Permalänk
Medlem

Athlon II x2 250 Problem?

Tja,
Har inte kollat på min cpu fan speed någon gång tidigare, men igår skulle jag gå till botten med vad det var som lät i min dator.
Så jag började med att sätta ett finger på alla chassi fläktar i turordning för att se om det hände något, utan större framgång gick jag vidare till cpu fläkten, Oj så tyst o fint det blev med fingret på det (jag vet att man inte ska soppa fläktar, speciellt inte cpu fläkten så släppte snabbt fingret igen)
Efter det fortsatte jag spela tills internet gick ner, händer lite då och då, brukar hjälpa med att reboota, så det gör jag.
När jag kommer in i windows igen (login screenen) så skriver jag mitt lösenord, när jag trycker enter blir hela skärmen svart.
Efter kanske 10-15 sek kommer den igång och set står nere i hörnet att grafik drivers har restartat typ Och efter det här brummar datorn på mer än förut :/ Har igen konstaterat att det är cpu fläkten som låter.
Men när något låter drar jag upp alla program jag har i stil med dator teps etc.
CCC, GPU-Z, CPU-Z HWmonitor och taskmgr För att försöka se vad som händer.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/feleller.bmp
Det ända jag ser är att cpu fläkten är på 3000~ Vilket ser lite mycket ut, så snabbt som vinden går jag in i brorsans rum (har har Athlon II x2 240 tror jag den heter, den som är 2.8 ist för 3.0) visserligen har han dragigt ner multiplierna till x 10 och gjort så att den fortfarande är 2.8 (men han ligger på samma idle temp som jag) men hans cpu fläkt speed var på 1600 eller något liknande.

Såå det jag får ut av det är,
Antingen är min cpu fläkt trasig eftersom jag vad där o pilla,
eller så är det något konstigt med min cpu fan header :S
Eller så drar man ner tempen så pass mycket med att dra ner multipliern så att hans fläkt inte behöver snurra så mycket som min för att hålla det på samma temp :/

Men jag vet ju inte så bra, Därför kommer jag till Sweclockers

//Kalle

Permalänk
Medlem
Permalänk

Din fläkt är ju temperaturstyrd så den snurrar så fort som den tycker att den behöver. Din bror kanske har Cool 'n Quiet aktiverat vilket gör att cpu klockar ner sig om den inte belastas. Detta aktiveras från BIOS. Jag tror hur som helst inte att din fläkt är sönder. Om du tycker att den låter mycket så kanske du ska kolla på en annan kylare. Jag kan rekommendera Scythe Kathana 3, men det finns säkert många likvärdiga att titta på. Du behöver nog inte lägga så mycket pengar på det om du bara vill att den ska bli tystare och inte överklockar. 200-250kr kanske.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Hmm jo när du säger det, hans klockar ner sig själv, det skulle jag ha tänkt på :/

Okej, men det blir att damma av o se om det hjälper, annars köper jag en ny kylare, har kollat lite på cooler master hyper 212 kostar kring 300kr, den sägs vara tyst ^^

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Okej, damma av hjälpte inte, fortfarande på 3000, hittar ingen qool n' quiet i mitt bios :/ men det spelar inte så stor roll, ska nog byta upp mig till i5 snarast,
Lutar också åt cooler master hyper 212 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494649) då den har fått många priser (enligt komplett) och ser väll hyfsad ut?
hoppas bara att den passar i scout, men det borde den nog göra
++ att den kan kyla i5 som jag kommer snarast, som sagt.

Det borde väll bli ganska bra?

Men vad ska man använda för att få bort gamla kylpastan lättast? några tips?
(Finns säkert många trådar om det här )

//Kalle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erniaa

[klipp]
Men vad ska man använda för att få bort gamla kylpastan lättast? några tips?
(Finns säkert många trådar om det här )

//Kalle

T-Röd och bomullsrondeller brukar jag använda.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Okej, det har jag nog hemma, bra
Tack