Permalänk
Medlem

Fråga om kusinens dator

Tjena grabbar min kusin har problem med sin dator och han kan inte hitta problemet. Han följde ett råd på internet att damsuga men det löste inte problemet heller. Det som händer är att när han ska spela ett spel; Left 4 Dead, Counter-Strike, Aion och World of Warcraft så stänger datorn av sig efter ungefär 10 minuter. Han får först bluescreen sedan startas datorn om. Det här har jag varit med om förut och då köpte jag först ett nytt nätaggregat, det kom fram att det inte var problemet. Sedan köpte jag ett nytt grafikkort, då funkade allting. Jag undrar om det är samma problem med hans dator.
Han fick sin dator sommaren 2007, inte en bra dator, men en fungerande dator. Vi vet inte vad allting som är inne i den är, men vi använde ett program för att få reda på lite i alla fall (Han använder Windows XP):

North Bridge Intel i945P Revision A2
South Bridge Intel 82801GB (ICH7/R) Revision A2
CPU Intel(R) Core(TM)2 CPU 6400 @ 2.13GHz

Display adapter: Radeon X1600 Series secondary

Physical Memory: 2048 Mb,1259Mb free - 38%

Manufacturer: Manufacturer ELITEGROUP COMPUTER SYSTEM CO.,LTD.
Model 945P-M3

Detta var det vi hittade genom programmet. Skulle -verkligen- vilja fixa han dator för vi ville lira över helgen. Är inte hemma hos honom just nu, men jag ska över dit imorgon. Han kan inte någonting om datorer, så jag kan fixa allting. Tack så hemskt mycket i förhand.

PS: Vi kunde inte få fram hans nätaggregat, men jag borde kunna lista ut det imorgon bitti.

EDIT: Han fick nyss ett meddelande av "Windows" efter att hans dator startades om igen. Det stod att det var ett allvarligt fel och att han kanske inte har installerat alla drivrutiner. Vi försöker hitta drivrutinerna just nu.

Z-Dog out!

Permalänk

Det rådet om att dammsuga var inte ett bra råd isf.
Man ska aldrig dammsuga en dator, oavsett vilken sorts munstycke man har.

Antagligen har dammsugningen gjort så att antingen grafikkortet eller moderkortet gått sönder, och då finns inget annat att göra än att skaffa nytt.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Men han hade ju problemen innan dammsugning =)!

Testa att köra memtest på minneskortet och gör en checkdisk på hårddisken!

chkdsk /f /r i cmd

oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Dammsugning är en dödssynd. Spela ingen roll om munstycket är av plast och inte rört något. Delar blir förstörda i alla fall oavsett hur försiktig man är.

Vi behöver nätaggets
Tillverkare / Modell (Watt) / Ålder

Är det en märkesdator eller ett hemma bygge?
Hur länge sedan var det han rensade bort skräp i Windows?

Permalänk
Medlem

Nätaggets Tillverkare / Modell (Watt) / Ålder fixar jag fram imorgon när jag drar över till honom.
Han har inte satt ihop datorn ensam, men han kan inte märket, och är inte säker om det är ett märke heller. Skulle nog kunna luska fram det imorgon, han är helt inkompetent.
Jag ska fråga honom hur länge sedan det var han rensade bort skit när hans dator är uppe igen.

Memtest drar jag imorgon också.

Permalänk
Avstängd

men är det okej att dammsuga processor kylaren? (ursäkta lånar tråden)

Permalänk

Nej inte okej! Aldrig dammsuga, endast tryckluft alt. utblås på dammsugare.
Om du inte förstår vitsen med att inte använda dammsugare är för att du ska undvika statiskt elektricitet som kan skada komponenterna.

En lösning kan vara att du plockar bort kylaren helt och hållet från datorn och dammsuger på så vis. Men det är inte heller att föredra då kylpastan blir mindre effektiv!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Haha

Jag har dammsugit våran gamla familjedator kanske 1-5 gånger.

Samt hållit munstycket rakt mot kylflänsen.

Konstigt att den fungerar än

Permalänk
Medlem

Kör memtest med båda stickorna i sen en var för sig och rapportera tillbaks.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Haha

Jag har dammsugit våran gamla familjedator kanske 1-5 gånger.

Samt hållit munstycket rakt mot kylflänsen.

Konstigt att den fungerar än

Hmm kom på att man kan ju jorda munstycket om det är av metall! Då kan man ju dammsuga utan att oroa sig för statiska stötar Shit vilken bra idé jag kom på

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vilken felkod är det han får på bluescreenen?

Permalänk
Medlem

Förlåt men statisk elektricitet på en kylfläns borde väl vara tämligen ofarlig? Borde ju vara ungefär som att nudda chassit. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N