Hårddisk byte i MBP

Permalänk
Medlem

Hårddisk byte i MBP

Jag har planer på att uppgradera hårddisken i min mbp. Är det bara att montera den nya disken och ladda en timemachine backup?

// Johan

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Time machine-backupen gav mig bara dokument och inställningar, program och även mac os x fick jag installera om. Kanske jag som gjorde fel.....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Time machine-backupen gav mig bara dokument och inställningar, program och även mac os x fick jag installera om. Kanske jag som gjorde fel.....

Att installera om SL tog jag som en självklarhet

Permalänk

Du kan också klona hårddisken och slippa installera om någonting alls. Fungerar mycket bra.

T.ex. http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du hade inte helt enkelt exkluderat dem från inställningarna? Som standard tas backup även på program och OS, ingen ominstallation i sig ska krävas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

lånar tråden

Jag tänker lämna in min dator på service nu i veckan för den cd/dvdläsaren repar och sen tycker jag den låter lite för mycket. Jag antar om man lämnar in den så behöver man oftast installera om sen när man har fått den? Isf undrar jag vilket rekommenderas installera en helt nytt eller ska man göra en back up nu med time machine eller använda superduper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
lånar tråden

Jag tänker lämna in min dator på service nu i veckan för den cd/dvdläsaren repar och sen tycker jag den är lite för mycket. Jag antar om man lämnar in den så behöver man oftast installera om sen när man har fått den? Isf undrar jag vilket rekommenderas installera en helt nytt eller ska man göra en back up nu med time machine eller använda superduper?

När du installerar OS X kan du välja att ladda in hela backupen via Time Machine, klona med superduper innebär ju samma sak i grund och botten. Dock så installerar du inte OS X först isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man har en timemachine-backup som är orginalinställd - dvs ta backup på allt utom externa hårddiskar - så är det bara till att boota med installationsskivan och välja "återställ från time machine" i menyn och så installeras hela OS:et, med program, filer och inställningar precis som det var innan.

Har gjort det ett par gånger när jag flashat min SSD. (Nu borde jag dock slippa det då OCZ inte använder sig utav destruktiv flash.)

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Om man har en timemachine-backup som är orginalinställd - dvs ta backup på allt utom externa hårddiskar - så är det bara till att boota med installationsskivan och välja "återställ från time machine" i menyn och så installeras hela OS:et, med program, filer och inställningar precis som det var innan.

Har gjort det ett par gånger när jag flashat min SSD. (Nu borde jag dock slippa det då OCZ inte använder sig utav destruktiv flash.)

Verkar som att timemachineback är att föredra. För mig att man ska kunna ställa in så den inte backupar systemet bara filerna och inställningar. Jag hittade nåt som vinns på program - verktyg nåt som heter flyttassitent är det nåt att ha?