Bygglog projekt "Monolith"
Jag har de senaste åren (5-8) enbart använt mig av bärbara datorer då jag tröttnade på att spela.
Men efter att ha suttit på xtremesystems forum en del blev jag sugen på ett bygge med.
Det är inte mitt första vattenkylnings bygge, men låt mig säga att till det förra behövde jag använda akvariepumpar och en kylare från någon gammal volvo..
Började det hela med att sälja iväg alla mina laptops (tjejen fick behålla en för skolan, lite snäll måste man ju vara)
och köpte mig något asus moderkort med en E6700 processor 6gb ram här på annonsforumet som jag kompletterade med att köpa ett asus 4770, silverstone temjin 05 chassi och ett billigt deltaco nätagg från Webhallen.
Det fungerade väll fint men jag tyckte faktiskt i samma stund som jag fick hem allt och fick det uppmonterat att det är väll egentligen inte några roliga saker att vattenkyla.
Sålde hela paketet och började leta igen, så tillbaka till annonsforumet....
Denna gång köpte jag ett asus maximus Formula II, Intel q9550, 8gb Dominator ddr2 minnen, ett corsair 620HX modulärt nätaggregat och en Thermaltake Mozart Tx av Embu. Kompletterade med ett Asus 4890 och en Noctua NH-U12P från webhallen.
Hittade även en annons på Sweclockers över någon som hade 3st EK vattenblock för just asus 4890 som jag slog och köpte 2 för att kunna köra crossfire.
Nu hade jag en riktigt trevlig dator tyckte jag, överklockad till 3600mhz på luft var allt en fröjd...
Och satte igång med inköpande av vattenkylnings delar.
I denna process upptäckte jag att Asus 4890 kortet som jag hade köpt inte alls var referens design.
mao skulle inte vattenblocken jag köpt passa. (Svordomar!)
När jag köpte grafikkortet så letade jag info online och Kortet skulle vara referens design.
Men det visar sig att asus hade ändrat layouten på kortet. Några var referens men de flesta nyare var av egen design.
Iomed detta så tröttnade jag och bestämde mig för att uppgradera igen.
Så jag sålde allt igen. Utom just Thermaltake chassit som jag blev kär i.
Denna gång tänkte jag att jag kan väll lika gärna köpa nytt så man har garanti etc. (iofs tror jag det e rätt kört med garantier när man kör vattenkylning..Får hoppas att jag inte har sönder något.)
Och här är nu den slutgiltiga dator konfigurationen:
Intel i7 - 920 (har inte testat överklocka alls ännu)
3gb A-data 1600+mhz ddr3 (blir nog 6gb vid nästa löning)
EVGA X58 SLI LE moderkort.
2x Nvidia GTX295 (QuadSli)
ThermalTake Toughpower 1200w Nätaggregat
Och alla vattenkylningsdelar:
1st Phobya Extreme Quad 480 Radiator
1st Magicool triple 360 slim Radiator
2st Swiftech MCP-665 pumpar
2st EK PumpTop EK-D5 X-TOP
1st EK-Supreme LT Acetal - CPU vattenblock
2st EK-FC295 GTX SLI Acetal - Gpu vattenblock
EK-FB EVGA X58 LE Acetal Nickel Heltäckande Moderkortsblock
2st XSPC 5,25' Bay Svarta reservoarer
6 meter Masterkleer slang 19/13mm UV- reaktiv svart
16st Silver nickel platerade Screw-on fittings
Silver nickel platerade 90° Screw-on fittings (vet att 90° svängar inte är bra men var tvungen för att kunna få in 480 radiatorn)
3st Yate Loon D12SL-12C slim fans (för 360 radiatorn, Behöver tunnare fläktar för att få plats med grafikkortet)
4st Noctua NF-P12-1300 (Till en början för 480 radiatorn, Kommer nog beställa Gentle Typhoons i december)
4st 10mm Fläktkåpor (till 480 Radiatorn för att få bort "dödpunkten" på fläktarna).
5l Thermochill EC-6 Ofärgatt
Kanske ska slänga upp lite bilder:
Ni får ursäkta kvaliten på bilderna. Har ingen jätte dyr kamera och färgerna ser hemska ut.
Skall köpa mig ett ljustält men de kostar ganska mycket när man ska köpa en större så det får bli nästa löning det med.
Har redan slängt ut alldeles för mycket pengar på detta bygge denna månad.

Ok det första jag gjorde var att börja med och plocka rent chassit.
Jag hade nämligen ända från början planerat att detta bygge skulle gå i svart.
Och då menar jag Allt i svart. fick leta ett tag men det har löst sig.
Så chassit hade ju en tråkig datorlådsgrå insida.. Så kan vi inte ha det..

Passade på att såga bort en 2x2cm stor bit utan den understa 5.25" platsen i datorn.
För att få plats med 3x120 Radiatorn i fronten. Missade dock att ta en bild på detta innan chassit gick iväg till pulverlackering.
Och Idag skulle jag hämta tillbaka chassit från lackeringen.
Dock hade jag skickat iväg hela chassit, inklusive fronten till pulverlackering.
Och just på fronten var det en stor fläck i mitten av framsidan som färgen tydligen inte hade fäst ordentligt på.
Så de behöll fronten och skulle slipa och lacka om fronten åt mig.
Borde vara klar imorgon enligt dem.
Men jag fick iaf med mig stommen.

Och idag var min första lediga dag på 7 veckor... Det firade jag med att ta igen mig på mina favorit tv serier och sleeva kablar:

Passade även på att installera EK topparna på vattenpumparna och sleeva kablarna.
Pumparna gick ifrån:

Till:

För att sluta som:

Försökte få se lite dagsljus idag, men såg mest grått, genom att åka in till stan och gå förbi en järnhandel och köpa lite skruvar till radiatorerna.
Då jag ska använda fläktkåpor för att då bort "dödpunkten" på fläktarna så var de medföljande skruvarna för långa för 480 radiatorn och för korta för 360 radiatorn.
Fick tag på skruvarna och har nu monterat upp 480 radiatorn:

Blev något kontigt med färgerna där. slang fästena är inte kopparfärgade utan svart nicklade.
Ska försöka orka montera in 360 radiatorn ikväll med.
Så långt har jag hunnit med detta projekt.
Jobbar en massa extra nu så jag kommer inte ha så himmla mycket tid över för projektet men det kommer byggas på och jag kommer dokumentera allt och rapportera här.
Just nu väntar jag på att få mitt andra GTX295 kort levererat. Om postens kolli spårning stämmer bör jag ha det i handen imorgon..
Dock kommer vattenblock till det kortet få vänta tills nästa vecka PGA ekonomin.
Har även beställt svarta Molex kontakter till alla sladdarna i datorn.
Men när dessa saker kommer återstår att se med tankte på postgången runt jultider.
Om ni har några Åsikter, frågor eller påhopp så är ni välkomna med dem i tråden.
/ Santzia
It´s a cold world out there.
You better pack your own heat.