Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Varför tillåts SVT att enbart sända dynga i sina monopolkanaler? Hög tid att vi alla bojkottar SVT! Vägra betala "TV-licens"

Gör det du så hejjar vi på.

Kan du inte slänga upp en sån här tråd ca en gång i halvåret så vi håller frågan uppe och aktuell? Vi måste ju engagera människor och folk om det här ska gå vägen. Vi kan inte bara sitta här och låtsas som att världen inte brinner. Det är dags att ta sig i kragen och stå upp mot maffiafasonerna och övermyndarhet.
Vi är invalider, inte boskap!
Utan TV med fritt utbud dör kulturen och ekonomin. Att låsa varje individ genom dessa metoder är ett bakslag mot vår tekniska framhållning och innebär ett hopp bakåt till 50-talet med svartvitt och nylonstrumpa.
Genom att intelligensbefria alla kanaler slipper man rökpausabstinens och blåskatarr, folkhälsan skenar genom taket och ut i rymdåldern med framtidens fria TV.
Fri TV är oliksensierad TV. Fördömda myndarheter åtråvär våra surt förvärvade penningar som vi i dgasläget inte kan hantera som vi själva önskar då TÄNK PÅ BARNEN!! D:<
Varför gör Reinfeldt ingenting åt det här, blev han vald av svenska folket eller av norrmännen? Det finns få saker som är så förlegade i vårat land som TV-monopol.
Idag barnibompa, imorgon Beck Läck Väck säsong 3 och jag får måshud av att behöva hosta upp för träck.
Som Sofokles sa; "det finns två val människan gör i livet, att fortsätta och att stanna." Så stanna upp och tänk på hur livet vore utan TV-licens och bojkotta nu inte senare TÄNK PÅ BARNEN!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Vi är invalider, inte boskap!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag skulle också gärna se att det blir en frivillig betalkanal, så dom som vill se får betala..

Och resten av svenska befolkningen som inte vill se det slipper!

Rättvisa helt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
Tillåt mig småflina

Vad menar du?
Jag har bara en projektor. Har inte plats för TV.
Kollar på SVT Play ibland, finns just nu jättebra naturserie om Yellow Stone.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

SVT2 visar just nu Band of Brothers. Synd bara att dom lagt det på en så sen tid.

Permalänk
Medlem

själv så tycker jag att svt kör med för mycket sport, inte för att jag ogillar sport eller anser att det inte skall finnas på tv, men svt är fel väg att gå, det är inte ok att det läggs sådana enorma summor, som bättre skulle passa i betalkanaler där de får in sina pengar på ett annat sätt, för os vartannat år, em, vm osv i olika sporter är inte billigt alls och borde gå till att bygga upp egna program eller program som en stadstelevision skall göra, inte konkurrera med reklamkanaler

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
det är inte ok att det läggs sådana enorma summor, som bättre skulle passa i betalkanaler där de får in sina pengar på ett annat sätt, för os vartannat år, em, vm osv i olika sporter är inte billigt alls

Stora evenemang är av allmänintresse och då är det sagt att SVT ska/ska försöka visa dem. 99,9% (minst) av alla kan få in SVT, långt ifrån alla kan se betalkanalerna.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Stora evenemang är av allmänintresse och då är det sagt att SVT ska/ska försöka visa dem. 99,9% (minst) av alla kan få in SVT, långt ifrån alla kan se betalkanalerna.

och? det är ett annat problem som går att fixa, nu när vi inte har "vanlig" marksänd tv så måste man skaffa sig extern utrustning ändå och det finns okrypterade betalkanaler

tycker inte det är rätt att mer eller mindre alla tvprogram blir lidande för att man lägger enorma pengar på sändningar som absolut inte alla är intresserade av för fem öre, pengar som de får in via tv-straffskatten... inte via reklam

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
och? det är ett annat problem som går att fixa, nu när vi inte har "vanlig" marksänd tv så måste man skaffa sig extern utrustning ändå och det finns okrypterade betalkanaler

Jag bara berättar hur det funkar, inte hur jag tycker.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Jag bara berättar hur det funkar, inte hur jag tycker.

nej, det tycker jag inte att du gjorde, det är inga större problem att få in kanaler för folk idag, och de som har de måste ändå lösa det med parabol eller liknande, så att säga att fler folk enbart får in svt jämfört med de fria reklamkanalerna stämmer inte

[edit] sedan gillar jag verkligen inte hur svt sköter idol eller andra program som är "sponsrade" t.ex. OS

http://www.dagensmedia.se/nyheter/article15805.ece

antingen kör de på straffskatt, eller så går de reklam... inte äta kakan och samtidigt ha den kvar

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
nej, det tycker jag inte att du gjorde

Okej, fel ordval då. Det är så SVT och staten ser på saken, det är alltså så det är. Vad gäller att merparten av allt folk ska ha möjlighet att se de stora evenemangen.

Citat:

[b]
[edit] sedan gillar jag verkligen inte hur svt sköter idol eller andra program som är "sponsrade"

[/b]
Nu är det iofs inte SVT som har Idol, utan TV4. Annars är det väl helt enkelt så att sponsorerna är ett måste för att kunna ha möjlighet att köpa in evenemangen. Jag ser dock ingen skillnad på sponsorer och reklam, samma sak fast två olika namn bara. Hur det kommer sig att det är tillåtet med sponsorer i SVT är en bra fråga.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Okej, fel ordval då. Det är så SVT och staten ser på saken, det är alltså så det är. Vad gäller att merparten av allt folk ska ha möjlighet att se de stora evenemangen.

Nu är det iofs inte SVT som har Idol, utan TV4. Annars är det väl helt enkelt så att sponsorerna är ett måste för att kunna ha möjlighet att köpa in evenemangen. Jag ser dock ingen skillnad på sponsorer och reklam, samma sak fast två olika namn bara. Hur det kommer sig att det är tillåtet med sponsorer i SVT är en bra fråga. [/B]

Ingen skillnad?

Tycker det är rätt stor skillnad på "programmet presenteras av bla bla och bla värmepumpar" och 5 minuter malande reklam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ingen skillnad?

Tycker det är rätt stor skillnad på "programmet presenteras av bla bla och bla värmepumpar" och 5 minuter malande reklam.

Längden ja, men båda är ju fortfarande reklam.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Längden ja, men båda är ju fortfarande reklam.

Sponsring innebär ett utlägg för en produktion under produktionstiden, innefattat sändningtid.
Reklam är färdiggjord "sponsring" där man efteråt kan bestämma hur och vad för produkt "sponsringen" skall förknippas med ovv.

Sponsring = produktkoncentrerad, oftast färdigbetald.
Reklam = allmän intäkt, oftast löpande inkomst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tv-avgiften finansierar SVT, SR och UR, inte bara SVT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Tv-avgiften finansierar SVT, SR och UR, inte bara SVT.

Nu blev det ju mycket bättre, SR och UR är ju om möjligt ännu sämre...

Jag har faktiskt kollat på SVT 2 ggr senaste året, första gången var vid årsskiftet 2008/2009 när jag var hos släkten och såg "ring klocka ring", andra gången var årsskiftet 2009/2010 när jag var hos släkten och såg "ring klocka ring", helt otroligt nog visade SVT även "Mr and Mrs Smith" i samma veva. Inte för att filmen är bra, men den håller ju högre klass än SVT brukar göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar både SVT och SR. Man bör veta också att SR finansierar Sveriges Radios Symfoniorkester, en av de bästa professionella symfoniorkestrarna i Sverige. Därför är jag aningen kluven vad gäller TV-avgift (jag är musiker). Men jag håller med om det som så många sagt, man borde bara behöva betala för det om man använder det. Jag som har en TV som inte ens är inkopplad, jag kollar bara på film och bilder från datorn, ska jag betala för SVT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag som har en TV som inte ens är inkopplad, jag kollar bara på film och bilder från datorn, ska jag betala för SVT?

Ta bort tunern så slipper du.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Jag tittar sällan på tv men när jag tittar är det oftast på reklamkanalerna. Kan inte förstå varför så många bryr sig om en serie är intelligensbefriad ? TV är i mångt och mycket underhållning.
Utbudet på reklamkanalerna är direkt överlägset svt;
2 1/2 män
CSI
That '70s show
MacGyver
Simpsons
Family Guy
Seinfeld

Listan kan göras lång..

På Svt samma dag hittar jag ett sevärt alernativ i Maskinisten som är en grymt bra film förövrig (där hade ni tur svt)..

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Det där är väl ändå en fråga om smak? Du gillar uppenbarligen amerikanska sitcoms, och det är väl inget fel i det. Personligen tycker jag att utbudet just idag på SVT är rätt bra ändå; Flight of the Conchords (visserligen repris), skidskytte, bra naturfilm om Yellowstone, ny Anders och Måns-serie, och sen en bra konsert (repriserad antar jag).

Sen om detta berättigar den tv-avgift vi har nu vet jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Det är bara att kolla tittarsiffrorna. SVT ligger bland toppen.
Så antingen har en del av er dålig smak, eller så klarar inte folk att ställa in sina TV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalimac
Det där är väl ändå en fråga om smak? Du gillar uppenbarligen amerikanska sitcoms, och det är väl inget fel i det. Personligen tycker jag att utbudet just idag på SVT är rätt bra ändå; Flight of the Conchords (visserligen repris), skidskytte, bra naturfilm om Yellowstone, ny Anders och Måns-serie, och sen en bra konsert (repriserad antar jag).

Sen om detta berättigar den tv-avgift vi har nu vet jag inte riktigt.

Det är klart att det är en fråga om smak. Men samtidigt är det en fråga om demokrati. Eftersom TV-Licensen är obligatorisk och lika mycket för alla så varför speglar inte utbudet efterfrågan?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är bara att kolla tittarsiffrorna. SVT ligger bland toppen.
Så antingen har en del av er dålig smak, eller så klarar inte folk att ställa in sina TV.

99,9% av alla har SVT, TV4 har väl under 90% åtminstone men ofta bättre tittarsiffror än SVT. Övriga kanaler ligger nog snarare neråt 50% och kan givetvis inte konkurrera utom på speciella evenemang.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är bara att kolla tittarsiffrorna. SVT ligger bland toppen.
Så antingen har en del av er dålig smak, eller så klarar inte folk att ställa in sina TV.

Klart de har bättre tittarsiffror.. Man vill väl inte betala 2000 om året för något man inte använder
Sen handlar det om tillgänglighet. Alla kan inte få in reklamkanalerna.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Ta bort tunern så slipper du.

Nej, som privatperson slipper man inte i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är bara att kolla tittarsiffrorna. SVT ligger bland toppen.
Så antingen har en del av er dålig smak, eller så klarar inte folk att ställa in sina TV.

Ja, de har väll inte råd med andra kanaler när SVT-maffian krävt sitt?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, som privatperson slipper man inte i alla fall.

Klart du gör. Har du ingen tv-tuner betalar man ingen licens, i dagsläget vill säga.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Klart du gör. Har du ingen tv-tuner betalar man ingen licens, i dagsläget vill säga.

Från radiotjänsts frågor och svar:

Citat:

Företag och föreningar (juridiska personer) som har tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas genom att kanalväljaren kopplas från tv-mottagaren, i enlighet med lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Från radiotjänsts frågor och svar:

Känns väldigt lätt att bestrida. Skulle vara intressant att se vad ett överklagande skulle göra.
Jag: Jag har ingen möjlighet att få in några tv-signaler
Radiotjänst: Det spelar ingen roll, du måste betala till oss ändå

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Känns väldigt lätt att bestrida. Skulle vara intressant att se vad ett överklagande skulle göra.
Jag: Jag har ingen möjlighet att få in några tv-signaler
Radiotjänst: Det spelar ingen roll, du måste betala till oss ändå

Du har inte förstått ser jag, radiotjänst ser till att ha lagen på sin sida. Lagen är skriven för att radiotjänst skall kunna kräva pengar av så många som möjligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"