Får inget internet till stationära datorn.

Permalänk
Medlem

Får inget internet till stationära datorn.

Tjenare!

Kort berättelse: Internet fungerar endast till den trådlösa datorn. Misstänker att det är fel på nätverkskortet då jag provar byta sladdar osv. Då jag inte är speciellt kunnig behöver jag hjälp med detta. Kan det vara drivrutinerna? Hur vet jag vilka drivrutiner jag ska ha?

All hjälp uppskattas! Tack!

Hela berättelsen:
Såhär är det, internet fungerade jättebra utan konstigheter tills jag kom hem från ett event. Jag ställde tillbaka datorn på sin vanliga plats och upptäckte att sladden mellan väggen och modemet fastnat och när jag tog loss den gick den även sönder. Jag beställde ny sladd och försökte i desperation leka runt i inställningarna för att hitta något trådlöst nätverk i närheten så jag i alla fall kunde kolla min mail lite fort. När jag sedan får hem en ny sladd och kopplar in får jag inte internet. Jag ringer min internetleverantör BredbandsBolaget och de hjälper mig, vi lyckas få igång internet till den bärbara datorn i alla fall men det går inte för den stationära. Jag ringer igen och lyckas få internet till den stationära datorn i ca 5 sekunder. Ringer upp igen och får då veta att det är fel på mitt nätverkskort. Har provat att byta sladdar men inget funkar. Frågan är nu hur jag löser detta problemet.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att du kom hem från ett "event" som jag tolkade som någon form av lan-aktivitet, och tänkte då att det kunde vara så lätt som att du hade inställt på en fast ip (brukar vara vanligt på lan?).
Men eftersom ni fick det att fungera i 5 sek så kan vi nog slopa det.

Nu låter det istället som att det kanske har blivit någon form av glapp i kontakten. Lyser lan-lampan på routern du har anslutit till?

Edit: Såg att du skrev "sladden mellan väggen och modemet". Och får du internet till den trådlösa enheten så hjälper troligtvis inte mina tips, men kommer inte på någon bra idé om vad det skulle kunna vara annar för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Min första tanke var att du kom hem från ett "event" som jag tolkade som någon form av lan-aktivitet, och tänkte då att det kunde vara så lätt som att du hade inställt på en fast ip (brukar vara vanligt på lan?).
Men eftersom ni fick det att fungera i 5 sek så kan vi nog slopa det.

Nu låter det istället som att det kanske har blivit någon form av glapp i kontakten. Lyser lan-lampan på routern du har anslutit till?

Edit: Såg att du skrev "sladden mellan väggen och modemet". Och får du internet till den trådlösa enheten så hjälper troligtvis inte mina tips, men kommer inte på någon bra idé om vad det skulle kunna vara annar för tillfället

Det kan ha med nätverkskortet att göra men vet inte riktigt vilka drivrutiner jag ska ladda ner till det. Någon som vet hur man ska gå till väga för att få rätt drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Beroende på OS,men det brukar vara start -> högerklicka "dator" -> egenskaper -> enhetshanteraren (kan säkert söka på det här). Där ska du se vad för typ av nätverkskort du har, sen är det bara att söka på internet efter drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Beroende på OS,men det brukar vara start -> högerklicka "dator" -> egenskaper -> enhetshanteraren (kan säkert söka på det här). Där ska du se vad för typ av nätverkskort du har, sen är det bara att söka på internet efter drivrutiner.

Tror faktiskt jag har inbyggt då jag ej finner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockerz:

Tror faktiskt jag har inbyggt då jag ej finner det.

Har du ingen kategori i enhetshanteraren som heter nätverkskort? Inga gula utropstecken heller?