Ny data, SSD i Raid0 eller 1 stor?

Permalänk
Medlem

Ny data, SSD i Raid0 eller 1 stor?

Hejsan, jag tänkte göra min debut in i SSD världen med min nya dator.
Jag undrar vad som skulle vara bäst?

2st SSD i Raid0 (typ 60-80 x2) eller en på 120-160

Vad är mest Pris/Prestanda, äre värt? Eller ska jag bara ha en 60-80?

Och VILKEN SSD isf? Är intels xms g2 eller va de heter fortfarande bästa valen eller är OCZ/Crucials nyare versioner bättre?

Permalänk
Medlem

En större pga man förlorar TRIM om man kör RAID.
Intels eller diskar med Sandforce-chip. (SF-1200, SF-1500)

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

RAID 0 är ju 2 hårddiskar som sammarbetar för att snabba upp prestandan..

RAID 1 är backup.. ingen prestandavinst alls..

exempel:

2st SSD 80gb i RAID-0 blir 160gb sammanlagt.. i windows syns 1 disk på 160gb då..

eller

2st SSD 80gb i RAID-1 blir 80gb sammanlagt.. i windows syns 80gb.. skulle ena disken haverera så finns allt kvar på den andra disken..

i mina ögon är RAID-0 mest värt.. filer man inte vill gå miste om sparar man på mekaniska diskar..

Kör raid 0 på min speldisk.. fast de är ju 2 mekaniska diskar på 250gb stycket.. så får alltså 500gb sammanlagt på 1 disk i windows..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

raid1 ger prestandavinst, dock bara när det gäller read, för det mesta är det read som man är ute efter vid laddningstider etc.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

Intels SSDs är fortfarande väldigt slagkraftiga, det är tveksamt om du märker ngn skillnad mellan en bra SSD och en bättre SSD. Alternativen till Intel skulle jag säga är SandForce SF1200-baserade och Micron C300-baserade, personligen tycker jag att de "kostar mer än de smakar" men om du behöver höga sekventiella skrivhastigheter är de möjligtvis bättre.

Storleken på SSDn skulle jag säga att endast Du kan bestämma. Personligen tycker jag att 40 GB (Intel X25-V) alltid är en bra bas att börja med, det räcker för operativsystem och program (= ej spel) och ger en ordentlig synbar skjuts till systemet. Sedan blir det svårare, för att använda mer än 40 GB behöver du installera spel på disken och det är inte alltid man märker så stor skillnad med en SSD i spel, det är möjligt att först installera spel på SSDn och sedan flytta det till den mekaniska disken för att se om det ger ngn skillnad, om man på så sätt väljer att bara installera de spel som vinner på SSDns låga accesstid är det möjligt att man kan "komma undan med en mindre storlek" än om man installerar alla spel på SSDn. Om man däremot installerar alla spel på SSDn behöver man av förklarliga själ mer utrymme.

Med reservation för att du har arbetsuppgifter där du behövr IOPS och utrymme (databas, programmering, etc), föreslår därför att du specificerar vad du ska ha på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

En större pga man förlorar TRIM om man kör RAID.
Intels eller diskar med Sandforce-chip. (SF-1200, SF-1500)

En av de få som förstod vad jag menar
INTE intresserad i RAID1

Men vilka äre de står mellan?
Och vad gör TRIM egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

En av de få som förstod vad jag menar
INTE intresserad i RAID1

Men vilka äre de står mellan?
Och vad gör TRIM egentligen?

Trim snabnar upp diskarna en hel del i windows 7

Men det borde komma Trim stöd i Raid snart tycker man.

Permalänk
Medlem

man kan säga att trim gör så att SSD'n inte behöver 'tabort' filerna(blocks) precis när man tagit bort en fil, på så sätt sparar man massor med writes/block o får längre livstid på SSD'n

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

Anandtec har en utförlig beskrivning av TRIM...
The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

I praktiken höjer TRIM skrivhastigheten på de enheter med enklare design (bl.a. Indilinx-baserade), Intels SSD har en mer gjenomtänkt design och vinner bara några få % i skrivprestanda. Vilken effekt man får av TRIM beror alltså på vilken SSD det gäller, det är inte alltid TRIM är så livsnödvändigt som många får det till.

Permalänk
Medlem

Jag kör dubbla SSD i raid 0 (intel G2 80 GB), och det blev ju nästan dubbelt så snabbt i testprogram, men i windows och spelladdningar blev det i princip ingen skillnad alls. Möjligtvis nån sekund snabbare i spelladdning, men inte mer. Ganska konstigt faktiskt, för när jag bytte från HDD till en SSD skalade laddningstiderna perfekt med de sekventiella läshastigheten, men men... SSD i raid 0 är alltså ganska meningslöst om man inte ska flytta många stora filer ofta fram och tillbaka. Kör på en större SSD istället, så har du kvar TRIM.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Hejsan, jag tänkte göra min debut in i SSD världen med min nya dator.
Jag undrar vad som skulle vara bäst?

2st SSD i Raid0 (typ 60-80 x2) eller en på 120-160

Vad är mest Pris/Prestanda, äre värt? Eller ska jag bara ha en 60-80?

Och VILKEN SSD isf? Är intels xms g2 eller va de heter fortfarande bästa valen eller är OCZ/Crucials nyare versioner bättre?

Det är inget snack om att du tar 2 mindre ssd.
Den stora skillnaden du kommer att märka ligger i fördröjningen. Hastigheten märker du inte av på samma sätt men du får kortare ladd-tider och snabbar upp disk-intensiva program.

Du förlorar TRIM men om du går med på att ta en image på win partitionen och köra hdderase på dom var ~3 månad är det inget stort problem. Mest prisvärt i dagsläget är X-25.

Mina 3 Vertex är hopplöst snabba och maxar min intel controller i över 600mb/s, som sagt, inget snack om saken.