Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa i7?

hej hej, var inne på att lägga 10.000 på en dator men hittade Guru Fire i7på notebookguru.

Guru Fire i7 - 1569 Euro

* Processor:
* Intel Core i7-970QM 1,6-2,8 GHz 6 MB Level3 Cache
* Memory:
* 4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston
* Screen:
* 15,6 inch FullHD LED TFT 1920x1080 Pix Glare Type
* Webcam:
* 2.0 MegaPixel
* Graphics Card:
* NVIDIA GeForce GTX260M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
* Optical Drive:
* 8x Multi DVD Burner
* Hard Drive:
* 500 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm
* Wireless LAN:
* 300 MBit 5100 Intel
* Bluetooth:
* Bluetooth 2.0 EDR
* Additional Module:
* without
* Additional Power Supply:
* without
* Mouse:
* without
* Carry Case:
* without
* Keyboard:
* Schweden / SWE
* Operating System:
* without
* Zero Dead Pixel Guarantee:
* without
* Warranty:
* 24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Guru Storm i7 - 1699 Euro

* Processor:
* Intel Core i7-970QM 1,6-2,8 GHz 6 MB Level3 Cache
* Memory:
* 4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston
* Screen:
* 17,3 inch FullHD LED TFT 1920x1080 Pix Glare Type
* Webcam:
* 2.0 MegaPixel
* Graphics Card:
* NVIDIA GeForce GTX280M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
* Optical Drive:
* 8x Multi DVD Burner
* Hard Drive:
* 500 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm
* 2. Hard Drive:
* without
* RAID Configuration:
* without
* Wireless LAN:
* 300 MBit 5100 Intel
* Bluetooth:
* Bluetooth 2.0 EDR
* Additional Module:
* without
* TV-Modul:
* without
* Additional Power Supply:
* without
* Mouse:
* without
* Carry Case:
* without
* Keyboard:
* Schweden / SWE
* Operating System:
* without
* Zero Dead Pixel Guarantee:
* without
* Warranty:
* 24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Mitt dilemma ligger lite i hur stor skärm jag vill ha, då jag troligtvis ofta kommer koppla den till en extern skärm så känns nog 15.6 " mest "bärbart" och aktuellt.

Nu till mina frågor, jag är inte jättehaj på i7 osv men jag känner att det kanske är värt att lägga till lite extra istället för att köpa en ny om 1 år.

Det jag tänker på är, är det värt att köpa någon av dessa? Pengarna är inte problemet, men jag vill inte kasta dem i sjön så att säga.

Sen vet jag ärligt talat inte hur bra i7 osv är till gaming osv. Har bara förstått att det är det senaste?

Kommer spelas en del på den, är inte en sån som sitter på fiket och läser aftonbladet på datorn. Den ska ersätta min stationära så strömmer kommer nog ofta vara i. Har hört att man ska ta ut batteriet när man har strömmen inkopplad när man spelar osv. Värmen ska tydligen inte bli lite hög då, stämmer detta?

Är lite orolig för hur stor värmealstringen kommer vara samt så hoppas jag inte att man har 10 min batteritid (kan man hoppas på runt 2 timmar?).

Hoppas någon har lite erfarenhet kring dessa modeller eller just processorn osv.

Skulle uppskatta lite hjälp, även om det betyder andra modeller.

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon info??

Det är väl här människor har koll? jag har inte det tyvärr

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Har bara kollat på Clevo W860CU (Guru Fire i7) så här kommer lite kommentarer om den:
Batteritiden är ganska låg, Clevo anger den till 90 minuter och tillverkarens uppgifter är oftast orealistiska glädjesiffror. Det är även angivet för GTX 260M och inte GTX 280M (verkar inte som notebookguru tillåter utrustning med den dock, t.ex. kobaltcomputers.co.uk har den som standard).

Det är desktopersättare och sådana är alltid varmare än utpräglade bärbara, dock verkar varken över eller undersidan av datorn vara speciellt varma (se sida 5 i nedanstående recension), men man bör nog undvika att ha datorn i knät.

i7 970QM existerar inte? Core i7 mobile är det senaste och snabbaste för bärbara, dom har en hel del förbättringar jämfört med tidigare processorer som gör att dom ger mer prestanda på lägre klockfrekvens.

Att ta ut batteriet förlänger livslängden på det (eftersom man undviker onödiga urladdning/uppladdningscykler och även exponerar batteriet för mindre värme), att det skulle ge märkbar temperaturminskning tvivlar jag på eftersom laddningsströmmen brukar vara betydligt mindre än drivströmmen för resten av maskinen.

Recension av modellen (på tyska):
http://www.notebookjournal.de/tests/notebook-review-mysn-xmg6...

Permalänk
Medlem

okej tack tack, angående processornamnet, jag kopiera bara direkt från gurus sida

men det låter ju som att det är värt att köra på det, prestandan är ju grym med denna. Med tanke på att den ska ersätta min stationära så är inte batteritiden det viktigaste.

tack för svaret!

Visa signatur

Permalänk

Du har ju alltid möjligheten att köpa en billigare bärbar för 6000-8000kr med HD4650/GT130M för spel på resande fot och sedan satsa resten av pengarna 10000kr på en stationär med i7 eller i5 cpu och HD5850/HD5870 för extrem gaming.

Min dv7 går förvånansvärt bra i de flesta spel men vill jag kräma på ordentligt så startar jag min desktop med i7-920 och HD4870. Fast det är klart desktopen tar ju en del plats.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tro mig jag har bollat med iden fram och tillbaka, men lägga 7000 idag och byta om 1 år mot att lägga 16000 och ha den i 3 år är ju en skillnad.

Jag kommer pendla en del till norge, därav köpet av en kraftfull bärbar.

Sen är mitt problem följande, har en stationär som når 4 års gränsen snart i ålder. Dvs min bärbara ska klara allt, Musikprogram, Spel, dja osv osv

Eftersom jag har pengarna så vill jag ju få ut så mycket som möjligt, och efter att ha surfat timtals på alla svenska sidor så har jag ärligt talat inte kommit i närheten prismässigt vad man får dessa datorer för.

När de i sverige väl trycker in bra komponenter så tar de mycket mer betalt än på dessa tyska sidor.

och prestandamässigt kanske en dator för 7000 håller just nu, men jag ska ju köpa min idag så jag vill ju ha den lite framtidssäker också.

I samband med att i7 kom så kändes det bara dumt att köpa något "gammalt" för 10000 som jag säkert kommer byta ut inom 1.5 år (syftar på Msin).

Tycker ni jag resonerar fel?

Visa signatur

Permalänk

Har ingen direkt erfarenhet av Guru Fire/Storm men mer prestanda för pengarna går nog inte att få tag i just nu. Den kommer säkert att kännas pigg och rapp om 3 år fast då är den nog prestandamässigt jämförbar med lågbudget bärbara.

Såg i en tråd här på forumet att Dell Sverige tog mer än 20000kr för sin bärbara i7:a medan samma dator i England (Dell UK) kostade ca 13000kr så även jag kommer nog att beställa min nästa dator från något annat EU land om inte priserna i Sverige blir mer normala.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Har nyligen själv beställt en Guru Fire i7 med denna konfig.

Guru FIRE i7

Keyboard:Schweden / SWE
Bluetooth:Bluetooth 2.0 EDR
Processor:Intel Core i7-970QM 1,6-2,8 GHz 6 MB Level3 Cache
Memory:4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston
Screen:15,6 inch HD+ LED TFT 1600x900 Pix Glare Type
Webcam:2.0 MegaPixel
Graphics Card:NVIDIA GeForce GTX260M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
Optical Drive:8x Multi DVD Burner
Wireless LAN:300 MBit 5100 Intel
Festplatte:500 GB Seagate Momentus 7200 U/Minute mit FreeFallSensor

Har kört på bärbart i 10 år och har varit jäkligt nöjd med det av någon anledning. Har dock aldrig kunnat vara med på diverse LAN osv som mina kompisar anordnade. Nu hoppas jag dock att man skulle kunna vara med och leka lite. Min budget för ny dator låg väl egentligen runt 12000 men när den nya fire kom med i7 kändes det som ett måste. Jag vet inte varför men det gjorde helt enkelt det.

Pga kostnads skäl så valde jag den minsta utav processorer i i7 segmentet men den klockar juh upp till 2,8 vid singlethread program och vid behov så det ska väl lösa sig. Annars var det en av de saker som jag ja.. gärna hade uppgraderat.

Den andra anledningen till att jag väntade var att bara i7 varianten har Glare skärm. Gillar inte Non-glare alls så det var den största anledningen till att jag väntade.
Dock tog jag inte FULL-HD skärmen. Varför ska jag ha det på min lilla skärm som jag endast kommer att använda när jag snabb Lanar. Kommer att köpa till en större skärm modell 22 tum el dyl.

Det jag inte kan hitta någon info om är hur mycket värme denna maskin pumpar ut. Men min gamla Asus som jag köpte förra vintern blir det så varmt att datorn ibland stänger av sig själv. Min fps i många spel blir tokvärdelös. Löste dock detta med en kylplatta från Zalman som är helt jävla strålande.

Ni andra som köpt Guru datorer. Är ni nöjda?

BTW Adrii. ta bort Full-hd skärmen och lägg till hdd:n med 7200 rpm.
Stöttåligare och mycket snabbare vid laddningstider etc.