Nytt spel på gång, funderingar, reflektioner, ångest osv

Permalänk
Medlem

Nytt spel på gång, funderingar, reflektioner, ångest osv

Jag har under de senaste åren suttit och jobbat smått på ett nytt pong. Projektet har haft många vändningar och det är mycket som har varit i vägen för utvecklingen, men nu börjar det närma sig ett stadie där man kan visa upp resultat, äntligen. Det är en ren och skär indieproduktion och förväntas vara klar när det är klart..

Jag skulle gärna vilja höra era tankar om vad som krävs för att detta ska bli ett roligt lir, önskemål på vad man ska kunna göra i spelet. Jag har tänkt mig ett turneringsläge för en spelare där spelaren följer en story, det är dock svårt att personifiera en träbräda, förslag där uppskattas.

Som det ser ut nu så finns det en baneditor, en liten skoj partikelmotor och AI.
Klipp på det här:

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Spelkänslan måste vara grym, det ser för övrigt jävligt kul ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJUFFE:

Spelkänslan måste vara grym, det ser för övrigt jävligt kul ut

Kul att höra! Jag håller med, kan nog inte räkna timmarna som gått åt på finjustering. Pong är ju ett av de spel som inte kommer undan utan känsla.

Kanske ska tilläggas att det finns stöd för två spelare också förstås.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Jag har under de senaste åren suttit och jobbat smått på ett nytt pong. Projektet har haft många vändningar och det är mycket som har varit i vägen för utvecklingen, men nu börjar det närma sig ett stadie där man kan visa upp resultat, äntligen. Det är en ren och skär indieproduktion och förväntas vara klar när det är klart..

Jag skulle gärna vilja höra era tankar om vad som krävs för att detta ska bli ett roligt lir, önskemål på vad man ska kunna göra i spelet. Jag har tänkt mig ett turneringsläge för en spelare där spelaren följer en story, det är dock svårt att personifiera en träbräda, förslag där uppskattas.

Som det ser ut nu så finns det en baneditor, en liten skoj partikelmotor och AI.
Klipp på det här: http://www.youtube.com/watch?v=j5gCojjNHy4

Ännu ett pong du måste verkligen gilla pong

Men det såg schysst ut, vilken plattform blir det? pc endast eller? verkar spännade också med banor, blir de typ arkanoid liknande att man kan ta sönder eller hur hade du tänkt det isf? tänkte eftersom du ville ha en leveleditor och såntdär.

Partickeleffekter är alltid vackert bara smäck på med de så mycket det går så blir det kalas

Har du funderat på shaders? kanske ripple och sånt ifall bollen åker jättesnabbt. Blir det powerups eller hade du tänkt hålla det rent på den fronten?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Kanske kunde du sätta dit tex neonlampor (avlånga på bak eller framsida) eller nått på plattorna, hade lite svårt att urskilja när det gick fort... iaf om båda plattorna samt bakgrunden är mörk som i detta exempel.

Jag gillar att vara tydlig vad som är vad i spel med färger, ett exempel på ett ihopslänkt breakout på väldigt kort tid som för övrigt är väldigt buggigt: (Java) http://hem.passagen.se/dalton-sleeper/breakout/HelloWorld.html

Du har också kommit långt för att kanske konvertera det till breakout

Såg väldigt grymt ut iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Ännu ett pong du måste verkligen gilla pong

Men det såg schysst ut, vilken plattform blir det? pc endast eller? verkar spännade också med banor, blir de typ arkanoid liknande att man kan ta sönder eller hur hade du tänkt det isf? tänkte eftersom du ville ha en leveleditor och såntdär.

Partickeleffekter är alltid vackert bara smäck på med de så mycket det går så blir det kalas

Har du funderat på shaders? kanske ripple och sånt ifall bollen åker jättesnabbt. Blir det powerups eller hade du tänkt hålla det rent på den fronten?

Haha ja av någon anledning så har det blivit en och samma genre, nästa spel får absolut bli något helt annat.
Det blir först Windows sedan en Mac OS-port om det visar sig att folk uppskattar spelet. Editorn är ganska bred just nu, det finns stöd för egen grafik och olika typer av funktioner för "brickorna" man pluttar ut, så tex om de ska vara solida, gå sönder eller skapa något annat (tex powerup) kan man själv välja.

Jag önskar jag kunde smacka på partikeleffekter överallt men som det ser ut nu så är den väldigt krävande, hoppas på att kunna förbättra det lite senare, det är ju trots allt halva nöjet. Ripple skulle vara mäktigt, dock så är jag lite begränsad med vad som kan göras på plattformen, men det är en bra idé!

Skrivet av Dalton Sleeper:

Kanske kunde du sätta dit tex neonlampor (avlånga på bak eller framsida) eller nått på plattorna, hade lite svårt att urskilja när det gick fort... iaf om båda plattorna samt bakgrunden är mörk som i detta exempel.

Jag gillar att vara tydlig vad som är vad i spel med färger, ett exempel på ett ihopslänkt breakout på väldigt kort tid som för övrigt är väldigt buggigt: (Java) http://hem.passagen.se/dalton-sleeper/breakout/HelloWorld.html

Du har också kommit långt för att kanske konvertera det till breakout

Såg väldigt grymt ut iaf

Pimpade brädor vore ju inte helt fel. Videon blev lite väl mörk och suddig, det är helt klart stor skillnad när man kör det. Ditt breakout va skoj! Fortsätt på det, perfekt spel att fördriva tid med. Men man vill gärna att bollen ska studsa vidare på plattorna.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Gillar stilen på spelet. Menyn är riktigt läcker, gillar undermenyerna som kommer på bredden. Känslan vet jag inte så mycket om utan att spela det, så klart.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Pimpade brädor vore ju inte helt fel. Videon blev lite väl mörk och suddig, det är helt klart stor skillnad när man kör det. Ditt breakout va skoj! Fortsätt på det, perfekt spel att fördriva tid med. Men man vill gärna att bollen ska studsa vidare på plattorna.

Ja komprimerade videor har ju en tendens att bli så :/ du kanske kan lägga upp nån screenshot i full res? Min skärm har väldigt svart svart och väldigt vit vit i hög kontrast, så ligger många färger i mörka området blir det något svårt att urskilja.
Visst var breakout buggigt heh, det ska självklart studsa vidare på blocken, allt använder samma kollisionsdetektering så egentligen bara en liten ändring, men men, får bli någon annan regnig dag Har hållt på med opengl ett bra tag nu, mycket i mitt examensarbete tex, så kommer troligen att porta breakout till 3d med diverse shaders osv...

Ser fram emot framtida uppdateringar på ditt projekt

Permalänk
Medlem

Ett läge där man kan spela fler än två spelare vore kanske (?) lite annorlunda. Att man förutom de två brickorna som är till höger och vänster även kan ha brickor uppe och nere, och kanske t.o.m. ännu fler? Pong free for all!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost_Overdoze:

Gillar stilen på spelet. Menyn är riktigt läcker, gillar undermenyerna som kommer på bredden. Känslan vet jag inte så mycket om utan att spela det, så klart.

Kul att höra! Vill få fram en meny som är så snabbnavigerad som möjligt, så man alltid kan gå bakåt även om man är några nivåer ner utan att använda en traditionell "tillbaka"-knapp.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Ja komprimerade videor har ju en tendens att bli så :/ du kanske kan lägga upp nån screenshot i full res? Min skärm har väldigt svart svart och väldigt vit vit i hög kontrast, så ligger många färger i mörka området blir det något svårt att urskilja.
Visst var breakout buggigt heh, det ska självklart studsa vidare på blocken, allt använder samma kollisionsdetektering så egentligen bara en liten ändring, men men, får bli någon annan regnig dag Har hållt på med opengl ett bra tag nu, mycket i mitt examensarbete tex, så kommer troligen att porta breakout till 3d med diverse shaders osv...

Ser fram emot framtida uppdateringar på ditt projekt

Här kommer två dumpar:

Låter intressant med 3d, du får absolut visa upp det sen. Har själv varit inne på de banorna för pong men har inte riktigt haft tiden att gå in på ett nytt språk.
Så fort jag kommer vidare med de olika spellägena så dyker det upp lite fler filmer.

Skrivet av Wishie:

Ett läge där man kan spela fler än två spelare vore kanske (?) lite annorlunda. Att man förutom de två brickorna som är till höger och vänster även kan ha brickor uppe och nere, och kanske t.o.m. ännu fler? Pong free for all!

Låter skoj, perfekt på förfesten. Lite trix med axeln som bollen rör sig på så bör det inte vara så knepigt att få till. Har även varit inne på ett squash-läge där brädorna är på samma sida.

Om någon kommer på en kul inledning på singleplayer så skriv gärna. Min tanke är att spelet börjar under jord och man arbetar sig uppåt, man kanske inte behöver en bakgrundsstory egentligen?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Kul att höra! Vill få fram en meny som är så snabbnavigerad som möjligt, så man alltid kan gå bakåt även om man är några nivåer ner utan att använda en traditionell "tillbaka"-knapp.

Här kommer två dumpar:
http://www.workingart.se/development/pong_unburied/shots/punb...
http://www.workingart.se/development/pong_unburied/shots/punb...

Låter intressant med 3d, du får absolut visa upp det sen. Har själv varit inne på de banorna för pong men har inte riktigt haft tiden att gå in på ett nytt språk.
Så fort jag kommer vidare med de olika spellägena så dyker det upp lite fler filmer.

Låter skoj, perfekt på förfesten. Lite trix med axeln som bollen rör sig på så bör det inte vara så knepigt att få till. Har även varit inne på ett squash-läge där brädorna är på samma sida.

Om någon kommer på en kul inledning på singleplayer så skriv gärna. Min tanke är att spelet börjar under jord och man arbetar sig uppåt, man kanske inte behöver en bakgrundsstory egentligen?

hmm, på bilden, så är skuggan lite annorlunda på dne vänstra paddeln, men är ljuset på bollen eller i mitten av scenen? bara liten liten fråga. Gillar blueprint stilen på den "banan"

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

hmm, på bilden, så är skuggan lite annorlunda på dne vänstra paddeln, men är ljuset på bollen eller i mitten av scenen? bara liten liten fråga. Gillar blueprint stilen på den "banan"

Skuggorna är beräknade från mitten, men det är lite svårt att se från videon. Då kommer du gilla att sitta och spela i editorn förhoppningsvis.

Edit:
Lyckades lösa storyproblemet, det får bli små krigsmålade bollar som krigar, förstås.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Vad programmerar du i för språk?

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Vad programmerar du i för språk?

Lingo, så det är gamla räven Director. Men börjar bli mer och mer sugen på att gå över till .NET, Mono tex.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Liknar Plasma Pong till viss del, för övrigt ett riktigt kul Pong-spel, kan dock inte uttala mig om hur bra det verkar innan jag kan testa det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Lingo, så det är gamla räven Director. Men börjar bli mer och mer sugen på att gå över till .NET, Mono tex.

du har inte funderat på c#? isf kan du ju göra det i xna och släppa på xbox live indiegames, zune, wm7 och windows

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleputten:

Liknar Plasma Pong till viss del, för övrigt ett riktigt kul Pong-spel, kan dock inte uttala mig om hur bra det verkar innan jag kan testa det själv.

Håller med, det är ett riktigt grymt lir, dessutom imponerande programmerat. Hoppas dock på att få till ett ganska bra djup i spellägen och skillnader, så det inte blir så repetitivt (förutsättningarna för det är ju inte de bästa när det kommer till pong).

Skrivet av E_maN:

du har inte funderat på c#? isf kan du ju göra det i xna och släppa på xbox live indiegames, zune, wm7 och windows

Skulle kunna vara något, är lite vilsen i vilken plattform som blir bäst, detta spel byter dock inte plattform (har försökt det tidigare vilket gjorde att arbetet sköts upp under en lång tid). Tänkte försöka hålla mig till planen, så småningom marknadsföra och distribuera på egen hand, kanske är för höga ambitioner men skulle vara kul att ha försökt.

Tar gärna emot fler förslag på språk som är någorlunda lätta att komma in i inför framtiden.

Trevlig kväll!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

En musiker som är go vän har börjat producera låtar, måste dela med mig av ett urval för de är så sjukt sköna.

http://www.workingart.se/upload/file/unburied_theme.mp3
http://www.workingart.se/upload/file/dnb01.mp3

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

En musiker som är go vän har börjat producera låtar, måste dela med mig av ett urval för de är så sjukt sköna.

http://www.workingart.se/upload/file/unburied_theme.mp3
http://www.workingart.se/upload/file/dnb01.mp3

låter nice Kan nog passa riktigt bra, låter som typisk musik för sånt spel. Kan tyvär inte lyssna i mina fina hörlurar då dem inte är här, men i laptop högtalare låter de iaf bra

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

ser riktigt nice ut grafikmässigt. Har själv gjort ett pong spel i XNA game studio (C#).
Pong verkar vara det som alla som programmerare oavsett språk gillar att göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Kul att höra E_maN, all feedback uppskattas. Vad heter liret freddy?

Frestar med ett skärmskott och en låt http://www.workingart.se/upload/file/miniskel_senaste.mp3

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt att du fortfarande jobbar med det
Ser riktigt kul ut faktiskt

Kom och tänka på en sak när jag såg "spökena" som verkar följa efter brickorna?
Kanske en "level" där de finns typ spöken eller liknande som kommer och anfaller bollen, och byter bollens riktning? Hade nog kunnat vara lite små kul tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna göra så man kan lägga en skruv på bollen, om man åker fort uppåt & träffar, så åker den sedan i en båge mot motspelaren (man kan också göra motskruv för att räta till banan), lite mer skills för att blockera ett sådant skott

Edit, du verkar ha någon typ av båge i vissa fall, svårt att se på videon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Fan vad roligt att du fortfarande jobbar med det
Ser riktigt kul ut faktiskt

Kom och tänka på en sak när jag såg "spökena" som verkar följa efter brickorna?
Kanske en "level" där de finns typ spöken eller liknande som kommer och anfaller bollen, och byter bollens riktning? Hade nog kunnat vara lite små kul tror jag.

Det är Gooms, mer om vad och varför i singleplayer hehe Kul idé, ska kolla hur det kan lösas i något spelläge.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Du skulle inte kunna göra så man kan lägga en skruv på bollen, om man åker fort uppåt & träffar, så åker den sedan i en båge mot motspelaren (man kan också göra motskruv för att räta till banan), lite mer skills för att blockera ett sådant skott

Edit, du verkar ha någon typ av båge i vissa fall, svårt att se på videon...

Skruv finns, även om den oftast är diskret beroende på hur man attackerar. Snart även smash och lite övriga finesser. Återkommer med video på det och några mer effekter som dykt upp under de senaste veckorna.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com