Error Seek Rate=? Min hårddisk dör långsamt? ;-(

Permalänk

Jaha. Så den är inte så trasig längre eller går sönder mer?

Men den andra texten då? Är den så svår att förstå så det spelar ingen roll eller behöver man inte alls veta något? Bara att några filer har lagats eller något?

Jag provade också att flytta över några bilder från en mapp. Kanske i genomsnitt var sjunde bild var trasig när jag hade fört över dem. Men det underliga var att bilderna som var trasiga på hårddisken inte var trasiga på USBminnet, utan på USBminnet var det helt andra bilder som var trasiga.

Vad kan jag göra härnest? JAg sätter bara på datorn i nödvändigare fall som t ex nu med chkdsk. Kommer SMART-värdena vara annorlunda nu om jag kollar t ex? Eller ska jag köra SpinRite?

EDIT: Finns det något program som kan se om det är fel i en fil? T ex, man tar backup på hela hårddisken, sen skannar något program alla filer och ser vilka filer som är trasiga. Sen kopierar backupprogrammet alla filer igen från hårddisken och för att se om filerna blir hela andra gången man kopierar.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Jag påstod inte att disken var hel, men att de som var felallokerat/korslänkat, det kan forfarnade var fysiska fel på diskan men det ser du ju om du kör tex tillverkarens disktestprogram som bla finns på Ultimate Boot Cd (googla) om du inte redan har denna CD

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jaha åå!

Jag kollade lite också på SeaGate:s hemsida: SeaTools Downloads, Windows & DOS-CD

Där verkar det ju vara en bootbar CD man kan ladda ner och köra. Kanske man kan prova den t ex?

Väl inne där kan man väl prova Long Test?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan pröva den ja

Själv får jag : Ulta DMA CRC Error Count på alla diskar och Current pending sector på lagringsdisken, hur illa är detta ?

Vet att det första kan bero på taskiga kablar men det andra ?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du många pending sectors? Ökar de?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jalle64:

Har du många pending sectors? Ökar de?

Current pending sectors: bara för lagringsdisken

Current: 200
Worst: 200
Threshold: 0
Data: 31

Status: Warning i gul färg.

Ultra DMA CRC Error Count:

Status: Warning i gul färg.
Systemdisk:
Current: 200
Worst: 176
Threshold: 0
Data: 6537

Lagring:
Current: 200
Worst: 200
Threshold: 0
Data: 4

Download:
Current: 200
Worst: 200
Threshold: 0
Data: 32765

Kan inte se om nåt ökar men ska försöka hålla utkik..

Permalänk
Hedersmedlem

Varför jag undrar är att just så började min nyaste HDD (OS-disk) bete sig innan jag fick fart och RMA:ade den, så om jag vart du skulle jag se till att ha backup på det du behöver ha kvar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jalle64:

Varför jag undrar är att just så började min nyaste HDD (OS-disk) bete sig innan jag fick fart och RMA:ade den, så om jag vart du skulle jag se till att ha backup på det du behöver ha kvar

Tar backup rätt ofta och sparar inget viktigt på systemdisken :).

Kan jag RMA:a den? vet att det är 3 år och det är ju 3 år i år, kommer dock inte ihåg när den byttes.

Köptes 2008 och fick den utbytt 2009.

Edit:
Hittade kvittot.. Jag kan RMA:a den iaf men då blir jag utan dator antar jag om de inte byter den på direkten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Tar backup rätt ofta och sparar inget viktigt på systemdisken :).

Kan jag RMA:a den? vet att det är 3 år och det är ju 3 år i år, kommer dock inte ihåg när den byttes.

Köptes 2008 och fick den utbytt 2009.

Edit:
Hittade kvittot.. Jag kan RMA:a den iaf men då blir jag utan dator antar jag om de inte byter den på direkten

Jo men var det inte lagringsdisken? Som du hade GULT på? Då blir du väl inte va med datorn menar jag?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jalle64:

Jo men var det inte lagringsdisken? Som du hade GULT på? Då blir du väl inte va med datorn menar jag?!

Alla har gul varning

Pending sector count är bara på lagringsdisken medans ultra dma crc error är för alla med olika värden.

Lagringsdisken kan jag visserligen få ny mot garanti men jag har ingen annan 100%:ig backup av den..
Känns som att systemdisken är en liten bov också då när jag kör vissa program som t.ex mitt skript(signatur) så tar den upp allt arbetsminne, likadant med dvd shrink från antingen dvdskivor eller isofiler.. Kan också ta hela arbetsminnet om jag bara flyttar nåt mellan system<->lagring diskarna.

Har kört iaf ett pass av memtest utan några fel men jag ska låta den köra längre om jag kan/orkar..

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe! då förstår jag din ängslan, själv orkade jag inte vänta på ersättaren så jag köpte mig en Samsung F3 1TB:are, som jag nu använder som systemdisk, med en liten partition på 60GB, funkar mycket bra, än iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jalle64:

Hehe! då förstår jag din ängslan, själv orkade jag inte vänta på ersättaren så jag köpte mig en Samsung F3 1TB:are, som jag nu använder som systemdisk, med en liten partition på 60GB, funkar mycket bra, än iaf.

Jo man är rätt orolig, men jag ska se om jag inte kan byta disken på plats och se om det faktiskt är den.. låter rätt förjävligt ibland om kvällarna hehe.

Behöver ny dator men jobblös tyvär:/..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan pröva den ja

Själv får jag : Ulta DMA CRC Error Count på alla diskar och Current pending sector på lagringsdisken, hur illa är detta ?

Vet att det första kan bero på taskiga kablar men det andra ?

Sådär nu har jag provat SeaTools och fick fram dessa två vid Short Test.
Men det står att inget är fel verkar det som.

När jag trycker på "View Log" så kommer detta upp iallafall

Vad gör jag nu?
Ska jag prova Long Test och se vad som blir?

Kan detta program se om det är fel med läsarmen?

Jag funderar på om man någon gång ska försöka kopiera hela hårddisken till en annan ny och fräsch HDD. Kan det verkligen vara läge att göra det snart? Vad tror ni?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Sådär nu har jag provat SeaTools och fick fram dessa två vid Short Test.
Men det står att inget är fel verkar det som.

http://img830.imageshack.us/img830/8452/pic5824.th.jpg

När jag trycker på "View Log" så kommer detta upp iallafall

http://img832.imageshack.us/img832/4/pic5825.th.jpg

Vad gör jag nu?
Ska jag prova Long Test och se vad som blir?

Kan detta program se om det är fel med läsarmen?

Jag funderar på om man någon gång ska försöka kopiera hela hårddisken till en annan ny och fräsch HDD. Kan det verkligen vara läge att göra det snart? Vad tror ni?

Tja man ska ju alltid ha en backup så om du inte har det är det läge för det nu:).

Permalänk

Det läskiga är att man inte vet om datat går sönder ännu mer ju mer man har på hårddisken. Det är väl lite läskigt?
Men om man nu vet hur en hårddisk beter sig så kan man ju alltid prova att ta en backup.
Då undrar jag:
När läs/skrivhuvudet är på hårddisken och läser(använder filerna?), är det så att det skrivs data till dem ändå? Ellerär det omöjligt att göra "Se men inte röra"?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Det läskiga är att man inte vet om datat går sönder ännu mer ju mer man har på hårddisken. Det är väl lite läskigt?
Men om man nu vet hur en hårddisk beter sig så kan man ju alltid prova att ta en backup.
Då undrar jag:
När läs/skrivhuvudet är på hårddisken och läser(använder filerna?), är det så att det skrivs data till dem ändå? Ellerär det omöjligt att göra "Se men inte röra"?

Hur menar du nu? Antingen läser du typ flyttar eller kopierar från en disk (läs), eller så klistrar du in eller kopierar till den (skriv).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)