Permalänk
Medlem

Trådlös strömbrytare till dator.

Hejsan! Efter att ha gjort ett klipp på mellandagsrean så har jag nu en 42" teve som datorskärm samt ett trådlöst tangentbord med mus.

Saken är nu den att när jag sitter bekvämt i min soffa tittandes på teve, och helt plötsligt får för mig att en runda i bf2 skulle sitta utmärkt, så måste jag (ve och fasa) kliva upp från min sköna plats, gå runt hela mitt soffbord, genom hinderbanan av kläder och kablar, bara för att starta datorn. Som om detta inte vore nog, så måste jag även tillbaka till min varma, sköna plats bara för att upptäcka att den redan har hunnit blivit kall och inte alls är lika bekväm som när jag tvingade mig upp. Detta gör oftast att man tappar lusten att leva och gärna skiter i spelet bara för att återhämta sig.

Detta är ett problem som väger tungt för mig, och undrar därför om det finns någon smart människa som har byggt en trådlös strömbrytare till dator, eller en trådlös brytare som man kan modifiera för att ersätta powerknappen. Är villig att lägga ner tid och kraft i bygget för att slippa denna plåga, men helst inte så mycket pengar då allt gick åt till teven.

Finns det någon vänlig själ här på forumet som har lust att hjälpa en allt för bekväm människa med detta gigantiska, astronomiska problem? (Inget tjat om att jag lika gärna kan städa rummet, eller ta en pinne, för pinnar är tunga och städa rummet är om möjligt ännu tyngre!)

Tack på förhand! // Rickard

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla om ditt moderkort stödjer start via USB tangentbord, för isf så slipper du bygga nått också din late jävel

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Kan ju kolla om ditt moderkort stödjer start via USB tangentbord, för isf så slipper du bygga nått också din late jävel

Jag är nog alert för att redan ha kollat det, vilket de tyvärr inte gör. Sedan är jag inte lat, jag är beväm Men jag kanske överdrev en smula eller två i texten

Permalänk
Medlem

Ifall du inte flyttar datorn ofta kan du ju också förlänga sladden så att du har en sladd med en knapp på fram till soffbordet

Visa signatur

ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ifall du inte flyttar datorn ofta kan du ju också förlänga sladden så att du har en sladd med en knapp på fram till soffbordet

Ännu ett bra tips! Men ännu ett tips som skrotas då jag vill ha det rent och stiligt. Rummet möbleras ganska ofta och jag kan tillägga att det varken finns sladdar eller kläder på golvet (synliga ivf, finns inte så stort utbud av trådlös ström än). Så tyvärr går detta bort

Jag funderade ett tag på sånna dära trådlösa strömbrytare på jula/rusta/öb/lokala turken som man kan styra vanliga 230V saker med, men den är ju inte "återfjädrande". Ingen som har en trådlös lösning?

MVH

Permalänk
Medlem

Du kan väll annars sätta en trådlös brytare direkt på vägguttaget och sätta att datorn automatiskt ska gå på så fort den får ström? Typ en
http://www.kjell.com/?item=50219&path=304000000,325000000,330...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men borde det inte gå med en sån där 230V trådlös av/på? Min låtsas bror hade så på hans dator att så fort han slog på nätagget/man slog på grendosan om nätagget var "on" så startade datorn utan att han behövde trycka på power on knappen, fråga mig inte hur men så hade han. Då borde det ju alltså gå att använda sig utav en 230V av/på grej på datorns ström kabel.

EDIT: ja som lollol7 sa

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

denna bör lösa ditt problem http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=613&iItemId...
och om du inte får ström från usb-porten när datorn e avstängd så kan du ju sätta den i en usb-hub med egen strömförsörjning eller alternativt modda den lite så att den får ström nån annanstans från, tex nätaggets "alltid 5v lina"

Permalänk
Medlem

WOL via mobilen (om din telefon stödjer det) är riktigt smidigt. Kör så på flera datorer/server hemma.

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan väll annars sätta en trådlös brytare direkt på vägguttaget och sätta att datorn automatiskt ska gå på så fort den får ström? Typ en
http://www.kjell.com/?item=50219&path=304000000,325000000,330...

Hur ställer man in så datorn startas direkt den får ström? Vet dock etj om jag vill ha så här, för jag vill ställa in så den går i viloläge när man använder fjärren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
denna bör lösa ditt problem http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=613&iItemId...
och om du inte får ström från usb-porten när datorn e avstängd så kan du ju sätta den i en usb-hub med egen strömförsörjning eller alternativt modda den lite så att den får ström nån annanstans från, tex nätaggets "alltid 5v lina"

Går det starta/stänga av datorn med den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av orvar66
WOL via mobilen (om din telefon stödjer det) är riktigt smidigt. Kör så på flera datorer/server hemma.

Vet inte ens vad det är, men hade en fundering på att koppla in en gammal mobil och dra strömmen till högtalaren till powerknappen och ringa den när den skulle startas, men skrotade iden

Tack för alla snabba svar btw!

Permalänk
Medlem

WOL Chansar att du har en router av något slag hemma, och i så fall så är det väldigt enkelt att starta via mobilen. Förutsatt att du kan "koppla upp dig" mot routern med telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

WOL Chansar att du har en router av något slag hemma, och i så fall så är det väldigt enkelt att starta via mobilen. Förutsatt att du kan "koppla upp dig" mot routern med telefonen.

Tack som fan, tåls att tänkas på! Vore dock lättare med en trådlös "tryckknapp" (som återfjädrande strömbrytare heter). Hittar dock bara till ringklockor som kostar några hundra

Permalänk

WOL står för "wake on lan" om jag inte missminner mig.

Ojdå, där var man lite sen

Permalänk
Medlem

Kostnads fråga, vill du köpa till "extra" saker för att starta din dator om du kan göra det gratis via telefonen? Om du inte kan starta via telefonen så finns det ju givetvis andra intressanta alternativ. Om du även vill kunna stänga av den m.m. så är salling nåt du kan kolla på, riktigt nöjd med det själv.:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kostnads fråga, vill du köpa till "extra" saker för att starta din dator om du kan göra det gratis via telefonen? Om du inte kan starta via telefonen så finns det ju givetvis andra intressanta alternativ. Om du även vill kunna stänga av den m.m. så är salling nåt du kan kolla på, riktigt nöjd med det själv.:)

Kikade lite snabbt där, men trött som man är förstår man inte allt. Exakt vad går det ut på?

Btw, ska nog köpa mig en sån där trådlös fjärr på rusta och hoppas på att det är ett L2 chipp (2st "latchande" utgångar) för då borde det i teorin fungera att modda den

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

fjärren på biltema kan starta alla datorer då den parralellkopplas med startknappen. dock så behöver den ström från en usb-port även när datorn är avstängd

Permalänk
Medlem

Går säkert att fixxa något trådlöst Själv lödde man ihop en trådlös slutarknapp till kameran av en ringklocka.
Fungerar väll på samma sätt som jag förstår, när 2 kablar får kontakt så startar datorn?
Samma sak i kameran, när två kontakter får kontakt så tar kameran ett kort. Dvs när man "Ringer" med knappen så tar kameran ett kort Funkar jättebra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
fjärren på biltema kan starta alla datorer då den parralellkopplas med startknappen. dock så behöver den ström från en usb-port även när datorn är avstängd

Perfekt! Kanske ska beställa en sån då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Itchago
Går säkert att fixxa något trådlöst Själv lödde man ihop en trådlös slutarknapp till kameran av en ringklocka.
Fungerar väll på samma sätt som jag förstår, när 2 kablar får kontakt så startar datorn?
Samma sak i kameran, när två kontakter får kontakt så tar kameran ett kort. Dvs när man "Ringer" med knappen så tar kameran ett kort Funkar jättebra!

Har jag oxå funderat på, men de ringklockorna är inte direkt billiga

Permalänk
Medlem

Vann min ringklocka så totalt priet blev väll en 10 kr Kolla biltema, hittade en för 169 kr, inte så jättemycket tycker jag...Fast det beror väll på hur angeläget det är:)

Permalänk
Medlem

Att sätta datorn i viloläge är inget alternativ? Då räcker det att du rör på musen eller trycker på tangentbordet, som givetvis är trådlösta.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Itchago
Vann min ringklocka så totalt priet blev väll en 10 kr Kolla biltema, hittade en för 169 kr, inte så jättemycket tycker jag...Fast det beror väll på hur angeläget det är:)

Har inte biltema här i Östersund, och tror inte man kan beställa därifrån längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Att sätta datorn i viloläge är inget alternativ? Då räcker det att du rör på musen eller trycker på tangentbordet, som givetvis är trådlösta.

Jo självklart, men ibland vill man stänga av den oxå. Sen har jag för mig att man måste använda strömbrytaren för att väcka datorn från viloläge? Vänteläge däremot kan man väcka med hjälp av musen, men då går fläktarna fortfarande.

Permalänk
Medlem

(orkar inte läsa allt men..) det ända som är trådlöst är väll soffan och den kan du väll flytta eller? istället för att lägga pengar på en liten knapp

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=do5RkgFbsqQ

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP