Letar efter ett nytt chassi för 1000-1800.

Permalänk
Medlem

Letar efter ett nytt chassi för 1000-1800.

Tjena sweclockers!

Söker efter ett nytt chassi som skall vara rymligt (en hel del rymligare än ett Antec Sonata III chassi, vilket är det jag har nu), bra med kylning och även inbyggd ljuddämpning (istället för att köpa ljuddämpningsmattor, vilka ju också suger åt sig värme, och installera efterhand). Det får kosta mellan 1000-1800 kr.

Tack på förhand / seriegubben : )

Permalänk

HAF 932 Vet inte om det har ljuddämpning men helt klart ett prisvärt chassi!

Visa signatur

| I5 2500K | GTX 560Ti | MSI P67A-GD55 | Corsair Vengeance 8GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddexXXx
HAF 932 Vet inte om det har ljuddämpning men helt klart ett prisvärt chassi!

Den ser ju onekligen intressant ut, men den är tillverkad av stål. Är inte aluminium bäst konstruktionsmaterial för chassin, eller bara något jag fått för mig? Dessutom så är det viktigt med inbyggd ljuddämpning, dessvärre. För mer än 1200 kr tycker jag att man kan kräva något sådant ; )

Jag har läst en del om det kommande Fractal Design Define R2. Det har ju inbyggd ljuddämpning och ser väldigt snyggt ut, samtidigt som introduktionspriset, liksom ordinarie priset, ser förmånliga ut. Frågan är bara om det skiljer sig en hel del från Antec Sonata III vad gäller rymligheten och kylning. Ett riktigt bra chassi för det priset verkar lite otroligt, och nu när jag köper ett nytt chassi efter bara ca ett år så vill jag veta att jag får det absolut bästa för mina pengar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Minns jag fel nu, eller var det inte i SweC's recension av den lådan som det kom fram att de hade gjort ett ganska stort misstag? Nämligen att göra hålet i moderkortsplåten som ska underlätta vid byte av CPU-kylare för litet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, läste sweclockers recension av chassit (http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6189&page=1) och chassit ser helt ok ut, men av de designmissar som förekommer så tycker jag ändå att man väl borde hitta något bättre att hänga i granen för ca 1500 kr? : P

Jag ställer höga krav på att vibrationer skall dämpas så gott som det bara går, att chassit skall vara rymligt och att det skall ha goda kylningsmöjligheter. Nexus Edge ger uppenbarligen inte tillräckligt bra ljuddämpning, vilket är ett stort minus, men rymligheten är mer än tillräcklig och kylningsmöjligheterna många. Innan jag bestämmer mig så måste jag nog ta en titt på andra bra chassin som ni rekommenderar. Tack för tipset dock ; )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben
Den ser ju onekligen intressant ut, men den är tillverkad av stål. Är inte aluminium bäst konstruktionsmaterial för chassin, eller bara något jag fått för mig?

Är väl inget större fel på stålchassi förutom att dem väger för jävla mycket. mitt e i stål och det inget kul om man ofta e på lan.

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnasErik
Är väl inget större fel på stålchassi förutom att dem väger för jävla mycket. mitt e i stål och det inget kul om man ofta e på lan.

Man lyfter väl lite skrot? : P

Permalänk
Medlem

Antec twelve hundred
Ingen ljudämpning men ändå rymlig och bra kylning

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urioz
Antec twelve hundred
Ingen ljudämpning men ändå rymlig och bra kylning

Ha tyvärr hört att detta chassi inte är direkt tyst. Besökte själv en Inet butik i somras som hade ett datorsystem utställt med just detta chassi. Datorn hade belastats hårt och fläktarna i chassit lät något fruktansvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peatear
Cooler Master HAF 932.

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Läste sweclockers recension. Det verkar som om chassit har en del problem med ljudnivån, och en låg ljudnivå är ju det jag prioriterar mest, så inte heller detta chassi duger.

Kom igen nu vänner! Ge mig ett riktigt bra chassi : )

Permalänk

Jag tror att den bästa lösningen skulle vara att köpa en låda du gillar för ca 1000kr och sedan köpa ljuddämpning och fixa på eget vis.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa mitt P182 Se för 700 kr och sedan köpa tysta fläkta för 1000 kr.

Permalänk
Medlem

NZXT Whisper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Jag tror att den bästa lösningen skulle vara att köpa en låda du gillar för ca 1000kr och sedan köpa ljuddämpning och fixa på eget vis.

Det verkar ju inte bättre än att man får göra så. Jag har två stycken Noctua NF-S12B FLX 120mm som jag kan använda. Den ena får inte plats i mitt Antec, så det vore kul att få användning för den. Så köper jag ett nytt chassi skall den som sagt vara rymlig, tyst och med bra kylning. Ljuddämpning kan jag få genom att trycka fast några ljuddämpningsmattor från inet, typ de här och genom att använda mina två Noctua fläktar, och eventuellt köpa en tredje (det blir väl antagligen nödvändigt.)

Sedan så har jag ju fortfarande problemet med vilket chassi som är bäst (för runt 1000 kr som du säger, eller mer) och dessutom skulle jag gärna vilja ha en bra fläktkontroll till den. Frågan är då vilken fläktkontroll jag skall ha. Några rekommendationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quzzi
Du kan ju köpa mitt P182 Se för 700 kr och sedan köpa tysta fläkta för 1000 kr.

Jo precis, det är väl så jag får köra, men varför vill du sälja ditt chassi, och är det bra? ; )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
NZXT Whisper?

Kanske det. Fick ju varken otroligt negativa kommentarer eller stående ovationer från sweclockers, men kylningsproblemen i övre delen av chassit bekymrar mig. Inget chassi är ju perfekt, men med ett rymligare chassi är det inte omöjligt att jag skaffar mig crossfire med heta grafikkort, och otrevliga temperaturnivåer vill jag inte ha.

Tack för era svar hittills : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben

Jo precis, det är väl så jag får köra, men varför vill du sälja ditt chassi, och är det bra? ; )

P182 SE är recenserad av Sweclockers här. Hela P18X-serien är väldigt bra chassin, de har bra möjligheter för både tystnad och bra kylning. Fast just P182 SE är väl lite speciell med dess spegelfinish.

Mitt tips är annars uppföljaren P183, recenserad av SPCR här. Fractal Design Define R2 som du nämnde ser ju också intressant ut, men saknar bra recensioner än så länge.

Permalänk

Antec 1200 eller 902

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk

Köp inte 902 trångt !

Visa signatur

| I5 2500K | GTX 560Ti | MSI P67A-GD55 | Corsair Vengeance 8GB |

Permalänk

Antec 902 kyler grymt bra och när man ska dra kablar så finns det mycket bra hål som underlättar detta. Chassit är inte alls trångt heller, och de borde jag veta för jag kör två GTX 295!! Det låter knappt nånting när man kör fläktarna på low och medium så det är ganska tyst också

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |