Bästa brandväggslösning för företag med ca. 200 anställda

Permalänk
Medlem

Bästa brandväggslösning för företag med ca. 200 anställda

Har fått i skoluppgift att hitta den bästa brandväggen till ett företag på cirkus 175 personer. Detta genom "bevakning och utvärdering av marknaden". Jag frågar inte om ni kan svara på mina frågor åt mig. Men eftersom att jag är rejält okunnig på brandväggar överhuvudtaget så skulle det vara kanon om man kunde få några pointers, vart man kan hitta info och liknande om ämnet. För och nackdelar med mjuk vs hårdvaru brandvägg och så.

Aja, hoppas jag kan få nån feedback om ämnet iaf! Tack på förhand.

Philip

Permalänk
Medlem

kolla på cisco eller egenbygge med pfsense eller monowall kanske?

Permalänk
Medlem

Vi kör med Check Point - Security Appliances, Security Gateways, Security Management, Endpoint Security, and Software Blades på jobbet, tycker det är riktigt trevligt att jobba med. Har även ett PIX blad i en 6500 och det är rena helvetet att confa.

Permalänk
Medlem

kör oxå checkpoint på jobbet+ enbart cisco i all nätverksutrustning.

Permalänk

Mjukvarubrandvägg är ofta billigare i inköp men kräver mer egna resurser och kompetens och är eventuellt inte lika lätt att få akut och snabb hjälp med akuta problem till skillnad mot appliance-lösningar som tex cisco som man få väldigt snabb experthjälp från om man är beredd att betala för dyrare supportavtal.

Produkter att kolla och jämföra är
Checkpoint
Cisco
Catalyst (svensk utveckling och support och finns som både mjukvara och applianceboxar)
Juniper

Saker att jämföra:
serviceavtal och support
redundansbehov/lösningar
bandbreddsprioritering
stöd för IP-telefoni
contentfiltering och high level inspection

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns massa företag som har kompetenta IT-tekniker som kör egenbyggda brandväggar som bygger på exempelvis m0n0wall eller pfsense. Det är ju som någon påpekade rejält mycket billigare men kräver lite mer pill. Det beror också lite på vilka funktioner man vill ha, m0n0 och pfsense har rätt många funktioner men med antalet aktiverade funktioner ökar också lasten på servern rätt mycket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W