Notebook eller netbook? Svårt att bestämma :/

Permalänk

Notebook eller netbook? Svårt att bestämma :/

Hej alla där...

Jo, snart fyller jag år så då kanske det vore trevligt att äntligen ha en laptop. Men, jag har svårt nu att bestämma mig vilken jag ska skaffa. Om jag ska ta en notebook 15.6" eller en netbook 10.1".

4000 är typ max priset. Så jag har kollat på Compaq 615 som kostar 4000kr.
Det är denna: HP Compaq 615 - Inet.se
2gig ram, AMD QL66 dualcore 2.2ghz och ett HD3200 (kvittar). Sen är det en Asus EEE-PC 1001HA Svart: Asus EEE-PC 1001HA Svart Vilket då har en Intel Atom N270 1.66GHz och 1gb ram. Har även kollat på HP Compaq 110c: HP Compaq Mini 110c-1120 3G Windows XP Home - Inet.se som har samma spec typ.

Det jag vill göra på den (då jag redan har datorn i sign som main) så vill jag typ bara surfa, im'a, programmera och sånt dära. Förmodligen köra Linux på den dessutom. Och jag vill mest bara att man ska kunna ta med sig vart man går och det är mycket smidigare med en netbook. Men jag har lite svårt att bestämma mig vilket som är bäst?

Så jag undrar, vad hade ni gjort om ni va i samma situation som mig?

/ Alexander

Permalänk

Om du ska programmera med den skulle jag välja notebooken för att den har ett fullstort tangentbord.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Precis som nämnt är det tangentbordet och skärmen som är den begränsande faktorn hos netbooken, annars är dem väldigt praktiska.

Vid programmering behöver du både tydlig skrivbordsyta och bra tangentbord så om du vill pusha för kompakt dator så bör du hålla dig till minst 12 tum. (11 minst om du är extremt kåt på litenhet )

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Jag tror dock jag har bestämt mig nu för en netbook på 10". Vet att skärmen och tangentbordet är mindre men det får gå XD Kanske försöker hitta en billig 11.6" version. De sålde ju Compaq 311 med Nvidia ION och 1366x768. Nu har den slutat säljas och det är DM5 tror jag som är följaren, men den kostar 5000 och då väljer jag liksom inte den

Permalänk
Medlem

Sökte runt lite på Prisjakt och hittade den här:
Multitronic Webshop

Inget snack om att den är att föredra framför de andra som nämnts. Jag programmerar en del på min 12" (UL20), men den är ju något för dyr. Mindre än så hade jag inte velat programmera på, men om du ska lära dej att programmera så handlar det mest om förståelse än antalet rader kod du skriver - och för det så behöver man ju inte det bästa tangentbordet eller största skärmen. Men som sagt, den jag länkade till ovan är riktigt prisvärd och cpu'n är faktiskt rätt vass, framförallt i jämförelse med allt i Atom/Athlon neo-väg.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

DeluxXxe: Jo, DM1 va det den hette, inte DM5 Men jag tycker det är lite dyrt för en lek dator. Kollade på denna Acer Aspire One D250 Vit 1280x720 - Inet.se som en kompis har fast utan 1280x720 utan 1024x600. Men denna har mycket mindre tangentbord än 1001HA, men större upplösning. Tror dock det blir 1001HA iallafall. För den är billigast och har skönt tangentbord. Och upplösningen är inget större problem igentligen.

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna ha med den hella tiden så skulle jag lugnt säga att en 10.1 Tum netbook eller 11.6/12 tummare då jag har flera vänner som tvingas att kånka runt på 15 tummare, och då blir det oftare att du låter den vara hemma än att ta med den. Du verkar ju inte ha prestanda i fokus men jag skulle rekommendera att skaffa en Sony Vaio netbook för högre upplösning som kan vara skönt vid programmering. Annars kommer Acer aspire one 532G inom kort som har bra upplösning, IoN2 grafik och n450 processor, Vet dock inte om den håller ditt maxpris!

Permalänk

Alltså, prestandan skulle kunna vara sämre än atom och skit graffekort. Det är bara surf, lite film (inget HD), musik och programmering som sagt.

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp grafikkorten om du ska köra Linux. Intel ger i regel en långt enklare och bekvämare upplevelse, men det finns ett undantag, tror det heter gma500 (poulsbo-chip) eller så, det ska tydligen fungera riktigt dåligt. Nvidia vet jag inte riktigt, men folk brukar ju rekommendera det så det är säkert ett säkert kort

Det andra är, som någon redan nämnt, kolla upp satt tangentbord och skärm är lagom storlek. En netbook är långt bekvämare att bära, men har du stora händer blir det jobbigt att skriva, touchpaden brukar vara kass på datorer i den storleken, och skärmen kan ge dig nackspärr om du är lång och måste böja huvudet mycket. Gå in i en affär och känn lite!

Permalänk
Skrivet av anon84089:

Kolla upp grafikkorten om du ska köra Linux. Intel ger i regel en långt enklare och bekvämare upplevelse, men det finns ett undantag, tror det heter gma500 (poulsbo-chip) eller så, det ska tydligen fungera riktigt dåligt. Nvidia vet jag inte riktigt, men folk brukar ju rekommendera det så det är säkert ett säkert kort

Det andra är, som någon redan nämnt, kolla upp satt tangentbord och skärm är lagom storlek. En netbook är långt bekvämare att bära, men har du stora händer blir det jobbigt att skriva, touchpaden brukar vara kass på datorer i den storleken, och skärmen kan ge dig nackspärr om du är lång och måste böja huvudet mycket. Gå in i en affär och känn lite!

Gör de? Finns en kille på youtube som kör Fedora på både sina Samsung NC20 och Asus EEE PC 901. Nu verkar ju dock NC20 ha VIA grafikkort men endån. Och han programmerar och har de som main datorer, och han gillar de. Därför frågar jag här, vad som kanske skulle passa bäst. Har provat en Samsung NC10 och en Acer Aspire One D250 (acer'n har skit små tangentknappar) och båda liksom funkar rätt okej för mig även om jag är lång och har stora händer.

Permalänk

Iallafall, det lutar åt en netbook because de är billigare, mindre och lättare att ta med. Tack för feedback iaf!