Budget filserver med ZFS och FreeBSD

Permalänk
Avstängd

Hmmm... Om det är ZFS fel, så kanske du bör prova OpenSolaris, eftersom det är en nyare version av ZFS där? Släng in en annan disk och installera OSol där, så kan du swappa systemdiskar mellan FreeBSD och OSol? Men innan du byter OS, så bör du exportera din zpool. Och när du bytt OS så importerar du din zpool. Så kan du se om problemet försvinner. Det är smutt att kunna byta OS och ändå ha kvar sin zpool.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Min filserver visar verkligen sina färger nu.. har problem att streama HD-film under last. Tror jag ska prova OpenSolaris istället.

Utan att ha läst allt det andra i tråden: har du avskrivit Samba som felkälla? Sambas prestanda när det körs i FreeBSD är inte direkt optimal om man inte gör ett par enkla förändringar.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Det var när ZFS kördes som prestandan gick åt pipan, UFS gick tydligen fort som få vad jag förstod

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd

Ok, då var det antagligen portning av ZFS som var buggig. FreeBSD har gott rykte när det gäller stor last och skalbarhet, och din last ska OSet klara. Så problemet var nog inte i FreeBSD utan i portningen. När kommer nästa ZFS version i FreeBSD? Nån som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ok, då var det antagligen portning av ZFS som var buggig.

Jag skulle snarare säga att det intressanta nu vore att veta vilka ZFS-relaterade förändringar CCWarlock har gjort i sin installation. Defaultinställningarna fungerar bra, men om prestanda är av vikt så finns det en del att skruva på.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

om man vill skippa raid och enbart köra lösa diskar, är det nån fördel o köra in Solaris eller OpenSolaris då?

jag ser bara problem med raid, jag kommer att vara ensam på servern så ingen trafik o prata om heller, bara lagring.

sen har jag portmultiplier, alltså 5 hårddiskar på en satakabel, frågan är ju om solaris stödjer det..

är precis på gång att trucka på on-knappen på min server, så har svårt o bestämma mig för vilket operativ jag ska köra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurtol
om man vill skippa raid och enbart köra lösa diskar, är det nån fördel o köra in Solaris eller OpenSolaris då?
[...]
sen har jag portmultiplier, alltså 5 hårddiskar på en satakabel, frågan är ju om solaris stödjer det..

Om du vill använda zfs så kan det finnas någon fördel att använda OpenSolaris annars inte. Jämfört med Linux-världen så är utbudet av paketerad programvara skralt och hårdvarustödet är minimalt. Så ser du inte någon fördel med att använda zfs i ditt projekt så finns det IMHO ingen anledning att använda OpenSolaris.

Enklaste sättet att kolla om port multipliers stöds av OpenSolaris är att tanka hem en liveskiva från genunix.org. Vilken "Build" du ska ha är upp till dig att bestämma men jag kan säga att jag kör Build 132 på min hemmaserver med bra resultat.

När du väl har tankat hem en liveskiva så bootar du datorn på den, plockar upp ett terminalfönster och kör kommandot "pfexec format" så får du en lista över diskar som har hittats och är tillgängliga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurtol
jag ser bara problem med raid, jag kommer att vara ensam på servern så ingen trafik o prata om heller, bara lagring.

En fråga, kan du utveckla lite varför du tycker raid är problematiskt om du ska lagra data?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Utan att ha läst allt det andra i tråden: har du avskrivit Samba som felkälla? Sambas prestanda när det körs i FreeBSD är inte direkt optimal om man inte gör ett par enkla förändringar.

Har du lust att redogöra vilka förändringar detta är? Gäller dessa förändringar i alla operativ som använder Samba eller bara just FreeBSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av midi:

Har du lust att redogöra vilka förändringar detta är? Gäller dessa förändringar i alla operativ som använder Samba eller bara just FreeBSD?

http://www.mywushublog.com/2009/12/freebsd-8-0-a-great-nas-se... dom fungerade jävligt bra för mig iaf

Förutom då ispfw_load="YES" i /boot/loader.conf då jag inte använder nån sån hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent-Mustafa:

Utan att ha läst allt det andra i tråden: har du avskrivit Samba som felkälla? Sambas prestanda när det körs i FreeBSD är inte direkt optimal om man inte gör ett par enkla förändringar.

Kom fram till att samba var långsamt, men inte så långsamt. Ska titta mer på det dock, tack för tipset. Har även försökt konfa zfs för att få bättre prestanda men inget har hänt. Kollade på interna hastigheterna när jag testade zfs. Visst, kanske inte ska förvänta mig något jättebra men ligger klart lågt..

Lade det hela på is fram till sommaren, servern fungerar om än slö, får vara så. Nu är det Lundakarnevalen och tentor som gäller.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Vad får du för prestanda? Ronnylov får ju drygt 90MB/sec med CIFS i OpenSolaris, mot Vista och Win7 klienter.