Rädda filer efter maccrash

Permalänk

Rädda filer efter maccrash

Hej!

Jag hade vissa problem med min windowspartition som jag hade instalerat med hjälp av bootcamp. När jag skulle partitionera om partitionen, jag ville ha en större windows partition, så använde jag mig av discutilities och raderade helt enkelt partitionen BootCamp. Bootcamp partitionen formaterades snällt men sedan så hängde sig datorn.

Jag stängde av strömmen till datorn men datorn vägrade sedan starta upp, jag kommer till första laddningesskärmen med appleloggan men inte längre.

Jag testade att reparera hårddisken med os x skivan, den sa att den hittade problem med bl.a. node men hävdade att den rättade till dessa. Problemet kvarstod. Jag försökte installera med alternativet archive and install, dvs spara mina personliga filer och instalera om. Men installationen stannade nästan direkt.

Jag startade datorn med en UBUNtU liveCD. Jag kunde då se alla mina mappar men inte öppna de eller kopiera innehållet, permission denied sa den bara.

Nu till min fråga, hur gör jag för att rädda filerna på datorn innan jag formaterar hela hårddisken och installerar om?

Tack så mycket i förhand.

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk
Medlem

Koppla i usbminne eller annan lagringsenhet och för över sakerna? Alternativt skicka via lan till en annan dator?

Permalänk

Problemet var ju just att min livecd hävdade att jag inte hade permission för att kopiera filerna. Jag vet att just detta går utmärkt med windows men tydligen inte med mac

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trubadix1337
Problemet var ju just att min livecd hävdade att jag inte hade permission för att kopiera filerna. Jag vet att just detta går utmärkt med windows men tydligen inte med mac

Prova starta en terminal i Ubuntu-miljön och skriv:

Citat:

gksudo nautilus

Då ska du få upp en filhanterare som har root-rättigheter - den borde få lov att läsa dina filer.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

För att slippa att detta ska hända dig igen så bör du skaffar en extern hårddisk och kör Time Machine till den. Slipper du sådana här jobbiga episoder. Du installerar bara om istället och återställer allt ifrån Time Machine..
Förlåt om jag var elak, hemsk och tråkig för att jag rekommenderade dig att börja ta backuper. Men det finns (nästan) inget argument för att inte göra det idag. Disk är billigt och Time Machine gör att det är helt underhållsfritt.

Visa signatur

Permalänk

Diskwarrior är din vän.. förhoppningsvis kan den reparera det som brakar sönder. Den har iaf räddat mig flera gånger!

http://www.alsoft.com/Diskwarrior/index.html

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Diskwarrior är din vän.. förhoppningsvis kan den reparera det som brakar sönder. Den har iaf räddat mig flera gånger!

http://www.alsoft.com/Diskwarrior/index.html

Du är en bra kille du superboss.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!