SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Nybyggd dator konstig boot.

Hejsan! Byggde för några dagar sedan ihop min första dator. Bygget gick bra osv. Nu till de konstiga;

När jag startar datorn så går grafikkortfläkten igång på max (som vanligt) sen så saktar den ner som den ska, men cirka 50% av uppbootningarna så drar den gång IGEN på max samtidigt som en lampa på grafikkortet blinkar till sen så drar den ner igen och startar.

Medans detta händer så antingen efter grafikkortet har gjort klart de den ska eller precis innan börjar en lampa vid moderkortet lysa rött som indikerar att nånting är fel med ram-minnena. Jag har kollat dom och tror att dom sitter i som dom ska, men dom var tydligen lösa förut för jag hade inte tryckt i dom helt, men har fortfarande samma problem efter dom är helt i tryckta, och lampan slocknar efter några sekunder sen efter allt dedär så bootar den.

Med min gamla data så var de bara: Starta>Grafikkortet maxar sen sänker hastigheten(som normalt tog ungefär 1-2sekunder.>BIOS laddas>Windows startas

Sen så har moderkortet också en knapp som lyser grönt, antar att de betyder att den funkar som den ska.

Ledsen för wall of text, hoppas nån förstår vad jag menar.

Här kommer mina komponenter.

Corsair HX850W
XFX ATI Radeon HD4890
Asus M4A89GTD PRO/USB3
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Phenom2 X6 1090T

Hoppas nån kan komma på vad som är problemet.

Samt att tillägga, när datorn startar tror jag allt funkar som de ska, lirar MW2 på hösta inställningarna i allt med 92fps.

På en sidonotis, jag överklockade min processor till 4GHz och ökade volten till 1,52. När jag kör intelliburntest så krashar datorn, eller snarare bara lägger av. Och då så när jag ska starta datorn får jag ingen bild, får då öppna datan och pilla lite på grafikkortet för att datorn ska vilja starta igen.

Nån som har en aning vad de beror på? eller är det samma problem?

Mvh niklas

Visa signatur

| Corsair HX850 | VTX3D HD5870 @ 900/1300 med Accelero Xtreme Plus | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | AMD 1090T BE @ 3,8 GHz med H50 GT 1450 PnP | HAF 912 Plus | ASUS M4A89GTD Pro/USB3 |

Permalänk
Medlem

ingen som har nån teori :(?

Visa signatur

| Corsair HX850 | VTX3D HD5870 @ 900/1300 med Accelero Xtreme Plus | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | AMD 1090T BE @ 3,8 GHz med H50 GT 1450 PnP | HAF 912 Plus | ASUS M4A89GTD Pro/USB3 |

Permalänk
Medlem

Folk är ute och festar.

Undvik överklockning och sånt tills du fixat felen med datorn. När överklockning går fel och speciellt inte får bild borde du testa att nollställa bios. Glöm inte att dra ut EL kabeln från datorn så att den är helt död när du gör det. Ibland måste man ta bort grafikkortet också.

Minnena måste ibland sitta på vissa platser för vissa moderkort för att funka rätt. Sen kan man alltid ställa in siffrorna för minnena rätt i bios (latens och volt).

Det låter ändå som du byggt dåligt eller fel så du borde ta isär allt igen och bygga ihop ordentligt. Även moderkort och processorn.

Permalänk
Inaktiv

Prova byta slots på båda dina ram-minnen. Anående gpun vet jag inte vad man ska göra