Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Skrivet av peterplomeros:

Mitt ATi Radeon har lirat hur bra som hels med Windows 7, plötsligt är muspekaren borta när jag lirar Bad company och Starcraft. Funkar perfekt i övrigt.
Muspekaren blir osynlig men den går att använda?
Jävligt trist när Starcraft ligger o väntar på att liras
Enormt tacksam för tips, uppdaterat drivisar men inget hjälper

Hade nästan tänkt o säga gå tillbaks till tidigare Ccc, Men försvinner den i spelen eller i os, eller i båda ?

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

Köpte nyss ett vattenblock till mitt 5850pcs+, trodde aldrig jag skulle hitta ett block som skulle passa mitt kort men det gjorde jag. Så alla ni som inte har referens kort kan kolla in Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH om ni letar efter block:) Här är även lite bilder på blocket och mitt grafikkort http://www.sweclockers.com/galleri/5708-r2-goes-h2o Lämna gärna en kommentar

Permalänk
Medlem

Hej!

Har försökt sökt runt på internet för något vettigt svar men sen tipsade polaren mig om denna sida så försöker väl här!

Tänkte införskaffa mig ett HD5850, jag sitter idag på ett 4850 så har läst att det är ett bra kort för en rätt så billig peng.
Nu till min fråga. 1. Jag har ett corsair 450w nättagg, har kollat runt lite och dom rekommenderar 500w nätagg till kortet fast sen när man läser recensionerna så drar den ju förbannat lite ström, dock utan skärm men tror ni att det funkar ändå?
2. Har Intel core2duo e8500@3,16ghz, RAM Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2. Skulle jag kunna prestera fullt ut med ett 5850 med datorn eller skulle processorn bli en flaskhals?

Tacksam för svar mvh /newbii

Permalänk
Skrivet av callert:

Hej!

Har försökt sökt runt på internet för något vettigt svar men sen tipsade polaren mig om denna sida så försöker väl här!

Tänkte införskaffa mig ett HD5850, jag sitter idag på ett 4850 så har läst att det är ett bra kort för en rätt så billig peng.
Nu till min fråga. 1. Jag har ett corsair 450w nättagg, har kollat runt lite och dom rekommenderar 500w nätagg till kortet fast sen när man läser recensionerna så drar den ju förbannat lite ström, dock utan skärm men tror ni att det funkar ändå?
2. Har Intel core2duo e8500@3,16ghz, RAM Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2. Skulle jag kunna prestera fullt ut med ett 5850 med datorn eller skulle processorn bli en flaskhals?

Tacksam för svar mvh /newbii

Tänkte först säga att du borde va ok, men rek finns av goda anledningar och du bör om du kan ordna med nytt nättagg ! Så jäkla mycket extra kr är det inte, även om det såklart är relativt bla bla bla men mot att inte kunna köra så är det inte mycket pengar.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockesjö:

Tänkte först säga att du borde va ok, men rek finns av goda anledningar och du bör om du kan ordna med nytt nättagg ! Så jäkla mycket extra kr är det inte, även om det såklart är relativt bla bla bla men mot att inte kunna köra så är det inte mycket pengar.

Okej tack!

Till den andra frågan, kommer proessorn bli flaskhals eller kommer jag kunna få ut full prestanda ändå?

Mch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av callert:

Okej tack!

Till den andra frågan, kommer proessorn bli flaskhals eller kommer jag kunna få ut full prestanda ändå?

Mch

full prestanda.
om du inte spelar med mer än 1920x1080 så lär det räcka och bli över.
en dualcore räcker långt fortfarande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

full prestanda.
om du inte spelar med mer än 1920x1080 så lär det räcka och bli över.
en dualcore räcker långt fortfarande.

Ahh kanon! Tack för informationen

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett HD5870, och tänkte se hur högt jag kunde klocka det, men går det inte att gå över 900/1300 utan att flasha BIOS?

Det är ett XFX HD5870 "XT"

Permalänk

Hejsan!

Vet inte om problemet har tagits upp här än men iallafall.
Jag har köpt och bygt ihop en ny dator åt mig själv, är inte väldigt duktig på sådana saker men jag har stött på två väldigt störande problem.
Vi tar det första här o nu.

Mina specs: http://i36.tinypic.com/103br02.jpg

Så, jag får efter bara några minuter av aktivitet på datorn en krash, den går till såhär.
Jag kan göra vad som helts, från att spela till att vara afk. Hursomhelts så fryser den sig sen kommer det upp Vertikala linjer över hela skärmen av olika färg nästan varje krash. Har Windows 7 64-bit och är 100% säker att alla drivrutiner och allt är insatt rätt i datorn.
Nån som har nån aning om vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moniequel:

Så, jag får efter bara några minuter av aktivitet på datorn en krash, den går till såhär.
Jag kan göra vad som helts, från att spela till att vara afk. Hursomhelts så fryser den sig sen kommer det upp Vertikala linjer över hela skärmen av olika färg nästan varje krash. Har Windows 7 64-bit och är 100% säker att alla drivrutiner och allt är insatt rätt i datorn.

Allting är up to date ?!
Drivare, bios och vbios ?!

Hade också problem med dom beryktade vertikala linjerna förut, men det försvann helt med nytt vbios.

Permalänk

Hur framtidssäkert är ett 5850? Setupen nedanför. Är ganska grafikkräsen. Spelar Bc2, Cod4, och kommande Medal of honor. Fan, något mer roligt spel som kommer?

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsson95:

Hur framtidssäkert är ett 5850? Setupen nedanför. Är ganska grafikkräsen. Spelar Bc2, Cod4, och kommande Medal of honor. Fan, något mer roligt spel som kommer?

Bra, men invänta lanseringen av HD6000 och dess motsvarighet först. HD5850 närmar sig ju ett år och är således relativt gammal, och med mindre roligt pris. Står sig dock bra mot Nvidias produkter fortfarande.

Mitt klarar nästan allt (Metro 2033 kan bli lite tungt) och kortet presterar rätt bra även i Eyefinity-läget (6024x1200 pixlar för min setup).

Det som kan tala emot HD5850 är möjligen DX11, då tesseleringen inte är bra nog i mitt tycke. Nvidias kort är inte nödvändigtvis bättre på detta område heller då framtida DX11-spel högst sannorlikt behöver kraftfullare tesseleringsfunktioner än vad dagens grafikkort har. Är DX11 inte så viktigt så bör kortet hålla ett bra tag, mycket prestanda/watt.

Min personliga åsikt som entusiast och användare.

Permalänk
Skrivet av Moniequel:

Hejsan!

Vet inte om problemet har tagits upp här än men iallafall.
Jag har köpt och bygt ihop en ny dator åt mig själv, är inte väldigt duktig på sådana saker men jag har stött på två väldigt störande problem.
Vi tar det första här o nu.

Mina specs: http://i36.tinypic.com/103br02.jpg

Gissar på ditt graffe och att de inte är tillräckligt me vcore !! Kan ändra i ccc (overclock) men läs om vad som är rimligt innan du gör något där!!, glöm inte att ändra så att du får "load profile at startup" om inte annat rensa drivrutinerna ordentligt innan du installerar nya.

Om nu inte Techwolfs råd funkade !!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Bra, men invänta lanseringen av HD6000 och dess motsvarighet först. HD5850 närmar sig ju ett år och är således relativt gammal, och med mindre roligt pris. Står sig dock bra mot Nvidias produkter fortfarande.

Mitt klarar nästan allt (Metro 2033 kan bli lite tungt) och kortet presterar rätt bra även i Eyefinity-läget (6024x1200 pixlar för min setup).

Det som kan tala emot HD5850 är möjligen DX11, då tesseleringen inte är bra nog i mitt tycke. Nvidias kort är inte nödvändigtvis bättre på detta område heller då framtida DX11-spel högst sannorlikt behöver kraftfullare tesseleringsfunktioner än vad dagens grafikkort har. Är DX11 inte så viktigt så bör kortet hålla ett bra tag, mycket prestanda/watt.

Min personliga åsikt som entusiast och användare.

Vad är tesselering egentligen?

Men tänkte mest på om 5850 och 5870 skulle sänkas bra i pris när -6000 kommer. Har ju en liten budget hehe

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

En snabb fråga På inet ser inte jag att dom har den vanliga designen på 5850, de finns andra med någon annorlunda kylare. XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Vad är det för skillnad på den jämfört med:

Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Jag nämnde tidigare att min fps började droppa lite mer än vanligt när det tex är mycket action och rök i spelet.
Idag märkte jag att min fps låg på 50-60fps hela tiden. Ibland 30. Jag har ett 5870. Jag provade direkt att ladda ner senaste drivrutinerna men det hjälpte ej. I CSS så ligger jag på 50 men i vanliga fall 150-200. Vad är felet?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag nämnde tidigare att min fps började droppa lite mer än vanligt när det tex är mycket action och rök i spelet.
Idag märkte jag att min fps låg på 50-60fps hela tiden. Ibland 30. Jag har ett 5870. Jag provade direkt att ladda ner senaste drivrutinerna men det hjälpte ej. I CSS så ligger jag på 50 men i vanliga fall 150-200. Vad är felet?!

Har du v-sync på eller av?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du v-sync på eller av?

Av

Provade MW2 nu och kollar jag upp i skyn så får jag ca 70-80 men annars så ligger jag på 50-60. Helskumt.

Jag ställde in lite olika inställningar under 3D (AA) idag på dagen. Bara för att testa. Men nollställde och jag har ju installerat om CCC så det borde inte vara problemet. Grafikkortet borde ju inte vara trasigt. Då skulle det ju låta mer eller inte fungera alls kan man tycka.

EDIT
Det är betydligt bättre idag men fortfarande inte 100%. Tex när jag scope-ar in med R700 i CoD4 så sjunker in fps till 80 ungefär. Annars kan den hålla 125 HELA tiden.

Permalänk
Medlem

Duger denna kylare till mitt xfx 5870? WEBHALLEN.com - Arctic Cooling Accelero L2 Pro VGA Kylare
Tycker referenskylaren surrar som fan, även i idle. Vill ha något som är så tyst som möjligt. Ska inte överklocka!

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fabbe101:

Duger denna kylare till mitt xfx 5870? WEBHALLEN.com - Arctic Cooling Accelero L2 Pro VGA Kylare
Tycker referenskylaren surrar som fan, även i idle. Vill ha något som är så tyst som möjligt. Ska inte överklocka!

Är det AMD's referensdesign på ditt kort eller är det XFX egna design?

Permalänk
Medlem

Okej. Du tror inte det räcker med den jag föreslog alltså? Får för mig att dom där låter mkt efter som det är 2/3 fläktar.

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Sapphire 4870x2 som började överhettas i våras, klockade ner det någon gång i maj(under default, har aldrig haft det överklockat) för att jag skulle kunna använda det men det blev bara värre, så med en vecka kvar på 2-års garantin skickade jag in det på retur till Komplett. Idag kom ersättningskortet, ett Powercolor HD 5870 PCS++.. Fabriksöverklockat till 950/1200MHz och med en MYCKET tyst kylare.. Mitt gamla 4870x2 lät ju som ett brunstigt jetplan medans det nya kortet inte låter mer än en 120mm chassifläkt även vid full belastning.. Kortet går heller inte över 60 grader.. Så jag klagar inte, jävligt bra support av Komplett, dessutom är det nya kortet minst 30% snabbare än det gamla..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Hej, har ett 5850 som ligger i 920core, 1235 mem @ 1.16v (håller på att överklocka det) och har märkt en irriterande bugg, (detta hände även innan jag började överklocka det) när grafikkortet switchar mellan 2D och 3D mode händer det ibland att grafikrutinen kraschar, har hänt någon gång att jag fått BSOD pga detta (atikmdag.sys som skapade BSODen) men detta var innan överklockning.

Jag testade att installera AMD GPU CLOCK TOOL v0.9.26.0 för 5870 för att ställa kortet att alltid köras i 3d mode, men där gick programmet bet då "Same Clock Settings for All Devices" "2D Clocks" och "3D Clocks" är gråa och är oklickbara i Options

Jag ber nu det högra makterna om hjälp via denna tråden. Någon som vet hur jag fixar detta? Varför är inställningarna oklickbara i amd gpu tool? Kan detta avhjälpas i någon config?

MVH David

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Hej, har ett 5850 som ligger i 920core, 1235 mem @ 1.16v (håller på att överklocka det) och har märkt en irriterande bugg, (detta hände även innan jag började överklocka det) när grafikkortet switchar mellan 2D och 3D mode händer det ibland att grafikrutinen kraschar, har hänt någon gång att jag fått BSOD pga detta (atikmdag.sys som skapade BSODen) men detta var innan överklockning.

Jag testade att installera AMD GPU CLOCK TOOL v0.9.26.0 för 5870 för att ställa kortet att alltid köras i 3d mode, men där gick programmet bet då "Same Clock Settings for All Devices" "2D Clocks" och "3D Clocks" är gråa och är oklickbara i Options

Jag ber nu det högra makterna om hjälp via denna tråden. Någon som vet hur jag fixar detta? Varför är inställningarna oklickbara i amd gpu tool? Kan detta avhjälpas i någon config?

MVH David

Har samma problem typ....

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk

provat höja idle klocksen i te,x bios?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Är väll inte bara o klampa in i BIOS och ändra på saker i ett grafikkort på samma sätt som i en processor? Men om du kan berätta hur jag kommer in i BIOS och ändrar det så gärna!

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Hej

Hade tänkt och fråga lite efter råd på luftkylare till mitt 5850 vertex amd's style. Pris spelar ingen större roll då jag först hade tänkt fixa vatten kylning. Men den ska vara ljudlös vid idel. Mitt 5850 hade jag tänkt clocka så hårt de går för en 24/7 clock.

Permalänk
Medlem

Har nu haft mitt nya 5870 som jag fick i utbyte mot mitt defekta 4870x2 på garantin och måste säga att jag är supernöjd..
Det är ett PowerColor PCS++ dvs fabriksöverklockat och med en bättre kylare..
Jag slog igång GPU-Z och körde CoD MW2 i 2 timmar med all grafik maxad för att se hur det gick..
För det första gick aldrig GPUn över 55% användning, helt super.. Temperaturen höll sig under 55 grader och fläkten gick aldrig över 35% hastighet.. Kortet är för övrigt totalt tyst, det är nog den fläkt som låter minst i hela burken och då har jag en 200mm och ett par 120mm fläktar som låter väldigt lite.. Kan jämföras med mitt gamla Sapphire 4870x2 som redan i menyn av MW2 lät som ett jetplan i brunst och gick upp i 120 grader efter några minuters spelande(därav garantireturen)
Vad finns det för bra program för att belasta ett grafikkort lite mera? Jag vill se var temperaturen landar vid full belastning av GPUn. Och säg inte 3dmark, det måste väl finnas något annat??

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Preed:

Har nu haft mitt nya 5870 som jag fick i utbyte mot mitt defekta 4870x2 på garantin och måste säga att jag är supernöjd..
Det är ett PowerColor PCS++ dvs fabriksöverklockat och med en bättre kylare..
Jag slog igång GPU-Z och körde CoD MW2 i 2 timmar med all grafik maxad för att se hur det gick..
För det första gick aldrig GPUn över 55% användning, helt super.. Temperaturen höll sig under 55 grader och fläkten gick aldrig över 35% hastighet.. Kortet är för övrigt totalt tyst, det är nog den fläkt som låter minst i hela burken och då har jag en 200mm och ett par 120mm fläktar som låter väldigt lite.. Kan jämföras med mitt gamla Sapphire 4870x2 som redan i menyn av MW2 lät som ett jetplan i brunst och gick upp i 120 grader efter några minuters spelande(därav garantireturen)
Vad finns det för bra program för att belasta ett grafikkort lite mera? Jag vill se var temperaturen landar vid full belastning av GPUn. Och säg inte 3dmark, det måste väl finnas något annat??

Ser ut som att det blev ett trevligt garantibyte.

Jag föreslår Furmark för att belasta grafikkortet: http://www.sweclockers.com/artikel/12202-atta-verktyg-for-ove...