Permalänk
Medlem

Mac mini som HTPC ?

Tänkte införskaffa en HTPC och kom då att tänka på Mac mini som ett alternativ.
Hur funkar detta ? Finns det adapter för hdmi och vad kostar dem (hittade ingen på applestore?

Finns det några nackdelar och fördelar förutom att den är snygg

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010135637.aspx

Kör du med Plex så kommer du nog bli nöjd, dock får du problem om du vill hårdvaruavkoda x264 i OSX.
Ställ dig först frågan vilka krav du har och leta sedan maskin.
Behöver du verkligen en komplett HTPC eller klarar du dig med en media extender kanske?

Men känner du att du vill ha en fullt fungerande dator för det så tycker jag att du ska slå till!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Har med kikat på den, men är osäker på hur hårvaruavkodningen som ovanpostare säger fungerar...

Verkar ju fungera på macbook pro'n nu iaf men är osäker med mac mini'n.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Mini-displayport till hdmi adapter

http://www.dustinhome.se/pd_5010335217.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010308761.aspx

Kör med XBMC på macbook pro här hemma. Har kunnat spela upp allt jag har kastat på den.

Permalänk
Medlem

Mac mini fungerar perfekt som htpc.
Köp minnst 2Ghz bara för att vara säker på att spela upp 1080p videor.

hdmi konverter finns.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.. Får se vad det blir när lönen dimper ner

Visa signatur

- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?

Permalänk
Medlem

Har en mac mini 3,1 2.53Ghz, 4gb ram som HTPC. Spelar upp allt utan att svettas samt låter i princip ingenting.

Använder en DVI till HDMI kabel, vinner man något på att köra mini-displayport till HDMI?

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus
Har en mac mini 3,1 2.53Ghz, 4gb ram som HTPC. Spelar upp allt utan att svettas samt låter i princip ingenting.

Använder en DVI till HDMI kabel, vinner man något på att köra mini-displayport till HDMI?

låter bra de .. för min HP latop som jag har nu låter för jävla mycket samt att man är rädd att den skall lämna brännmärken på tvbänken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär, min 2.26 Ghz MBP spelar upp mina fina filmer från semestern filmade i 1080p lagrade i .mkv filer medan de fortfarande är rarade på min externa HDD (den är ju i FAT så måste rara större filer). Allt detta medan jag använder Plex och helt utan hack :). Väldigt smidigt att slippa unrara och flytta och ha sig.

Funderar själv på en MacMini som mediacenter, men det blir lite väl mycket möbler nu i vår iom flytten, så jag skjuter upp den planen. I så fall blir det den billigaste MacMinin då den är i princip samma som min nuvarande MBP.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"