Vilket OS att reckommendera for detta system?!?!?

Permalänk
Medlem

Vilket OS att reckommendera for detta system?!?!?

Skall salja min gammla burk till en slakting och skall samtidigt installera nagot OS till denne. Fragan ar bara vad som egentligen passar bast for konfigurationen (bor aven vara latthanterligt).

Spec.

Celeron 466
384MB SDRAM
20 GB HD
Soundblaster 16
CD-ROM 24X

Funderade over att kora in Win98, men da det laggar standigt och jamt kanske WinMe ar battre?
WinXP skulle ga fore Win2000, men ar datorn tillrackligt bra for detta?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Win2000 tycker jag. Gillar man XP bättre så funkar det också. 98 eller ME går iaf helt bort.

Permalänk
Medlem

Den där datorn är ju fan bättre än min och win2k funkar finfint här iaf

Permalänk
Medlem

Du kan ju iaf uteslute ME

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Win 2k

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Men ar Win2000 sa enkelt att skota da?
Damen som skall ha datorn kan i princip ingenting, skriva dokument, installere ett spel eller dyl. Har heller ingen lust att springa till henne stup i kvarten for att hjalp och tankte darfor intsallera nagot stabilt men samtidigt lattkskott.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

winXP är inte mycket mer anvancerat en win9x, finns ju home versinen av XP oxo skall väll vara lättare en PRO i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steiner
Men ar Win2000 sa enkelt att skota da?
Damen som skall ha datorn kan i princip ingenting, skriva dokument, installere ett spel eller dyl. Har heller ingen lust att springa till henne stup i kvarten for att hjalp och tankte darfor intsallera nagot stabilt men samtidigt lattkskott.

Andvänd XP och fjärrhjälpen så sliper du springa dit.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven

Andvänd XP och fjärrhjälpen så sliper du springa dit.

då måste han ju xp själv.... (eller?)
men kör med 2k du, det är inte så mycket krångligare än 98an ändå om man inte går in i varenda meny man hittar
annars funkar 98 se finfint för mig på gamla datorn

Permalänk
Medlem

Fjarrhjalp vad ar det?
Ja planerar sjalv att kora med XP-Pro Ed.-Eng och hon skall val kora med XP Home Ed-Swe (om det ar detta jag installerar). Fungerar detta anda?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk

Har du så många licenser till de operativsystemen?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hahah Clan DVD... nu var du allt lite rolig. Klart man har licenser... eller hur?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Licenser vad ar det???

Ja det e klart, skulle kopa nytt at henne sa da ar det bara valja och vraka.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Ett system där ÅÄÖ funkar hade du vart ibehov av på den datorn du sitter vid och skriver nu i alla fall

Permalänk
Medlem

Win2k Pro.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

du har så pass mycke ram ( enligt mej) så ja säger xp

Permalänk
Medlem

Jag har w2k pro på en 175 MHz med 48 EDO ram, så de ska nog nte va några problem att köra w2k på den datorn du hade tänkt dig.

Permalänk
Medlem

ge fan i ME o sånt där skit!
Win2k är det ultimala
go for it

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Win2k always win2k

XP SUCKZ

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z3roX
XP SUCKZ

Varför?
Det om minne är bullshit. Stabilt är det också (14d and counting )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vete fasen, tror nog att jag installerar WinXP Home Ed. Ser fint ut och sa. Det enda jag ar orolig over ar prestandan, men om det ar som manga sager ovan sa borde val minnet iaf racka.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

w2ksp3eng... ända rätta

som det var någon som sa...

WinME = Win98 + bloat
WinXP = Win2k + bloat

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.