CM HAF 932, Nu lackar jag ur på ljudet!!!

Permalänk
Medlem

CM HAF 932, Nu lackar jag ur på ljudet!!!

Det har gått snart ett år sedan jag köpte ny dator, byggde den då i ett CM HAF 932 chassi. Det är rymligt och snyggt, vilket är ungefär det jag kräver från ett chassi så man skulle kunna tro att jag är nöjd.

Men nu är det så att SKITCHASSIT vibrerar något så in åt helvete!!! Det låter som jag vet inte vad!!! Det går verkligen inte att befinna sig i samma rum, knappt samma lägenhet, när detta chassi drar igång och vibrerar. Det går att lösa genom att lägga ett finger på datorn. Jag förstår ju att det inte är själva chassit som ger upphov till dessa vibrationer... Utan någon skitkomponent i datorn. Men seriöst, ska hela jävla chassit skaka sönder för det?

Jag har stört mig på det här en längre tid, och nu idag när jag gick upp så lackade jag ur lite extra så jag var tvungen att skriva av mig. Men frågan är ju egentligen WTF ska jag göra åt mitt dumma problem?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Har du testat dra åt fläktskruvarna ditt nötskal? cpukylaren som sitter löst ? Hårddisken som sitter löst. Bra att du bara klagar och inte gör något för att lösa det din idiot!!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

Har du testat dra åt fläktskruvarna ditt nötskal? cpukylaren som sitter löst ? Hårddisken som sitter löst. Bra att du bara klagar och inte gör något för att lösa det din idiot!!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

Först och främst så ska du ju kolla vad det är för komponent som orsakar vibrationerna. Sannolikheten är ju stor att de fortsätter även om du byter chassi. Jag har också ett 932 och det som låter mest i mitt är iaf inte chassifläktarna. Tror inte att det är fel på ditt chassi utan som sagt en komponent.

När du kollat upp vilken komponent som orsakar vibrationerna så kan du säkert på något sätt fixa det. Skulle gissa på HDD eller DVD-läsaren. Det går säkert att fixa någon specialupphägning som motverkar vibrationerna.

Permalänk
Medlem

Hade samma probem med mitt.

Köpte 4 vibrationsdämpare till en fläkt. Satta dit dom på den översta fläkten och nu är den tyst som fan:) Kostar runt 50 spänn, inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
Har du testat dra åt fläktskruvarna ditt nötskal? cpukylaren som sitter löst ? Hårddisken som sitter löst. Bra att du bara klagar och inte gör något för att lösa det din idiot!!

Kanske han ställer frågan här för att kolla om någon med chassit varit med om något liknande , så att han slipper gå igenom allt för mycket ... Trevligt inlägg du la till ialla fall .. Av era två inlägg , dig och trådskaparen tycker jag det är du som bettet dig som ett Nötskal .

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Medlem

Jag har det chassit, fungerar hur bra som helst, även med en vattenpump o andra prylar som tenderar till vibrationer.

Hör inget oljud alls.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det nog den översta fläkten som vibrerar. Det är där du menar med att lägga fingret så tystnar den? Köp vibrations dämpare och sätt i den fläkten som är där uppe.

Hade samma problem att den började vibrera, men har nu satt i dessa gummiploppar och den är tyst som i graven

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deawin
Kanske han ställer frågan här för att kolla om någon med chassit varit med om något liknande , så att han slipper gå igenom allt för mycket ... Trevligt inlägg du la till ialla fall .. Av era två inlägg , dig och trådskaparen tycker jag det är du som bettet dig som ett Nötskal .

Ord!

Totalt onödigt inlägg av honom.

Hursomhelst, ontopic.

Ang ditt problem så är det med all säkerhet någon komponent innuti som antagligen har lossnat en aning eller så har en anti-vibrator kudd-ring som jag kallar dom, lossnat.

Men, vänta nu, sa du att det har vibrerat ända sen du fick den?
Låter som om någon har varit lat :P, men, öppna burken, känn efter på fläktar om det går att vicka way för mycket på något.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Häng upp hårddiskarna elastiskt i 5.25 tums buren. Hårddiskar är värst när det gäller vibrationer i 99% av fallen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
Har du testat dra åt fläktskruvarna ditt nötskal? cpukylaren som sitter löst ? Hårddisken som sitter löst. Bra att du bara klagar och inte gör något för att lösa det din idiot!!

Den samtalstonen är tyvärr inte accepterad här. Du får jobba lite mer på ditt vokabulär och vara lite snällare. Se detta som en muntlig varning.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Den samtalstonen är tyvärr inte accepterad här.

tyvärr? 'gudskelov' tycker nog de flesta...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
tyvärr? 'gudskelov' tycker nog de flesta...

Dagens felsägning, den bjuder jag på. Tillbaks till topic nu

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att jag har varit lat ger jag helt rätt Kommer inte ihåg om jag hade problem precis i början men det har vart bra länge iaf.

Jag har 7st diskar i datorn så sannolikheten att det är någon av dem är väll ganska stor... Sitter även vattenkylningen i den men pumpen har jag på något sillikon liknande material. Det är chassisidorna som vibrerar och det kommer och går så det är alltså inte konstant. Alla skruvar är åtdragna.

Och som sagt det räcker att jag lägger ett finger på datorn (vart som helst) så upphör det. Men nu är jag ledig 2 dagar från jobbet så ska passa på och öppna upp datorn och montera SSD'n som jag köpte i oktober (min lathet = bekräftad igen) samt blåsa rent från damm. Kanske lyckas jag lokalisera problemet...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Släng in lite bitummen då det tynger ner och får bort vibrationer annars kan det vara värt att se över hårddisk avdelningen eftersom du hade 7st, vet inte vad du har för hddburar/upphängning men det finns bra ljuddämpare att köpa separat.

Permalänk
Medlem

HAF är lite problematiskt pga hårddiskburen samt ditt antal av diskar men jag tycker du ska försöka hänga upp så mycket du kan elastiskt i hårddiskburen och det övriga i 5.25 facken. Elastisk lina är jättebra till detta och det finns att köpa hos textilhandlare, vid båttillbehör, på claes ohlson och biltema mfl. Komplettera med buntband för att säkra diskarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med vibrationer genom chassit, dom va inte irriterande, utan ljudet som att något låg löst och skallrade va jobbigt som fasen, jag kollade runt lite och märkte att fläkten i toppen på chassit satt relativt löst, efter att jag spänt samtliga skruvar på den försvann ljudet helt, riktigt skönt, har irriterat ihjäl mig på det.

Visa signatur

Derp