktestets poäng på något sätt men det ökar på den allmänna windows prestandan/känslan dock inte WEI. Det är en märkbar skillnad speciellt om du surfar på internet. Här är en utmärkt sida som förklarar hur du flyttar på TEMP mappar till en RAM-Disk: http://www.ghacks.net/2010/06/10/use-a-ram-disk-to-reduce-writes-on-solid-state-drives/ Dom här två kanalerna på YouTube: Maxishine och Trubritar brukade vara rätt sega. Filmerna brukade ta ett par sekunder att ladda för mig. Nu laddar den på sekunden bara. Och även om jag typ tittat på 20 filmer så går det inte segare. Det är fortfarande lika snabbt. Kan bläddra tillbaks utan att det laggar. Man kan länka gänvägar till spel från RAM-Disken istället för skrivbordet och då laddar det fortare(Varierar troligen, beroende på system). Jag kom just på! Varför inte flytta och länka om självaste "startup.exe" för spelet till RAM-Driven? Kan ju fungera. Har inte hunnit testa så mycket än. Håller på fortfarande...

P.S. Ramminnet jag använder mig utav är 16Gb(4x4Gb) Corsair Dominator GT @2133MHz 9.11.10.27.2T/1.5V. Prestandan på minnena kan ni se nedanför. Jag vet att detta är lagrings sektionen men bifogar detta ändå för lättare kunna se helheten på mina tester ovanför.

MaxxMem2...

AIDA64 Cache & Memory Benchmark(AIDA visar fel CPU sort. Den säger att det är den mobila versionen när det är en desktop processor jag har. Vet ej varför.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

Hej! Om ni undar så använder jag RAM-Disken till att lägga Explorer cachen på. Cachen är standard på 250Mb och RAM-Disken är på 1Gb. När man surfar så laddar sidorna sjukt fort och när man ska bläddra tillbaks på sidorna går det ännu fortare. Har en sekventiell läshastighet på ca: 8.5Gb/s och skrivhastighet på ca: 12.5Gb/s. Sjukt snabbt alltså. Jag använder denna program http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk för RAM-Disken. Denna version är gratis och går att skapa max 4Gb partioner på ditt ram men det räcker ju för vanligt användande hemma. Denna program sparar en .img fil på en annan hårddisk när du stänger av PC'n. Alltså en spegelkopia av din RAM-Disk så typ program och liknade du har installerat där försvinner inte när du startar om datorn. Den laddar helt enkelt om .img filen tillbaks till din RAM-Disk. Dom flesta andra gratisprogram sparar inte installerade saker etc utan försvinner när du startar om PC'n. Om man bara har tillräckligt med ram så kan man i princip installera spel också. Har ej testat lägga spel på RAM-Disken ännu. Behöver nog köpa full versionen av programmet innan jag kan göra det. Licensen kostar $14.99. Det är ju bara 103.77SEK. Det är nog värt det skulle jag tro.

Bild på ATTO Disk Benchmark prestandatest på min C: (Corsair Force GT 120Gb)
http://img820.imageshack.us/img820/1472/attobenchmark1.jpg

Bild på CrystalDiskMark prestandatest på min RAM-Disk (1GB)
http://img560.imageshack.us/img560/7927/crystaldiscmark1.jpg

Var tvungen att bänktesta med 2 olika program eftersom CrystalDiskMark var den enda program som klarade av att ge mera korrekt resultat med RAM-Disken och ATTO var den som gav det mest korrekta resultat för min SSD.

Har hört att man kan lägga över SSD'ns cache på RAM-Disken och på så sett få en enorm prestandaboost. Undersöker fortfarande om saken. Återkommer med ett svar så fort jag fått reda på hur man gör.

Uppdaterat: Fick reda på hur man gör. Man kan inte utöka cacheminnet på självaste SSD'n men du kan göra så att det skrivs så lite som möjligt till din SSD(Teoretiskt sett borde det öka livslängden på din SSD). Detta ökar inte på själva bänktestets poäng på något sätt men det ökar på den allmänna windows prestandan/känslan dock inte WEI. Det är en märkbar skillnad speciellt om du surfar på internet. Här är en utmärkt sida som förklarar hur du flyttar på TEMP mappar till en RAM-Disk: http://www.ghacks.net/2010/06/10/use-a-ram-disk-to-reduce-writes-on-solid-state-drives/ Dom här två kanalerna på YouTube: Maxishine och Trubritar brukade vara rätt sega. Filmerna brukade ta ett par sekunder at ladda för mig. Nu laddar den på sekunden bara. Och även om jag typ tittat på 20 filmer så går det inte segare. Det är fortfarande lika snabbt. Kan bläddra tillbaks utan att det laggar. Man kan länka gänvägar till spel från RAM-Disken istället för skrivbordet och då laddar det fortare(Varierar troligen, beroende på system). Jag kom just på! Varför inte flytta och länka om självaste "startup.exe" för spelet till RAM-Driven? Kan ju fungera. Har inte hunnit testa så mycket än. Håller på fortfarande...

P.S. Ramminnet jag använder mig utav är 16Gb(4x4Gb) Corsair Dominator GT @2133MHz 9.11.10.27.2T/1.5V. Prestandan på minnena kan ni se nedanför. Jag vet att detta är lagrings sektionen men bifogar detta ändå för lättare kunna se helheten på mina tester ovanför.

MaxxMem2...
http://img12.imageshack.us/img12/8548/maxxmem2l4953.jpg

AIDA64 Cache & Memory Benchmark(AIDA visar fel CPU sort. Den säger att det är den mobila versionen när det är en desktop processor jag har. Vet ej varför.
http://img17.imageshack.us/img17/9533/cachemem1.jpg

MVH

Ph0bLif3

Jag sitter och försöker mig på detta, dock undrar jag om man ska ändra "TEMP" och "TMP" både uppe och nere på denna bild?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Du bör ändra på både user och system. Windows använder sig mest ut av system dock. Se bara till att ha två separata undermappar. 1 user och 1 system och i dessa mappar ytterligare två för TEMP och TMP. Krångligt kanske men man måste väl ha ett system så man hittar lätt. Viktigaste av allt, gör en backup på original sökvägarna och spara dom någonstans.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

Du bör ändra på både user och system. Windows använder sig mest ut av system dock. Se bara till att ha två separata undermappar. 1 user och 1 system och i dessa mappar ytterligare två för TEMP och TMP. Krångligt kanske men man måste väl ha ett system så man hittar lätt. Viktigaste av allt, gör en backup på original sökvägarna och spara dom någonstans.

MVH

Ph0bLif3

Det blev lite svårt att förstå kan du inte visa på bild hur du menar?

Tack

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det blev lite svårt att förstå kan du inte visa på bild hur du menar?

Tack

Jag har lite svårt just nu att redigera bilder eftersom jag sitter med min iPad. Men jag kan skriva sökvägarna direkt åt dig.

System Variables exempel: E:\SystemVariables\TEMP och E:\SystemVariables\TMP

User Variables exempel: E:\UserVariables\TEMP och E:\UserVariables\TMP

Notera: Du måste skapa mapparna i exemplet ovan på RAM-Disken manuellt först innan du fyller i sökvägarna till dom i Environment Variables. Byt ut E: mot den bokstav som motsvarar din enhet/RAM-Disken alltså. Sedan sköter OS allting automatiskt efter omstart av PC'n.

Hoppas detta hjälper.

P.S. Glöm inte att göra backup på original sökvägarna. Kopiera/klistra in i NotePad typ.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

Jag har lite svårt just nu att redigera bilder eftersom jag sitter med min iPad. Men jag kan skriva sökvägarna direkt åt dig.

System Variables exempel: E:\SystemVariables\TEMP och E:\SystemVariables\TMP

User Variables exempel: E:\UserVariables\TEMP och E:\UserVariables\TMP

Notera: Du måste skapa mapparna i exemplet ovan på RAM-Disken manuellt först innan du fyller i sökvägarna till dom i Environment Variables. Byt ut E: mot den bokstav som motsvarar din enhet/RAM-Disken alltså. Sedan sköter OS allting automatiskt efter omstart av PC'n.

Hoppas detta hjälper.

P.S. Glöm inte att göra backup på original sökvägarna. Kopiera/klistra in i NotePad typ.

MVH

Ph0bLif3

Tack för hjälpen.
Men när jag startar om datorn så försvinner alla mappar i RAM-Disken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tack för hjälpen.
Men när jag startar om datorn så försvinner alla mappar i RAM-Disken

Det som ligger på ramet försvinner direkt när minnerna blir strömlösa.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av We4sZ:

Det som ligger på ramet försvinner direkt när minnerna blir strömlösa.

Ok, så man måste lägga i nya mappar på RAM-Disken efter varje omstart av windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ok, så man måste lägga i nya mappar på RAM-Disken efter varje omstart av windows?

Nej, du gör så att Ram-disken skriv över till hårddisken varje gång innan datorn stängs av. När du sedan sätter igång datorn skriver hårddisken tillbaks allt till ram-disken!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Nice, nu fungerar det som det ska

En fråga bara, hur stor behöver RAM-Disken vara om "system temp" och "use temp" ska ligga på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man skapa 2st ramdiskar?, skulle vara trevligt att ha att rara upp saker till

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

En fråga bara, hur stor behöver RAM-Disken vara om "system temp" och "use temp" ska ligga på den?

Jag har min på 1Gb och den fylls knappt. Dessutom tömmer man väl manuellt med jämna mellanrum? 1Gb duger bra. Det är tillräckligt även om du också ska ha browser cachen där också samtidigt i en annan mapp.

Skrivet av RoleX:

Kan man skapa 2st ramdiskar?, skulle vara trevligt att ha att rara upp saker till

Japp! Du kan skapa 2 separata ramdiskar på samma ramminne i ditt system. Inga problem. Du kan skapa hur många som helst egentligen. Den enda begränsningen är hur mycket ramminne du har.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robalm:

Skrivet av Ph0bLif3:

Jag har min på 1Gb och den fylls knappt. Dessutom tömmer man väl manuellt med jämna mellanrum? 1Gb duger bra. Det är tillräckligt även om du också ska ha browser cachen där också samtidigt i en annan mapp.

Japp! Du kan skapa 2 separata ramdiskar på samma ramminne i ditt system. Inga problem. Du kan skapa hur många som helst egentligen. Den enda begränsningen är hur mycket ramminne du har.

MVH

Ph0bLif3

För temporära filer och surfcache räcker nog även 512MB och blir över, det är trots allt en halv GB.
Jag ser (nästan till min sorg:p) att väldigt lite av min ramdisk används (just nu 17MB).
Vid installation kommer den givetvis fyllas mer, det är då tempfilerna börjar skrivas in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

enda benchmarket jag har gjort och behöver är att mitt system startar under 30 sekunder och är snuskigt snabbt förövrigt. och att det är stabilt.
inte en enda crash sen jag montera ihop burken i julas, börjar undra om något är fel. ja menar när det kommer till datorer så e det ju nästan givet att något måste vara fel haha men inte i mitt fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

För temporära filer och surfcache räcker nog även 512MB och blir över, det är trots allt en halv GB.
Jag ser (nästan till min sorg:p) att väldigt lite av min ramdisk används (just nu 17MB).
Vid installation kommer den givetvis fyllas mer, det är då tempfilerna börjar skrivas in.

Men vid en omstart av windows försvinner ju allt på RAM-Disken, men skrivs igen när datorn är igång.
Är det inte så för en också?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robalm:

Men vid en omstart av windows försvinner ju allt på RAM-Disken, men skrivs igen när datorn är igång.
Är det inte så för en också?

Ja absolut, vad jag menade var att tempkatalogen används just när du installerar ett program, nu är den helt tom.
Sen töms den som sagt vid omstart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Entusiast

Tjena !

Köpte för ett tag sedan en A-data 511 SSD på 120gb.

Testade AS SSD tror jag det hette och det testade accesstiden.
Min polare med Intel 320 fick 0.100 sekunder, och jag fick ungefär 0.230, är inte detta väldigt konstigt då Sandforce baserade SSD'er ska vara snabbare än Intel's 320 ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

När vi ändå talar om ramdiskar så tänkte jag ta upp ett annat sätt med just raminnen att boosta datorns windows prestanda. Detta är kanske lite offtopic men tar upp det ändå eftersom det ger en så pass stor påverkan på system. Man kan tvinga Windows att ladda kernel och drivrutiner på ramminnet istället för HDD/SSD.

Använd "Regedit" i Windows. Gå till: HKEY LOCAL MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management och sätt DisablePagingExecutiv till 1, standard är 0. Sätt LargeSystemCache till 1, standard är 0.

Nu när ni startar om PC'n och framöver kommer kernel+drivrutiner att laddas in i ramminnet istället. Det gör att system prestandan ökar. När jag startade om och tittade i "Aktivitetshanteraren" under prestanda såg jag att det hade använts 1.5Gb ramminne instället för typ 600-800Mb som normalt. Men allting var mycket rappare/snabbare så det var nog värt det.

Har ni WindowsXP eller äldre följ instruktionerna på denna sida: http://buzzblogging.com/tweaks/force-windows-to-load-the-kernel-in-memory/ det finns ytterligare ett steg som man måste följa utöver det som jag nämt ovanför. Annars gör bara dom 2 stegen jag förklarade.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

När vi ändå talar om ramdiskar så tänkte jag ta upp ett annat sätt med just raminnen att boosta datorns windows prestanda. Detta är kanske lite offtopic men tar upp det ändå eftersom det ger en så pass stor påverkan på system. Man kan tvinga Windows att ladda kernel och drivrutiner på ramminnet istället för HDD/SSD.

Använd "Regedit" i Windows. Gå till: HKEY LOCAL MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management och sätt DisablePagingExecutiv till 1, standard är 0. Sätt LargeSystemCache till 1, standard är 0.

Nu när ni startar om PC'n och framöver kommer kernel+drivrutiner att laddas in i ramminnet istället. Det gör att system prestandan ökar. När jag startade om och tittade i "Aktivitetshanteraren" under prestanda såg jag att det hade använts 1.5Gb ramminne instället för typ 600-800Mb som normalt. Men allting var mycket rappare/snabbare så det var nog värt det.

Har ni WindowsXP eller äldre följ instruktionerna på denna sida: http://buzzblogging.com/tweaks/force-windows-to-load-the-kernel-in-memory/ det finns ytterligare ett steg som man måste följe utöver det som jag nämt ovanför. Annars gör bara dom 2 stegen jag förklarade.

MVH

Ph0bLif3

Kan/bör man göra detta även om man har en RAM-Disk med "system och user TEMP" ?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ph0bLif3:

Har ni WindowsXP eller äldre följ instruktionerna på denna sida: http://buzzblogging.com/tweaks/force-windows-to-load-the-kernel-in-memory/ det finns ytterligare ett steg som man måste följe utöver det som jag nämt ovanför. Annars gör bara dom 2 stegen jag förklarade.

MVH

Ph0bLif3

Bör man göra detta om man "bara" har 8gb ram ?

Postar även min fråga igen
Köpte för ett tag sedan en A-data 511 SSD på 120gb.

Testade AS SSD tror jag det hette och det testade accesstiden.
Min polare med Intel 320 fick 0.100 sekunder, och jag fick ungefär 0.230, är inte detta väldigt konstigt då Sandforce baserade SSD'er ska vara snabbare än Intel's 320 ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kan/bör man göra detta även om man har en RAM-Disk med "system och user TEMP" ?

Varför skulle du inte kunna göra det? Jag har gjort det och program startar riktigt snabbt nu. Det blev en märkbar skillnad än med bara RAM-Disk. Jag skulle föredra att ladda allt från ramminnet om det gick eftersom den är så pass snabb att bottlenecken är knappt intill obefintlig. Jag tror i alla fall inte att det kan bli sämre. I alla fall inte om du har tillräckligt med ramminne. Har man för lite kan det ju finnas en risk att det tar slut men bara man har 8Gb eller mera så är det nog lungt tror jag. Kan ju fungera med mindre. Prova och se.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

Varför skulle du inte kunna göra det? Jag har gjort det och program startar riktigt snabbt nu. Det blev en märkbar skillnad än med bara RAM-Disk. Jag skulle föredra att ladda allt från ramminnet om det gick eftersom den är så pass snabb att bottlenecken är knappt intill obefintlig. Jag tror i alla fall inte att det kan bli sämre. I alla fall inte om du har tillräckligt med ramminne. Har man för lite kan det ju finnas en risk att det tar slut men bara man har 8Gb eller mera så är det nog lungt tror jag. Kan ju fungera med mindre. Prova och se.

MVH

Ph0bLif3

Jag testade detta, dock märke jag ingen skillnad, undrar om det kan vara att jag har både Prefetcher/Superfetch på 0 (av) undrar om det påverkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag testade detta, dock märke jag ingen skillnad, undrar om det kan vara att jag har både Prefetcher/Superfetch på 0 (av) undrar om det påverkar?

Vet ej men brukar inte Prefetcher/Superfetch vara på 0 automatiskt med SSD'n? Har för mig det. I alla fall om man installerar OS på en ny SSD så ställer den om sig automatiskt. Tror jag i alla fall. Rätta mig om jag har fel.

Uppdaterat: Har kollat upp det nu. Upptäckte att du hade rätt. Har man Superfetch/Prefetcher avstängd så märker man ingen skillnad i prestandan. Fast gällande just Prefetch behöver man nog inte stänga av om man har tillräckligt med ramminne för den är ju så pass snabb ändå. Förresten var Superfetcher redan avstängd för mig.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

Vet ej men brukar inte Prefetcher/Superfetch vara på 0 automatiskt med SSD'n? Har för mig det. I alla fall om man installerar OS på en ny SSD så ställer den om sig automatiskt. Tror jag i alla fall. Rätta mig om jag har fel.

MVH

Ph0bLif3

Tror inte det, jag ändrar alltid "Superfetch från 2 till 0" i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen offtopic men hittade ett bra tweakprogram till Widows 7. http://cwtuning.com/windows-7-optimization-index.htm Tänkte det var bra att känna till. Detta programm gör allt enklare skulle jag tro.

Här en till länk: http://downloadsquad.switched.com/2009/05/29/7-free-windows-7-tweaking-utilities/ med olika program.

Notera att dessa är seriösa sidor. Är ej warez. Det mesta är troligen trials som man måste köpa senare. Och dom som är gratis är nog begränsade och fungerar inte fullt ut som fullversionerna.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II 2.5inc

Får la anses som ett normalt resultat?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tror inte det, jag ändrar alltid "Superfetch från 2 till 0" i alla fall.

Du robalm. Alltså du måste bara skaffa WinTuning 7 programmet. Det är så enkelt att optimera Windows 7 nu. Det bästa med den är att du kan ändra på din CPU's L2 cache. Inte rent fysiskt men den kan använda ditt ramminne som en förlängning till L2 cachen. Har satt den på max just nu @16Mb. L2 cachen på en 2600K är ju normalt bara 4x256Kb. Men fy vad det ökade på prestandan! Ska bänktesta imorgon och se om det gör någon skillnad. Än så länge så ser det bra ut men vi får se...

Uppdaterat: Sätt ej L2 cachen större än originalet på din CPU. Läste om det på nätet. Det kan förstöra ditt system. 2600K har 4x256Kb alltså 1024=1Mb. I mitt fall så stog det 0 i registret vilket betyder default på endast 1x256Kb så ändrade det till 1Mb med WinTuning 7 så att Windows 7 kan adressera det korrekt.

Ooops! Fortfarande offtopic. Det är lite svårt att sätta in detta ämne under en specifik kategori eftersom den innehåller lite av varje så att säga.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph0bLif3:

Du robalm. Alltså du måste bara skaffa WinTuning 7 programmet. Det är så enkelt att optimera Windows 7 nu. Det bästa med den är att du kan ändra på din CPU's L2 cache. Inte rent fysiskt men den kan använda ditt ramminne som en förlängning till L2 cachen. Har satt den på max just nu @16Mb. L2 cachen på en 2600K är ju normalt bara 4x256Kb. Men fy vad det ökade på prestandan! Ska bänktesta imorgon och se om det gör någon skillnad. Än så länge så ser det bra ut men vi får se...

Uppdaterat: Sätt ej L2 cachen större än originalet på din CPU. Läste om det på nätet. Det kan förstöra ditt system. 2600K har 4x256Kb alltså 1024=1Mb. I mitt fall så stog det 0 i registret vilket betyder default på endast 1x256Kb så ändrade det till 1Mb med WinTuning 7 så att Windows 7 kan adressera det korrekt.

Ooops! Fortfarande offtopic. Det är lite svårt att sätta in detta ämne under en specifik kategori eftersom den innehåller lite av varje så att säga.

MVH

Ph0bLif3

Kul att höra att du är nöjd
Själv använder jag "Windows 7 manager" har använt detta tweakprogram i flera år nu
Och där kan du också ändra "L2 cachen" genom 1 knapptryck.

Visa signatur