Permalänk
Medlem

Extreme Memory Profile XMP

Tjenare!

Jag undrar om det spelar någon roll om jag har Extreme Memory Profile XMP Enable eller Disable? Jag har ändrat minnena till 1600MHz och ändrat till SPEC Timings 7-7-7-7-20 eller nåt sånt om det hjälper :p! (CPU EJ CLOCKAD)

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Och vad är XMP och vad gör den?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

ingen som vet???:/

Visa signatur

/M

Permalänk

Nej det spelar ingen roll om du har det aktiverat eller inte, är ganska säker på det.

Permalänk
Medlem

ingen annan som är helt säker??

Visa signatur

/M

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fauster

Hört talas om Google eller wikipedia ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Har för mig att minnena kommer upp i högre MHz eller nå och att man kan pilla ner timings också. Jag har det min på mina så det skadar vell inte att ha igång

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

hm:/ men ska man köra 1n 2n eller 3n?????

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

någon måste veta? jag hittar inget om det direkt!!

Visa signatur

/M

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

hm:/ men ska man köra 1n 2n eller 3n?????

Vart ligger den inställningen? Den hör till?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Extreme Memory Profile (XMP) kan liknas med Enhanched Performance Profiles (EPP) som finns på NVIDIA:s kretsar. Tanken är att om minnen stödjer dessa profiler kan med hjälp av EPP få färdiga minnesinställningar via BIOS som är lite bättre än original. Både XMP och EPP blir värdelösa och tappar sin funktion om man ändrar inställningarna manuelt.
I ditt fall där du redan har ställt om timmings så har du ingen nytta av XMP då du redan själv har gjort jobbet som XMP skall göra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Extreme Memory Profile (XMP) ställer automatiskt om dina timings och minnes hastighet, jag rekommenderar att ha denna på Auto då den ställer alla timings till vad dina minnen klarar av som standard.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B