PowerMac G5 - kan inte installera OSX

Permalänk
Medlem

PowerMac G5 - kan inte installera OSX

Hej alla glada!

Köpte mig en gammal "defekt" PowerMac G5:a som jag till slut fick snurr på men nu går det inte att installera OSX?

Sätter jag i skivan och försöker boota på den så hänger den bara på den gråa bilden med "äpplet" på. Dessutom går fläktarna på högvarv.

Har resettat NVRAM, dock inte PRAMet (då jag inte har ett mac-tangentbord).

Testat med OSX 10.4, OSX 10.5.6-skivorna (Retail).

Någon som har några idéer?

Är ganska n00b på Apple-produkter men satt nog i 5 timmar igår och försökte få rätt på burken (Googlade sönder nätet efter svar).

Tacksam för svar.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk

Defekt = trasig? Har för mig att moderkorten pajjade rätt ofta på dessa med en rad underliga fel som följd.

Annars borde du ha bättre chans till svar på t.ex. 99mac eller MacWorld.

typewriter, som också haft en G5:a, dock utan fel

Permalänk
Medlem

Jag bytte logikkort (moderkort) till ett som startade, så jag "tror" att det jag bytte till funkar då det gamla inte ens visade någon bild när man startade upp.

99mac är ju helt värdelöst.. måste vänta EN VECKA på att få sitt konto aktiverat :S

MacWorld kanske vet, ska kolla med dem.

Annars brukar Sweclockare ha lite koll på allt möjligt

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Håll nere cmd-V när du startar upp.
(Verbose mode, så man kan följa bootproceduren i ett litet fönster)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Vilken G5a har du?
Alla G5or kan inte läsa de nya skripterna i OS 1.4 och 1.5. Så vart det för mig när jag skulle installera 1.5 på min gamla PB. Fick kört Target Disk Mode från en annan mac^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megalex

99mac är ju helt värdelöst.. måste vänta EN VECKA på att få sitt konto aktiverat :S

Du kan också välja att skicka ett sms för att få det aktiverat på en gång. Precis som flashback osv.

99mac är bra mycket större än macworld, så chansen till svar är nog större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Vilken G5a har du?
Alla G5or kan inte läsa de nya skripterna i OS 1.4 och 1.5. Så vart det för mig när jag skulle installera 1.5 på min gamla PB. Fick kört Target Disk Mode från en annan mac^^

Alla G5or kan läsa retail-skivorna av 10.4 och 10.5
Att din gamla PB G4 inte kunde köra in Leopard var kanske för att den var under 867MHz? För det var där de drog gränsen.

Permalänk
Medlem

Tjena igen!

Fick rätt på åbäket genom att slita av ena cpun då bootade den perfekt och allt gick att installera utan problem.

Körde en diagnostikskiva innan och den startade utan problem o körde igenom testerna med "Passed" som resultat. Fattar dock inte varför den inte kan boota i OSX med båda prollarna... Mystiskt.

Visa signatur

folding@sweclockers