Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Scripteddie:

Jo jag förstog det Men hur bar du dig åt då för att få det så snyggt?

Jag kapade med ett rotationsverktyg (läs dremel) där jag ritat ut ungefär måtten för radiatorgallret.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Yeah, I don't know. Vi får hoppas att du gillar vad som komma skall också.

Dude. Jag gillar det som faaaaan Vad är det för färg du målat med? Ser sjukt kaxigt ut i alla fall! Väldigt sällan man ser sådan design inom modning!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Goo5e:

Dude. Jag gillar det som faaaaan Vad är det för färg du målat med? Ser sjukt kaxigt ut i alla fall! Väldigt sällan man ser sådan design inom modning!

Cheers!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare

Theory | By Hannes

När man har en idé och ett syfte med ett bygge kan det vara skönt att skriva av sig lite. På så sätt får också bygget en röd tråd vilket gör mitt arbete mycket enklare. Jag har i mina tidigare byggen ofta avslutat med någonting helt annat än jag tänkt ifrån början. Den här gången kommer nog så inte ske. Eventuellt kommer jag att göra chassit redo för vattenkylning också, men det är främst för att jag älskar det estetiska med vattenkylning och är lite rädd för luftkylt. Men fokus kommer att ligga på luftkylning och det kommer att bli oerhört skönt att få slippa all problematik som vattenkylning för med sig. Med det sagt så är luftkylning ingen barnlek i entusiastbyggen. På något sätt måste det ju sticka ut. Vi får se om jag lyckas.

Carl Axel, eller ja.. Morfar har gjort ganska mycket häftiga verk genom sin karriär som formgivare. Jag ska ta och använda mig av en del av det, men samtidigt ge en liten touch av mitt egna. Det är en tribut, inte en kopia. Förhoppningsvis tar han inte illa upp då jag inte tänkt att visa bygget för honom än.

Jag kommer att fokusera mycket på presentationen i det här bygget. Jag har ju genom de tidigare byggena lärt mig kameran relativt väl. Kör helt manuellt och nu när jag har Echo up'n running så kommer jag att ha möjlighet att använda RAW formatet och leka lite i photoshop. Jag vet att det kommer att uppskattas.

Ja, sleevingen är ett problem. Jag vill och hade önskat att jag kunde använda brun och guld. Jag är än så länge ganska insnöad på MDPC-X sleeven och det är jobbigt att behöva gå ifrån den kvalité Nils erbjuder, men dörrarna är inte stängda för annat. Jag ska ta och titta lite på vad hifi-entusiasterna erbjuder och kanske eventuellt blir det att bara löda om nätagget med annan färg på kablaget. Kanske går det att färga som du säger. Nu är det här någonting som framtida Hannes får ta itu med. Just nu tänker jag fokusera på chassit.

Jag kommer att göra någonting som jag inte sett tidigare, nämnligen göra en HDD plats med hotswap. Jo, jag vet att det existerar, men jag har inte sett någon göra någonting sådant själv. Jag tänker också om möjlighet finns använda HDD enclosures för att få lite av en Level 10 feeling över just HDD området. Eventuellt ska man också kunna komma åt dem utifrån, vilket inte vore fel eftersom att hotswap mycket är till för just det ändamålet. Det kommer att bli häftigt att se om jag lyckas konstruera någonting funktionellt, men samtidigt snyggt. Jag tror inte att det blir några problem.

Tidigare byggen har alltid skett på den dator jag behöver använda, den här gången blir det inte så. Den här datorn kan jag ta mig tid och göra allting i rätt ordning, eftersom att jag inte kommer att behöva använda den än. Detta resulterar förhoppningsvis i att allt blir gjort på rätt sätt och att ända ner på detaljnivå så är det no compromise som gäller.

Finns det någon speciell hårdvara som ni tycker att jag borde prova på? Jag är öppen för förslag på den biten.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

en massa text.

Någon 6-kärnig värsting!

Permalänk
Hedersmedlem

I och med att du ska köra på luftkylning nu så tycker jag nästan något av de här i CF Produktjämförelse hos Prisjakt. Ingen hdd utan bara en liten SSD.
Något halvpassivt nätagg eller något helt passivt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Me like.
Mer öppna ögon denna gången och lite anorlunda gillas starkt

Sleevesen ser ut som hårkrull XD
Snyggt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jäklar vad snyggt det blir! jag gillar det skarpt! Kommer det att visas någon gång på någon mässa eller något som en vanlig svensson kan åka till? Försök iaf

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av beyorn:

Någon 6-kärnig värsting!

Yeah, we'll see.

Skrivet av MulleEng:

I och med att du ska köra på luftkylning nu så tycker jag nästan något av de här i CF Produktjämförelse hos Prisjakt. Ingen hdd utan bara en liten SSD.
Något halvpassivt nätagg eller något helt passivt

Blir 3st 2.5" HDD/SSD i en egenkonstruerad HDD plats

Skrivet av RainesX:

Me like.
Mer öppna ögon denna gången och lite anorlunda gillas starkt

Sleevesen ser ut som hårkrull XD
Snyggt.

Ögonen mer öppna? Dina kanske.

Skrivet av Saandberg:

Jäklar vad snyggt det blir! jag gillar det skarpt! Kommer det att visas någon gång på någon mässa eller något som en vanlig svensson kan åka till? Försök iaf

/S

Ja, vore ju inte fel om någon ville ha med mig dit.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Men hörrudu, nu är det väl dags att lägga upp en liten guide på hur du får till dina underbara bilder. Snälla? <3

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av 4everapple1:

Men hörrudu, nu är det väl dags att lägga upp en liten guide på hur du får till dina underbara bilder. Snälla? <3

*Sätt dit ISO värde så lågt som möjligt.

*Använd stativ!

*Använd tidbestämd "korttagning" ca 2sek brukar jag köra. Då hinner jag ta bort händerna ifrån kameran och backa något steg.

*Belys inte objektet direkt, försök att reflektera ljuset så att det faller mjukare på objektet du fotar. Att ta kort när det är målnigt ute är inte helt fel.

*Lek med bländaren (Aperture), ibland är det riktigt najs med fokus på ett speciellt ställe och ibland vill man ha ett brett fokusområde. Ett högt bländartal (t.ex. f36 ger en mycket stort fokusområde, hela bilden blir skarp, medan ett lågt ger precis motsatt effekt.

*Bry dig om omgivningen, jo det är faktiskt så att hela bilden är viktig så bry dig om var och när du fotar.

*Vitbalansen är också viktig, se till att svart är svart och att vitt är vitt.

*Lek lite med balansen mellan slutartid och bländaren. Mycket känsla har du att hitta där.

Följer du dessa riktlinjer spelar det mindre roll vilken kamera du använder.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av sack:

*Vitbalansen är också viktig, se till att svart är svart och att vitt är vitt.

Följer du dessa riktlinjer spelar det mindre roll vilken kamera du använder.

Känner till en del av sakerna men jag är väl ganska dålig på att fota komponenter på ett snyggt sätt..

BTW tycker du att det skulle vara en bra idé att skaffa sig ett 18% graycard ? eller finns det andra lösningar för att ställa in kameran för "rätt" färg? jag har lite halvt problem med färger o syn så..du kan ju se själv på mina bilder hur de skiftar..

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker dina bilder ser bra ut jag. Jag har inte koll på vad ett 18% Greycard är.

Inspirationen

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Alltså inte för att vara dryg men jag tycker din tråd börjar spåra lite, lite för mycket konst och glamour...
Börjar bli lite väl högmodiga inlägg etc, men gilla skarpt målningen på FD chassiet. Samt grymma bilder också
Hoppas Theory blir bra.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av LightBlizz:

Alltså inte för att vara dryg men jag tycker din tråd börjar spåra lite, lite för mycket konst och glamour...
Börjar bli lite väl högmodiga inlägg etc, men gilla skarpt målningen på FD chassiet. Samt grymma bilder också
Hoppas Theory blir bra.

Utveckla gärna vad du menar med högmodiga inlägg. Datorbyggande har i mångt och mycket blivit en konstform. Estetiken är viktig för mig och många andra och det är ofta den faktorn som gör ett bygge extra intressant att båda bygga och dela med sig av. Hårdvara i all ära men att se en dator som någon lagt både tid och tanke på är ju mycket är mycket roligare att se tycker jag. Kul att du gillar målningen och mina bilder.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sack:

Utveckla gärna vad du menar med högmodiga inlägg. Datorbyggande har i mångt och mycket blivit en konstform. Estetiken är viktig för mig och många andra och det är ofta den faktorn som gör ett bygge extra intressant att båda bygga och dela med sig av. Hårdvara i all ära men att se en dator som någon lagt både tid och tanke på är ju mycket är mycket roligare att se tycker jag. Kul att du gillar målningen och mina bilder.

Jag tror att han menade de sista bilderna. Det har ju inte så mycket datorer med i de;)
Men jag håller med dig, det kan vara mkt trevligare att kolla på en bild av en dator medan det inte är så trevligt att kolla på en annan dator fastän nr2 har dubbelt så bra hårdvara.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MulleEng:

Jag tror att han menade de sista bilderna. Det har ju inte så mycket datorer med i de;)
Men jag håller med dig, det kan vara mkt trevligare att kolla på en bild av en dator medan det inte är så trevligt att kolla på en annan dator fastän nr2 har dubbelt så bra hårdvara.

Aha, ja det kan ju stämma det du säger. Jag förberedde er dock redan när jag först presenterade bygget att jag skulle visa upp min inspirationskälla för det här bygget.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Vad är det för färg du använt på chassit alltså? Fan skit snyggt

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Goo5e:

Vad är det för färg du använt på chassit alltså? Fan skit snyggt

Jag puderlackade först chassit vitt, sen har jag målat med akrylfärg. Verkligen kul att du gillar det.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag puderlackade först chassit vitt, sen har jag målat med akrylfärg. Verkligen kul att du gillar det.

Har du målat rakt med akrylfärg? Håller det så bra?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Goo5e:

Har du målat rakt med akrylfärg? Håller det så bra?

Jadå. Det håller helt okej. Kanske inte om man skaver en massa mot den dock. Men jag har inte avsikt att göra det. ^^,

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Måste ju skriva här var ett tag sen jag skrev här och har inte häller tittat så mycket. Men vad snygga bilder är de du som har tagit alla (alltså tagit kort)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mike.a:

Måste ju skriva här var ett tag sen jag skrev här och har inte häller tittat så mycket. Men vad snygga bilder är de du som har tagit alla (alltså tagit kort)?

Klart att du måste skriva här! Håll tråden aktiv så bjuder jag på stoff att prata om och eventuellt lite kaffe till det. Klart att det är jag som har tagit bilderna.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Klart att du måste skriva här! Håll tråden aktiv så bjuder jag på stoff att prata om och eventuellt lite kaffe till det. Klart att det är jag som har tagit bilderna.

Okej. Du har också varit och pillat i photoshop eller har du varit på någon mässa eller liknande och fotat?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mike.a:

Okej. Du har också varit och pillat i photoshop eller har du varit på någon mässa eller liknande och fotat?

Jag vet inte riktigt vad du menar nu med mässa och grejer. Korten är tagna av mig och jag har inte redigerat mer än svarta/vita så att ingenting är gult eller blått istället för vitt. Sen har jag förstås lagt till skuggor och lagt korten sådär snett. Men jag har inte tagit bort något i photoshop

Jag var på GameX och tog lite bilder på annat och snackade lite med Kinc. Det var en mässa.

Jag ska också i veckan presentera en, eventuellt två nya sponsorer.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag vet inte riktigt vad du menar nu med mässa och grejer. Korten är tagna av mig och jag har inte redigerat mer än svarta/vita så att ingenting är gult eller blått istället för vitt. Sen har jag förstås lagt till skuggor och lagt korten sådär snett. Men jag har inte tagit bort något i photoshop

Jag var på GameX och tog lite bilder på annat och snackade lite med Kinc. Det var en mässa.

Jag ska också i veckan presentera en, eventuellt två nya sponsorer.

Jo, jag tänkte om du hade förvrängt en elsladd så mycket t.ex därför trodde jag att de var troligare att du har tagit bilderna på en mässa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mike.a:

Jo, jag tänkte om du hade förvrängt en elsladd så mycket t.ex därför trodde jag att de var troligare att du har tagit bilderna på en mässa.

Jaha, morfars konst. Taget här hemma hos mig.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jaha, morfars konst. Taget här hemma hos mig.

Okej då vet jag Är inte helt med alltid

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar