Permalänk

Bygga en luftballong!

Kalla mig galen, men jag ska verkligen försöka bygga en :).
Behöver dock lite tips, så här långt har jag tänkt hittils.
Nedan skriver jag upp lite saker som jag kommer behöva:

1. Starka snören (starka bindningar mellan ballong och korg).
2. Stabil korg.
3. Någon sorts brännare (vad ska jag använda, hur fungerar den exakt)?.
4. Någon RIKTIGT stor textil, av något slag? Vad skall användas? Vilken textil orkar hålla upp en korg med högst 200kilo i?

Kom med idéer, det här ska bli verklighet!

Visa signatur

[size="1"]Jag hatar att äga!

Permalänk

jag såg sånt på hjärnkontoret när jag va liten
dom tog olja och satte fyr på i en liten lätt behållare (typ urgröpt litet ljus (sånna man har i snölycktor)) ta sedan typ nåt papper eller nåt, med stårt avstånd från kogen
men den blir bara ca. 10 cm stor

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Jag och farsan gjorde en i bakplåtspapper vi tejpan ihop till en stor ballong.Den vart ca 1m hög utan korg. Lyfte iaf mina action figurer

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

du kan använda en blåslampa som brännare!

Permalänk

För de som inte förstått så ska den användas av människor, inte kvalster ;).
Jag har alltid velat flyga fritt när jag vill och var jag vill, jag måste göra en.

För en ny kostar väl x antal tiotusen?

Visa signatur

Permalänk

med tyget + brännare kan det nog gå upp mot ett antal 10000

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk

Jo, men helst inga spekulationer.
Konkreta förslag.
Finns det någon ballongflygningsklubb?

Vad som helst, nu är jag upphetsad

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

vad har en jävla luft balong med data modd att göra?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

eget bygge vet du!

tänk på att ballongen måste vara skapligt stor för att kunna lyfta dig!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
eget bygge vet du!

tänk på att ballongen måste vara skapligt stor för att kunna lyfta dig!

jag tror inte att han kan flyga en ballong....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PolluX
Jag och farsan gjorde en i bakplåtspapper vi tejpan ihop till en stor ballong.Den vart ca 1m hög utan korg. Lyfte iaf mina action figurer

heheh jag och min farsa med... )

EDit: Undra hur lagligt de e att bygga en egen ballong som man sedan flyger lite var stans med...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kanske kan använda segeltyg.. pappa byggde ett segel till våran båt.. sånna e nog rätt tåliga.. vet inte va de e för sorts tyg dock...

Permalänk
Medlem

Ballong???

Jo, en att köpa en ballong är dyrt som 18. Däremot kan ett tips vara att åka ner till Monza nästa år och sno en Ferrariflagga, ( såg att det fanns hiskligt stora ) och kommer du hem vid liv så har du raskt ordnat ihop en j--a massa kvadratmeter rött fjäderlätt duk att tråckla ihop till en flygfarkost. Motor, eller brännare kan ju vara att i 14 dagar innan livnära sig på skräpmat för att sedan föra upp ett styck slang i rektum, ta i, tända på och rikta flamman upp i Ferrariflaggan. Lycka till. Skärmflyg kan annars vara ett alternativ.

Duken till en ballong är en slags nylon liknande det till skärmflyg, med en coating lagd på för att det inte ska släppa igenom någon luft.
Linor kan vara kevlar eller Dyneema, 1,2 mm håller ca 150 kg.
Jag kan sälja min skärm till dig när jag får råd att byta

Permalänk
Medlem

Plastballong fylld me väte... Där har du lyftkraft, du kan döpa den till Hindenburgh II.
Helium e inge bra, det sniffas bara upp av en massa miffon...
PS. Om du lovar att du ska se till att det e bra fika och ev. en stripshow på din begravning så kommer jag!. Ds.

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

hehe.. inget litet projekt

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av visenstam
vad har en jävla luft balong med data modd att göra?

Vaddå moddar du 1: or och 0: or eller? Vi andra här moddar våra datorer!

En gång för alla det heter DATOR!!!!!!!!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar en 40X-brännare...går snabbare då

Visa signatur

|Shuttle SN25P|AMD64 3500+|2Gb DDR 400MHz|36Gb 10k rpm SATA + 250Gb 7.5k rpm SATA|ATI Radeon 800XL 256Mb|NEC Dual Layer|

Permalänk
Medlem

Undrar om man inte behöver nått slags tillstånd eller något för att få vara ute å flyga med ballongen...

Skulle vara jävligt kul att göra dock
du får meddela total kostand och resultat så kanske man får göra en ballong själv i framtiden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett litet meningslöst räkningsexempel på det här med ballongflygning visar att det inte är så lätt att ta sig upp i luften.
densiteten för luft är ~1.29 kg/kubikmetern (1.3 kg/m^3)
densiteten för helium är ~0.18kg/m^3
det betyder att varje m^3 helium kan lyfta 1.29-0.18=1.11kg
Så med 200kg valfri last typ 100kg korg och nu orkar jag inte räkna på vad ballonghöljet skulle väga men höftar till med 150kg (nylon, densitet 1.1kg/dm^3).
Det springer nu upp på 450kg (ingen reservgas ) så... 450/1.11 ger ungefär 405m^3 helium. Kommer kosta skjortan...
Heliumet innesluter vi i en zeppelinarform (3ggr så lång som hög, typ) som vi approximerar med en cylinder. Denna kommer då mäta enl. ekv.
x^2/4 *pi * 3x=405 => x=5.55 d.v.s en zeppelinare som är över 5 meter hög och 16 meter lång.
Skulle man göra denna som en varmluftsballong så skulle den typ bli tokstor för att varmluft kommer inte i närheten av densiteten av helium.
bla bla bla.... Så nu har jag oxå hjälpt till o förpesta tråden.
Kan ju tänkas att av de där 200kilona så tar man med sig sin moddade dator, bättre kylning på hög höjd.

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem

använd ett tyg lr mateial som kallas spinakerväv d e 2mm tjockt och helt vindtätt. d e nog inget billigt material men d e d man använder i riktiga ballonger!

GL HF

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

Hmm Byggde en luftballong på skolan den va kanske 2 meter hög o 1 meter bred o vi tuttade på en bumulstus me alla handa kemikalier i. den flög faktit 3 HELA meter innan den blev ett fint rök moln o lite sot på trottoaren =D

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Medlem

GHETTO MODD!!!
Annars gåre ju inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hrrm.. för det första behöver du certifikat för ballongflygning.. för det andra måste du ha tillstånd av luftfartsverket efter en inspektion av luftfartsinspektionen och för det tredje måste du ha tillstånd av den lokala luftfartskontrollen (killen i tornet på flygplatsen som har hand om området....

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

I fall du nånsin gör en, kom ihåg att skriva : Tol Sirion@Swec med stora bokstäver på den.. Så man kan vinka ner dig, och bjuda på en fika då du kommer förbi

Visa signatur

l 2.4GHz l 512Mb DDR l ASUS 9280/TD 128Mb |
| IBM R40 |

Permalänk
Medlem

fy fan om du lyckas får du ta med mej oxå fan vad skoj

Visa signatur

Amd Athlon xp 2600+ | 512 DDRam | 9800pro 128 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ZaZZ_
hrrm.. för det första behöver du certifikat för ballongflygning.. för det andra måste du ha tillstånd av luftfartsverket efter en inspektion av luftfartsinspektionen och för det tredje måste du ha tillstånd av den lokala luftfartskontrollen (killen i tornet på flygplatsen som har hand om området....

Bra, tänke påpeka det också.

Sedan så tror jag inte att det går med en tygballong, för det första skulle den nog brinna upp för det andra så blir det för tungt. Nylon är nog det man gör med i "riktiga" ballonger.

Med helium brinner den inte upp men som PalleP skrev så blir det jobbigt på annat sätt. Fast en helt tät ballong med en sele skulle ju kanske gå men då blir landingen obekväm.

En intressant idé, men jag tror nog att det behövs mer än dödsförakt för att komma upp i luften.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Glömsk

Bygg en oavsett om det är svårt eller dyrt. Jag tror på dig Tol!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Vaddå moddar du 1: or och 0: or eller? Vi andra här moddar våra datorer!

En gång för alla det heter DATOR!!!!!!!!

OFFTOPIC:

Och ?!?!!? låt folk skriva som dom vill. de här är inget rättstavningsforum (skrivihop.nu)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tja!

Hittade tråden precis.

Jag själv har faktiskt funderat på att bygga en luftballong, någon som har idéer som inte är från 2002?

Permalänk
Medlem

Följer med spänning färden mot det blå!