seg uppstart vad beror de på?

Permalänk
Medlem

seg uppstart vad beror de på?

(Ta inte mig som en nybörjare, för är inte det:))

Tja jag minns när ja skaffade min dator när den var helt ny formaterad och allt fy va snabb den var, packade upp stora rar filer på SEKUNDER som tog flera minuter på min gamla dator etc...

men nu är de så här: det tar 23 sekunder att komma till windows 7 laddning saken och efter den har laddat så tar de 1min 34sec för att komma in i skrivbordet, f-secure ska starta och msn som poppar upp och sen kan jag använda datorn (höger klicka runt på skrivbordet så menyn kommer upp direkt)

i början så var de att den nästan var inne i windows direkt och använda hur som helst

är de F-Secure som segar ner hela skitet?
Defragmantering sakerna har ja kört, CCleaner också så de bör ej vara något med registret eller så.
rar filer tar mycket längre tid att packa upp nu

ja datorn blir ju seg men denna är ju inte mer än 2mån gammal, vet ni några tweaks att fixa detta?

sedan är de ibland att efter de står welcome är det svart bild ett tag (ser bara tray saken där nere start chrome etc..) men skrivbordet svart och inga ikoner som om man startat felsäkert läge?

är datorn bara snabb när den är nyformaterad? xD

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Beror på allt skit som autostartar och allt annat som startar med windows..

start > sök/kör > msconfig > autostart och bocka ur det det inte behövs vid start..
In i bios och pilla runt lite så den hoppar över sökning av enheter, flytta disken längst upp medmera så bootar den lite fortare där.

Permalänk
Medlem

Som tcntad säger, optimera så du inte kör en massa saker som autostartar. Sen är jag också lite tveksam till F-Secure, den verkar väldigt seg på föräldrarnas burk har tänkt att byta ut den mot en annan (MSE eller Avast typ) och se vilken skillnad det blir.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

F-secure är segt som fan..

Som Buio skrev byt ut det mot ett gratis AV, iaf för att se om det blir någon skillnad.
Leta runt i tjänster (start > sök/kör > services.msc) men ta det lugnt där och googla mycket.

En bra guide som visar vad man kan stänga av (säkert) är blackviper's windows 7 services guide.

Permalänk
Medlem

msconfig jao
har bara msn egentligen och f-secure inget annat... som startar när ja kommer in i windows.

tcntad: Ska kolla runt visste inte sådant fanns

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

När jag testade F-Secure Internet Security 2010, tog det 57 sekunder för Windows att ladda allt efter att jag loggade in till mitt Windows-konto. När jag inte hade F-Secure tog det 15 sekunder. Att säkerhets-programmet slöar ner datorn, är ingen tvekan om det.

Sen beror det såklart på vad för program som startas förutom ens säkerhets-program också. Jag har bara 4 program som startar automatiskt, µTorrent, VoddlerNet, WhatPulse och mitt egna program, MyIP. Ett asbra program som man kan ställa in vad för program som ska startas med Windows och som inte ska göra det, är CCleaner. Starta programmet, klicka på "Verktyg" och sedan "Uppstart" eller något sånt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

ja f-secure är riktig jobbig måste scanna exakt allt som öppnas.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |